מקורבי דיויד גילה: "עיתונאים כתבו בדיוק ההיפך מהאמת"

(עדכון) - למרות קמפיין אגרסיבי נגד מינויו, פרופ' דיויד גילה מונה לממונה על ההגבלים העסקיים

אמש (א'), לקראת השעה 21:00 בערב, צלצל הטלפון הנייד של פרופ' דיויד גילה. גילה לא משתמש במכשיר נייד בדרך-כלל. הוא מתנגד להיות זמין 24 שעות ביממה, בכל מקום ובכל עת, אבל בתקופה האחרונה, שבה התמודד לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, הוא חרג ממנהגו והחזיק טלפון נייד צמוד-צמוד אל גופו.

וכך, כשהנייד צלצל, הוא יכול היה לנחש מי נמצא על הקו, אבל לא היה בטוח שמדובר בבשורות טובות. ואז נשמע קולו של שר התמ"ת, שלום שמחון, מן העבר השני. "התקשרתי לבשר לך כי החלטתי למנותך לממונה הבא על ההגבלים העסקיים", אמר לגילה.

עד לראשית החודש שעבר, גילה לא הופיע כלל ברשימת המועמדים לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, וכעת הפך לממונה הראשון על ההגבלים העסקיים שבא משורות האקדמיה.

שמחון נימק את החלטתו בכך שראה חשיבות גדולה בשילובם של אישי אקדמיה בשירות הציבורי ובתרומתם לחיזוקו - ובכך לחיזוק המשק והכלכלה.

"אני שמח על ההזדמנות שניתנה לי לפעול למען קידום התחרותיות בכל הענפים", אמר היום (ב') גילה למקורביו.

מול גילה התמודד היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד בועז גולן. שניהם הומלצו לפני מספר שבועות לתפקיד זה על-ידי ועדת איתור מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, וזאת לאחר שהוועדה בחנה עשרות מועמדים לתפקיד.

גולן היה המועמד מבפנים, וגילה הוא האיש שמחוץ למערכת, מומחה להגבלים עסקיים מאוניברסיטת תל-אביב. עם כניסתו לתפקיד יחליף גילה את הממונה היוצאת, רונית קן.

ביממה האחרונה, מאז ההודעה על המינוי, הטלפון של גילה לא מפסיק לצלצל. רשימת המברכים ארוכה. קולגות מהאקדמיה, עורכי דין מומחים בהגבלים שעמם עבד וגורמים מתוך רשות ההגבלים העסקיים מתקשרים לפרגן ולאחל "בהצלחה".

גם העיתונאים לא מפסיקים להתקשר. לכולם עונה גילה "תודה רבה" בקול שעדיין מעט רועד מהתרגשות, אך במקביל מסרב להתראיין. "דבריי עלולים להיות מוצאים מהקשרם", אמר לעיתונאים, תוך שהוא רומז על הפרסומים שליוו את מועמדותו לתפקיד בשבועות האחרונים.

מסע ההכפשה לא צלח

מרגע פרסום מועמדותו ספג גילה - שכלל לא הציג מועמדות לתפקיד אלא לאחר שנתבקש לעשות זאת על-ידי ועדת האיתור - ביקורת חריפה על עמדות שפרסם בעבר, שכונו בכלי תקשורת שונים "פרו-ריכוזיות".

נוסף לכך פנתה התנועה לאיכות השלטון לבכירים במשק, בהם ראש הממשלה, נגיד בנק ישראל, שרי האוצר והתמ"ת והיועץ המשפטי לממשלה, בדרישה לבחון את מה שהיא מכנה "ניגודי העניינים" של דיויד גילה, עקב שורת חוות-דעת שכתב למגזר העסקי.

מומחים לדיני הגבלים אמרו אז ל"גלובס" כי מדובר ב"מסע הכפשות מגמתי כדי למנוע את המינוי", וכי מדובר באחד המומחים שהכי ראויים לתפקיד.

מקורביו של גילה אומרים כי זו הייתה אחת התקופות הקשות שחווה. "הוא מעולם לא הותקף כך בעבר. עיתונאים מסוימים לא רק שלא דייקו בדברים שאמר, אלא כתבו בדיוק את ההיפך מהאמת".

אמש התברר כי מסע ההכפשה לא צלח.

היום מברכים עורכי דין בתחום על המינוי "המצוין" לדעתם, והציפיות מגילה גבוהות. "המינוי הזה צפוי לרענן את דרכי החשיבה והפעולה ברשות ההגבלים העסקים, לזרז את תיקון החקיקה בתחום, ולקרב את הפרקטיקה של הרשות בישראל לזו של רשויות בעולם", אומר אחד המומחים המובילים בתחום.

ביקורת על החוק הקיים

גילה נחשב לאחד מאנשי האקדמיה הבולטים בתחום ההגבלים העסקיים בארץ, והוא בעל השכלה רב-תחומית בתחומי המשפט והכלכלה בישראל ובעולם.

לדברי מקורביו, "גילה חרד מאוד לפגיעה בתחרות בשווקים, ולאורך הקריירה שלו פעל לחשיפת האופנים שבהם ריכוזיות בענפים השונים, ובייחוד בשווקים בישראל, פוגעת במשק". לדבריהם, זו גם תהיה תפיסת העולם שתנחה אותו כראש הרשות.

אחת העמדות הבולטות שהציג גילה הייתה כי החזקות צולבות בין מתחרים בשווקים ריכוזיים מסוכנות לתחרות, אפילו במקרים שבהם ההחזקות הצולבות הללו הן פסיביות.

