עוד אקזיט בדרך: אופטיר מחפשת רוכש לפי 300 מ' ד'

חברת הסטארט-אפ של חבורת ממקו, שגייסה עד היום 116 מיליון דולר, מחפשת במקביל גם השקעה של עשרות מיליוני דולרים כדי לממן רכישה גדולה

שום דבר אינו בטוח לאורך זמן בעולם הסטארט-אפים. טכנולוגיה חדישה, צוות מרשים ומנוסה, כסף גדול, והמון יחסי ציבור חיוביים עדיין לא מבטיחים את גודל ההצלחה.

את האמת הזו מגלים סטארט-אפים חדשות לבקרים, ובאחרונה חשה את המשמעות הזו גם חברת אופטיר (OpTier) כאשר היא בוחנת אופציות שונות להמשך דרכה.

ל"גלובס" נודע כי החברה מינתה את בנק ההשקעות מורגן סטנלי, כדי שיחפש עבורה קונה או משקיע אסטרטגי גדול. ההערכות הן כי החברה הייתה מעוניינת להימכר ב-250-300 מיליון דולר, או לחילופין, לקבל השקעה של עשרות מיליוני דולרים לאחר שכבר הושקעו בה 116 מיליון דולר עד היום.

מהחברה נמסר כי "אופטיר אינה נוהגת להגיב לשמועות".

אופטיר, שיצאה לדרך ב-2003, נחשבה לאורך השנים האחרונות כאחת הכוכבות הבטוחות של ההיי-טק הישראלי, ואף זכתה במקום הראשון בתחרות הסטארט-אפ המבטיח של "גלובס".

מאחורי החברה, שמפתחת תוכנה לניטור ולשיפור הביצועים של טרנזקציות עסקיות במערכות המחשוב, עומדים יזמים מנוסים ומוערכים: האחים ישראל ואורי מזין, ששניהם היו ממייסדי חברת ממקו שנמכרה ל-CA ב-1999 תמורת 550 מיליון דולר; ויוצאי ממקו נוספים כגון אלי משיח, דב גל, אמיר אלון, יורי לביא ומוטי טל. ישראל מזין הוא מנכ"ל החברה.

בעלי המניות הגדולים של אופטיר הם קרן ההשקעות של מורגן סטנלי; הקרנות פיטנגו, לייטספיד, כרמל, ג'מיני ואינדקס; קרן ההלוואות פלנוס; וסיסקו, שהייתה משקיעה אסטרטגית. בקופת החברה נותרו עדיין סכומים ניכרים, שאותם היא עשויה לנצל לצורך רכישה.

את סבב הגיוס האחרון ביצעה החברה בספטמבר 2008 לפי שווי של 250 מיליון דולר אחרי הכסף. את חלק הארי של הסכום היא ייעדה לצמיחה באמצעות רכישות, אולם אלו לא התבצעו.

קשה לנקוב בשם ספציפי של חברה שתהיה מוכנה לחתום על צ'ק בשווי שאליו מקווים באופטיר.

רשימת הקונות או המשקיעות הפוטנציאליות היא ארוכה: BMC, CA, HP, ו-IBM, שמובילות את תחום ניהול ה-IT הארגוני; חברות הפעילות בתחום תשתיות המחשוב הארגוניות כגון Compuware, Quest, EMC, אורקל, VMware וסיסקו; וכן ספקיות של אפליקציות ארגוניות כגון SAP או Software AG.

חברות אלו עשויות לרצות לשלב אצלן את המנוע למעקב אחרי הטרנזקציות העסקיות שפיתחה אופטיר לאורך התנועה במערכות המחשוב השונות. למרות הטכנולוגיה המוערכת, החברה פועלת בשוק קשה יחסית לחדירה. המודל העסקי שלה מסתמך רבות על תמורה שמגיעה לאחר מכירת הפתרון הטכנולוגי - כלומר, כולל תמיכה וליווי היישום בקרב הלקוחות, וכן לעתים תמורת תמלוגים לכל טרנזקציה שמבוצעת.

המודל עובד מצוין כל עוד מדובר בעסקאות גדולות, והיו לחברה כמה כאלה בשנים 2008-2010 עם מוסדות פיננסיים, כגון דויטשה בנק ומורגן סטנלי.

את 2009 היא סיימה עם מכירות של 20-30 מיליון דולר וב-2010 הכנסותיה טיפסו ל-30-40 מיליון דולר, והיא ככל הנראה עדיין מפסידה.

נתונים כספיים כאלה רחוקים מהנתונים שאליהם שאפה החברה להגיע בצורה שתאפשר לה הנפקה ראשונית בנאסד"ק. למרות שחלון ההנפקות נפתח מעט בתקופה האחרונה, קשה לראות את אופטיר מצליחה לנצל אותו ומגיעה לשערי וול סטריט בזמן הקרוב.

בשיקולי התמחור של עסקה פוטנציאלית, יילקח בחשבון גם מצב השוק, ולא רק מצבה של החברה. הסכום שאליו מכוונת אופטיר מסתמך על הגאות בשוק. פתרונות החברה רלבנטיים לעידן ענן המחשוב - שבו חלק ניכר ממשאבי המחשוב של הארגונים הגדולים מרוכז במרכזי נתונים שמחוץ לחברה - וחברות שפועלות בתחום נהנות מפרמיה מכובדת. עם זאת, לחלק מהחברות המתחרות יש פתרונות בתחום - כך שהחברה עשויה לקבל בסופו של דבר הרבה פחות מהסכומים שבהם היא מעוניינת.