60 רשויות פנו לשר ישי לקבלת פטור מהקמת תאגיד מים

זאת, בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול כי שר הפנים יעניק פטור מהחובה להקים תאגידים שינהלו את משק המים ■ שלמה בוחבוט: "עד שלא יוזלו מחירי המים - לא נוכל לקפל דגלי המאבק"

בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול (ב') כי שר הפנים, אלי ישי, מתכוון לפטור את הרשויות המקומיות מהחובה להקים תאגידים שינהלו עבורן את משק המים, פנו ביממה האחרונה 60 ראשי רשויות לישי בבקשה לקבלת הפטור. יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הגיב היום (ג') ואמר: "זה צעד מבורך מצד השר ישי, ועם זאת, עד שלא יוזלו מחירי המים לאזרחים - לא נוכל לקבל את דגלי המאבק שכולנו רוצים להימנע ממנו. בהיעדר ברירה, נצטרך לשוב אל המאבק בשבועות הקרובים".

הרשויות שפנו לקבלת הפטור טרם הקימו תאגידים והן ממשיכות לנהל את אספקת המים לתושביהן באמצעות מחלקות ייעודיות שהן מפעילות. זאת למורת רוחה של רשות המים, שטוענת כי על רשויות אלה חלה החובה להקים תאגידים במסגרת חוק תאגידי המים והביוב.

בין הרשויות המבקשות מישי פטור: אור יהודה, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, בית שאן, גבעת שמואל, גדרה, גני תקווה, דלית אל כרמל, זכרון יעקב, טייבה, טירת כרמל, יהוד-נוה מונוסון, כפר שמריהו, כפר תבור, להבים, מג'דל שמס, מזכרת בתיה, נהריה, נשר, סביון, עומר, עפולה, פרדס חנה, קרית ביאליק, קרית מלאכי, ראש פינה, רחובות, רמת גן, שדרות ושהם. מרשימת הרשויות שטרם הקימו תאגידי מים עולה כי כמיליון אזרחים ברחבי הארץ עדיין מקבלים את שירותי המים וסילוק הביוב מהרשויות.

כפי שפורסם ב"גלובס", במכתב ששיגר אתמול ליו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, ביקש ישי מכל הרשויות המקומיות שטרם הקימו תאגידים, לפנות אליו בבקשה לפטור אותן מחובת ההקמה ולציין בפניו את הטעמים לכך. לדברי ישי, עם קבלת הנימוקים מהרשויות הוא יפעיל את סעיף 6 א' לחוק תאגידי המים בשל "נסיבות מיוחדות" שיש בכוחן להביא לקבלת הפטור: "יש לציין כי אינני רואה בכך 'סוף פסוק' ואמשיך במאבק עד לביטול גורף של החובה בהקמת התאגידים, על מנת לאפשר לרשות המקומית את חופש הפעולה הניהולי בהחלטותיה ובעיקר לעצור את עליית מחירי המים", כותב ישי לבוחבוט.

"מצוקת השכבות החלשות והכבדת נטל נוסף עליהם בתחום רגיש כל כך, שהוא תחום המים - משאב חיוני ובסיסי - הנו בלתי נסבל, ואני מקווה ומאמין שצעד ראשון זה יעצור את הסחף הנורא ויביא באופן מיידי לעצירת העלאת המחירים ובסופו של יום גם להחזרת מחירי המים למחירים סבירים והגיוניים", נכתב.

חרף אמירותיו הנחרצות של ישי, הבהירו גורמים באוצר כי לישי אין סמכות בלעדית להפעלת הסעיף המדובר, וכי בכל מקרה כדי להפעילו דרושה הסכמה מלאה מצד שר האוצר. הסכמה כזו לא עתידה להינתן מצד יובל שטייניץ, ש"מכיר בחשיבותם של תאגידי המים ובנחיצותם על רקע משבר המים הלאומי".

בכל מקרה, גם אם שני השרים יגיעו להסכמות בנושא, מתן הפטור המדובר לרשויות כרוך באישור ועדת הכלכלה של הכנסת. באוצר וגם ברשות המים האשימו את ישי ב"חוסר אחריות" וב"פופוליזם".