בנוגע לשווקים הריכוזיים בישראל כתב גילה מאמר תמיכה בתיקון לחוק, שיאפשר לממונה על ההגבלים להכריז על מתחרים בשווקים ריכוזיים, כמו השוק הסלולרי ושוק הבנקאות, כקבוצת ריכוז.

כמו כן כתב גילה מאמר שמצביע על הריכוזיות של שוק התקשורת, וכיצד בעלות בין ספקי תשתית לבין חברות תקשורת יכולה לפגוע משמעותית בתחרות בשווקים אלה.

בשורה של מאמרים שכתב והרצאות שנתן, הוביל קו ביקורתי על החקיקה הקיימת בארץ ביחס להסדרים כובלים אנכיים, ובעיקר על הסדרים כובלים בין ספקים ללקוחות, בטענה כי ההוראות שקובעות שהסדרים מהסוג הזה, שכוללים התניות של בלעדיות ותנאים אחרים הם הסדרים כובלים, היא לא ראויה.

כמו כן, סבור גילה, חוק ההגבלים דרוש תיקון. "יש כל מיני בעיות בתחום ההגבלים העסקיים בארץ, אבל בגדול השוק שלנו במצב טוב, והממונים על ההגבלים עושים עבודה טובה", אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס", והוסיף כי "חוק ההגבלים העסקיים אצלנו דורש שינוי. זה ידוע. אם הוא היה מושלם, אז לנו האקדמאים היה פחות על מה לכתוב. חלק גדול מהכתיבה שלי ממליצה על רפורמה בחוק או בדרך שבה מפרשים אותו. נוסף לכך, יש מעט מאוד שווקים בארץ שהם לא ריכוזיים, אבל רשות ההגבלים העסקיים מתמודדת עם זה לא רע".

גילה התייחס גם לאכיפה ברשות ואמר כי "יש סיטואציות שבהן יש אכיפת יתר, בעיקר במישור של הסדרים בין ספק ללקוח, הסדרים אנכיים. היו כמה מקרים, שאמורים להיות חריגים מאוד, שבהם הוגשו כתבי אישום נגד הסדרים שמנקודת ראותי היו לגמרי אנכיים בין ספק ללקוח ולא אופקיים בין מתחרים.

"מצד שני, יש סוגים של פעילויות שרשות ההגבלים העסקיים מתערבת פחות מדי, כמו ההקשר של בעלויות צולבות בין מתחרים, שלא עולות כדי מיזוג, והנושא של הפיקוח על מונופולין. יש מעט מאוד אכיפה בתחומים האלה.

"איכשהו רשות ההגבלים נוטה להשאיר את התביעות נגד מונופולין למישור האזרחי ופחות מתערבת שם, וזה חבל, כי לרשות ההגבלים יש יכולת יוצאת דופן להגיע לנתונים ולנתח אותם באופן מקצועי, דבר שלצדדים פרטיים אין תמיד האפשרות לעשות".

בהופעתו בפני ועדת המינוי לתפקיד ראש הרשות התרשמה הוועדה כי גילה הציג בפניה משנה סדורה בנוגע לחזונו בתחום ההגבלים העסקיים בכלל והרשות להגבלים עסקיים בפרט. כעת, עם מינויו, הגיעה שעת המבחן למשנה זו.

10 דברים על פרופ' דיויד גילה

1. בן 47, נולד בירושלים להורים שעלו מארגנטינה. אביו היה רופא, ובארץ הפך לאיש מחשבים. אמו הייתה מרצה לספרות באוניברסיטה העברית. יש לו אחות אחת, אשת מחשבים. נשוי לנילי, מורה לאנגלית בתיכון, ואב לשתי בנות: טל (19) ואריאל (14), מתגורר בפתח-תקווה.

2. בתיכון היה "גיטריסט-פילוסוף", כהגדרתו, גידל שיער והקים להקת רוק. באותה תקופה פגש את אשתו לעתיד בחוג דרמה; נילי היא בתה של השחקנית כלת פרס ישראל מרים זהר. כשסיים תיכון התגייס ללהקת חיל אוויר.

3. כשהשתחרר מהצבא עבר מהפך: "הבנתי שמוזיקה זאת קריירה מאוד דורשנית וכפוית-טובה. אז עבר לי החשק להיות מוזיקאי", סיפר בראיון ל"גלובס". הוא נרשם ללימודי הנדסת מחשבים בטכניון, אך אחרי 3 שנים עבר ללימודי משפטים באוניברסיטת תל-אביב.

4. לתחום ההגבלים העסקיים התוודע במהלך ההתמחות במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ. אחרי ההתמחות נסע לעשות דוקטורט בהרווארד בתחום ההגבלים.

5. כשחזר לארץ החל ללמד קורסים בדיני הגבלים, ותוך זמן קצר הפך לאחד המובילים בתחום. משנת 2000 משמש כפרופסור בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, מלמד וחוקר בתחומי הגבלים עסקיים.

6. הוא שימש כיועץ ללקוחות של משרדי עורכי דין מובילים וכיהן כדיין בבית הדין להגבלים עסקיים.

7. הוא לא משתמש בטלפון נייד כעיקרון. בשבועות האחרונים דווקא הסתובב עם טלפון נייד פתוח, בהמתנה להודעה משר התמ"ת.

8. הוא מעיד על עצמו שהוא "חיית לילה", שאוהב לעבוד בלילות.

9. הוא מקפיד ללכת 4 פעמים בשבוע לחדר כושר.

10. כשנשאל בראיון ל"גלובס" בשנה שעברה איפה הוא רואה את עצמו בעוד 10 שנים, השיב: "אהיה באותו מקום". כנראה שהוא טעה.