סוקול רוצה 'מיני ברקשייר הת'אווי'; "לא פעלתי שלא כשורה"

(עדכון) דייוויד סוקול, מי שנחשב לאחד המועמדים המובילים לרשת את באפט, התפטר במפתיע ■ הביקורת עליו היתה כי רכש מניות לובריזול לפני שברקשייר רכשה אותה ב-9 מיליארד ד'

חודש לאחר שהודיעה ברקשייר הת'אווי , אימפריית ההשקעות של וורן באפט, כי יש בידיה רשימה סודית של יורשים פוטנציאליים לבאפט, התפטר אמש (ה') דייוויד סוקול, מי שנחשב לאחד היורשים הבולטים - ובך הצטמצמה הרשימה הסודית.

היום אמר סוקול בראיון לרשת CNBC כי בכוונתו להקים חברה משל עצמו אותה כינה "מיני ברקשייר האת'אווי", בדומה לחברת ההשקעות שהקים באפט בשנת 1965. סוקול גם הגן על עצמו מפני הביקורת שנשמעה כי רכש מניות של חברת לובריזול, לפני שברקשייר האת'ווי הודיעה על רכישתה של חברת הכימיקלים בתמורה ל-9 מיליארד דולר. "אני לא מאמין שעשיתי שום דבר שלא כשורה. ביצעתי השקעה בה האמנתי".

נציין כי ב-19 במארס באפט שמע כי סוקול רכש 2,300 מניות של לובריזול בדצמבר, יום אחד לאחר שביקש מבנקאי השקעות ליצור קשר עם לובריזול על מנת שיבחן את האפשרות לקיים איתם מו"מ לקראת עסקה אפשרית. את המניות הנ"ל מכר סוקול שבוע מאוחר יותר, אך אז רכש כמעט 100 אלף ממניות החברה בתחילת ינואר, כשבוע לפני שהמליץ לברקשייר להגיש הצעה לרכישת החברה. וורן באפט אמר כי אינו מאמין כי רכישות אלו נעשו שלא כחוק וכי לא היו הגורם שהביא להחלטתו של סוקול לעזוב.

לדבריו הוא שקל להתפטר כבר יותר משנתיים והזמן התאים עכשיו בגלל שחברות הבת אשר עליהן הוא אחראי - כולן מצויות במצב טוב. לדברי סוקול הוא אוהב לבנות חברות ומעולם לא שאף להפוך למנכ"ל ברקשייר האת'וואי ולדבריו "מעולם לא היתה לו שיחה על כך עם באפט או מי מחברי הדירקטוריון על התפקיד". סוקול הוסיף, "אף אחד לא יעשה את התפקיד הזה טוב כמו שוורן עושה אותו, ויהיו הרבה מאד שינויים בעקבות זאת. המציאות היא שוורן לא הולך לשום מקום - הוא בכושר נהדר".

התפטרותו המפתיעה של סוקול הופכת את תהליך מציאת היורש לבאפט אפילו עוד יותר דרמטי, ובעיתון "וול סטריט ג'ורנל" מכתירים זאת כ"אחד מתהליכי הירושה הדרמטיים בתולדות אמריקה התאגידית".

כעת נותרו ב"רשימת היורשים" מת'יו רוז, בן 51 אשר עומד בראש חברת הרכבות ברלינגטון אותה רכשה ברקשייר לפני מספר חודשים בכ-40 מיליארד דולר, וכן אג'יט ג'יין, בן 55 אשר מנהל את עסקי ההביטוח של ברקשייר. שניהם הוכיחו כי הם מסוגלים להניב רווחים איתנים לברקשייר בתחום ניהולם ושניהם הוכיחו את יכולתם לנהל פורטפוליו השקעות במיליארדי דולרים.

יורש נוסף אותו אין לפסול הוא טוני נייסלי, המנהל את עסקי ביטוח הנדל"ן של ברקשייר, אולם הוא לא נחשב למועמד מוביל לרשת את באפט כיוון שהוא בן 67.

התפטרותו של סוקול מראה שוב עד כמה קשה יהיה למצוא יורש ראוי לבאפט, המשקיע האגדי. ברקשייר מעולם לא נקבה בשמו של יורש באפט בן ה-80, אך בחודש שעבר מסרה כי יש לה רשימה ובה 4 מועמדים, לאחר שבשנה שעברה אמרה כי ישנם 3 יורשים פוטנציאליים.