יהודים בארה"ב פתחו ב"מערכה לתיקון נזקי גולדסטון"

הליגה נגד השמצה: " מה שמצער הוא, שגולדסטון רץ לחרוץ דין... בלי שתהיה בידו אף הוכחה משכנעת" ■ מחוקק: "לבטל מיד את הדו"ח"

ארגונים יהודיים ומחוקקים בארה"ב פתחו אמש (שבת) במערכה שמטרתה למחוק ככל האפשר את הנזקים העצומים שגרם דו"ח השופט ריצ'ארד גולדסטון לדימויה של ישראל בארה"ב, בעקבות פרסום מאמר של גולדסטון, אתמול, שבו הוא נסוג ממסקנותיו לגבי התנהלות צה"ל במבצע "עופרת יצוקה", בדו"ח של ועדת האו"ם לזכויות האדם שאותו חיבר.

בגלל העובדה שהמאמר ראה אור בסוף שבוע, פורסמו תגובות מעטות, אבל גורם פרו-ישראלי בוושינגטון אמר ל"גלובס", כי אפשר לצפות ל"מבול" של הצהרות, עצומות ואפילו פעולות רשמיות של שני בתי הקונגרס, בימים הקרובים. לדבריו, קרוב לוודאי שמחוקקים משני הבתים ייזמו הצהרות רשמיות, אך בלתי מחייבות, שיקראו לאו"ם לגנוז את דו"ח גולדסטון.

פעיל יהודי אמר ל"גלובס", כי מאמר גולדסטון יספק נשק למחוקקים ימניים, שהתנגדו מאז ומתמיד לחברות ארה"ב באו"ם, ועוד יותר לתרומה האמריקנית הגדולה לתקציב הארגון. הוא טוען שמחוקקים מסוימים מתכננים לקרוא להקפיא העברת כספים אמריקניים לאו"ם עד שהארגון יודיע רשמית שדו"ח גולדסטון בטל ומבוטל.

בהודעה שפירסמה אמש (מוצ"ש) הליגה נגד השמצה נאמר, כי העובדה שגולדסטון חזר בו מהאשמותיו נגד ישראל "מעוררת סיפוק ומצערת בעת ובעונה אחת".

"יש חשיבות לעובדה, שגולדסטון מכיר עתה בכך, שצה"ל אינו מכוון נשקו לעבר אזרחים, דבר שידוע לכל מכיר שאת ההיסטוריה של צה"ל", נאמר בהודעת הליגה. "יש גם משמעות לכך שהוא עושה אבחנה ברורה בין התנהלות ישראל בחקירת ההאשמות נגדה לבין העדר חקירות כאלה בצד של חמאס".

"סיפור עצוב"

ראש הליגה, אייב פוקסמן, מציין, שאפשר לומר על הודאת גולדסטון 'מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא', ואפשר גם לומר עליה 'מעט מדי ומאוחר מדי'. זה עניין של שיפוט. "אבל מה שמצער היא העובדה, שגולדסטון רץ לחרוץ דין ... ללא שום ראיה משכנעת. אם הוא היה קובע, שלאור העדר שת"פ מצד ישראל, הוועדה אינה יכולה לקבוע האם ישראל פעלה בכוונה תחילה נגד אזרחים, ניחא. במקום זאת, מסקנותו השגויה גרמה לישראל נזק בל יתואר בזירה הבינלאומית ומילאה תפקיד מפתח בטיפוח המסע לדה-לגיטימציה של ישראל".

"זה סיפור עצוב מהרבה בחינות", אמר פוקסמן. "זה סיפור על ההטיה הנמשכת של או"ם נגד ישראל; סיפור על אי נכונותה של הקהיליה הבינלאומית להתייחס ברצינות לאלימות ולקיצוניות של החמאס, וזה סיפור של שופט ידוע, יהודי, שהרשה לעצמו לשמש כלי בידיה אויביה של המדינה היהודית".

הוועד היהודי אמריקני קרא אתמול לגולדסטון להגיש בקשה פורמלית לועדה לזכויות האדם לתקן ולעדכן את הדו"ח שנושא את שמו.

"'וושינגטון פוסט' אינו המקום שבו גולדסטון צריך להכות על חטא", אומר מנכ"ל הארגון, ריצ'ארד האריס. "גולדסטון צריך להתנצל לפני מדינת ישראל ... הוא חייב להגיש מסקנות מעודכנות לוועדה לזכויות האדם ולעצרת הכללית של או"ם, שאמצה את הדו"ח המוטה הזה".

וציר בית-הנבחרים, טד דויטש, הכריז אתמול שגולדסטון חייב לפעול לאלתר לגניזת הדו"ח.