אלמנות הכבאים מאסון הכרמל נדרשות לוותר על ביטוח החיים

לאחר שאיבדו את בעליהן באסון הכרמל, התבשרו כי אם הן זכאיות לכסף מביטוח החיים - עליהן להעביר את הסכום היחסי כאלמנות מערכת הביטחון למשרד הביטחון

חופית חייט וזיו סמנדייב איבדו את יקיריהם דני ואורי באסון הכרמל כשפעלו לכיבוי האש וניסו להציל חיים. עתה, בכדי לקבל זכויות של משפחות שכולות המוענקות להן על פי החוק, המדינה דורשת מהן את כספי ביטוח החיים שקיבלו. כך פורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

לאחר האסון שאירע בחודש דצמבר האחרון בכרמל, הוחלט בממשלה להעניק למשפחותיהם של הכבאים שנספו, על אף היותם עובדי איגוד ערים לכבאות ולא עובדי מערכת הביטחון, זכויות כשל משפחות שכולות במערכת הביטחון.

לאחר קבלת ההודעה הראשונה, נמסר לחופית חייט ולזיו סמנדייב כי במקרה שהן זכאיות לקבלת סכום חד פעמי מביטוח החיים הפרטי של בעליהן, עליהן לחתום על מסמך שמעביר את הסכום היחסי למשרד הביטחון. המשמעות: בכדי לקבל את מענק המשפחות השכולות, עליהן לוותר על כספי ביטוח חיים בשווי מאות אלפי שקלים. האלמנות סירבו לחתום על המסמך המבוקש ופנו לעורכי דין בכדי לעתור לבג"ץ.

"שמישהו יסביר לילדיי למה נלקח מהם החיסכון מאבא"

חופית חייט מספרת על הרגשתה הקשה: "מצד אחד הבטיחו לתת לי ומצד שני מנסים את החולשה שלי בצורה המכוערת ביותר", אומרת חייט ומוסיפה "כל הזכויות להן אני זכאית נשללות ממני בשל סירובי לחתום על המסמך". בינתיים, חופית מתקשה לעמוד בהוצאות המטפלת ועוזרת הבית, שאותן היא זכאית לקבל מהמדינה.

עורך הדין אבינו ביבר, מומחה לתביעות נכי צה"ל ומערכת הביטחון, טוען לכך שתביעת משרד הביטחון אומללה. "ב-28 השנים שאני מטפל בתחום, לא נתקלתי בהחלטה כזו אבסורדית", אומר ביבר ומסביר כי המשמעות של הבקשה היא "להעניק סכום כסף מצד אחד ולקחת אותו מהצד השני".

תגובת משרד הביטחון: "אנו מממשים את החלטת הממשלה ככתבה וכלשונה, ואין כל הבדל בין אלמנתו של דני חייט ז"ל לבין שאר אלמנות צה"ל, שכן החוק מחייב את המשפחות לבחור בין זכויות אלה לבין זכויות אחרות".