מי יסביר את גולדסטון?

חבל שמנכ"ל משרד ההסברה והתפוצות אינו דובר אנגלית ברמה טובה מספיק

אני לא מסכים ש"חזרתו בתשובה" של ריצ'רד גולדסטון באה מאוחר מדי. אדרבא, לו קבעה ועדת גולדסטון מלכתחילה כי ישראל הייתה בסדר בעופרת יצוקה, היו הערבים וגורמים עוינים אחרים, כולל חלק מהשמאל הישראלי, טוענים, במפורש או ברמיזה ש"מה הפלא, הוא הרי יהודי". עכשיו, לאחר שכל-כך היללו ושיבחו אותו, יהיה קשה לגורמים אלה להיתפס לטענה זו, אם כי בטוח שהם ינסו.

לגיטימציה לוועדה המוטה?

יש הטוענים כי ישראל טעתה כאשר סירבה לשתף פעולה עם ועדת גולדסטון. אני חושב אחרת. הרי עכשיו גולדסטון עצמו קובע כי ועדת האו"ם "לזכויות האדם" היא אנטי-ישראלית במובהק.

מה הטעם להופיע בפני ועדה מוטה, כפי שגולדסטון מגדיר אותה? אדרבא, לו ישראל שיתפה אתה פעולה - היא הייתה מעניקה לוועדה לגיטימציה, וטוב מאוד שזה לא נעשה.

המסביר שאינו יודע טוב אנגלית

מה עושים עם המאמר הכל-כך חשוב של גולדסטון? הסברה, מסכימים כולם. מי אמור להיות מופקד על ההסברה הזאת? ובכן, למי ששכח - יש לנו משרד הסברה ותפוצות, ובראשו עומד השר יולי אדלשטיין. בעצם ימים אלה, לגמרי במקרה, עומד מנכ"ל משרד ההסברה והתפוצות, רונן פלוט, לצאת למסע הסברה בשתי יבשות, באירופה ובארה"ב.

בהודעה על המסע נאמר שהוא ייפגש עם קהלים ועם מעצבי דעת קהל. איזה צירוף מקרים משמח. אבל אבוי! אמש (שבת) גילה אמנון אברמוביץ' בחדשות ערוץ 2 כי אותו פלוט אינו בקי דיו בשפה האנגלית. ומשום הטעם הזה ייצא אתו דובר המשרד על תקן של מתורגמן.

מינוי של פוליטיקאי קטן

איך מעז שר הסברה למנות כמנכ"ל משרדו אדם שאינו יודע אנגלית? נו, טוב, עוד פוליטיקאי המעמיד שיקולים פוליטיים מעל האינטרס של המדינה.

איפה היה הולנדר?

אבל כדי לעצור פוליטיקאים חסרי אחריות כאלה קיימת בנציבות שירות המדינה ועדה שפלוט, כמו כל מינוי בכיר, היה חייב לקבל את אישורה. איך הצליח פלוט לקבל את אישור הוועדה, שבראשה ישב אז הנציב שמואל הולנדר? האם הנציבות סבורה כי מנכ"ל ההסברה אינו צריך לדעת אנגלית? או שמא עובדה זו לא הייתה ידועה להולנדר ולחבריו?

הרי כל מועמד חייב להגיש לוועדה את קורות-חייו, ואת כישוריו, כולל ידיעת שפות. אז אחת משלוש: או שפלוט ציין שאינו יודע היטב אנגלית, והוועדה לא חשבה שזו סיבה לפסול אותו; או שפלוט לא פירט עובדה זו, או שציין כי הוא בקי היטב באנגלית, ואז עלול להיות לנו עניין פלילי, לכאורה. אם הוועדה מבינה כי מנהל הסברה ואי-ידיעת אנגלית לא הולכים ביחד, עליה לגרום לביטול המינוי המביש. ואם הוועדה אינה מבינה זאת...

שבועיים ללימוד השפה

אולי לא הכול אבוד - יש עוד שבועיים עד לצאתו של פלוט למסע ההסברה שלו, אולי בזמן הזה הוא יספיק ללמוד את השפה האנגלית כך שלא יצטרך מתורגמן?