דירוג Legal 500: כספי, רובין וקלגסבלד הם "super lawyers"

מדריך The European Legal 500 דירג את פירמות עורכי הדין המובילות בישראל עפ"י קטגוריות ■ הוא אף סימן את עורכי הדין המובילים בתחומים שדורגו וחלק להם קומפלימנטים

שוק עריכת הדין התרגל כבר לממטר הדירוגים השוטף אותו בראשיתה של כל שנה, החל בדירוגים המקומיים - D&B ישראל ו-BDI - וכלה בדירוגים בינלאומיים, דוגמת המדריך הבינלאומי International Financial Law Review, שמפרסם את מדד ה-IFLR1000.

השנה כבר נחשפנו למספר דירוגים של מדריכים מגוונים, שדירגו את משרדי עורכי הדין בישראל לפי גודלם או לפי תחומי התמחותם. כעת נוסף עוד דירוג - של המדריך הבריטי הבינלאומי היוקרתי The European Legal 500, שמדרג את הפירמות המובילות באירופה ובמזרח התיכון, ובהן ישראל, לפי קטגוריות שונות.

דירוג ה-Legal 500 יכול היה לטבוע ולהיעלם בים הדירוגים, אלמלא התוספת של דירוג ה-Leading individuals - עורכי הדין המובילים בישראל בכל תחום התמחות - שנוסף לדירוג הפירמות. כזה עוד לא היה לנו עד היום.

הדירוג של המדריך הבריטי מבוסס על שיחות עם עורכי דין ועם לקוחות ששיתפו פעולה עם חוקרי המדריך, על גודל העסקאות שעשה המשרד ועל זהות ופרופיל לקוחותיו הקבועים.

דירוג הפירמות הישראליות מתייחס ל-13 קטגוריות שונות: בנקאות ופיננסים; שוקי ההון; דיני תחרות; תאגידים ומיזוגים ורכישות; יישוב סכסוכים; היי-טק, סטארט-אפ וקרנות הון סיכון; ביטוח; קניין רוחני; פרויקטים ואנרגיה; נדל"ן; מיסים; תקשורת - טלקום ומדיה; ומשלוח ימי ותובלה. בתוך הקטגוריות חולקו המשרדים ל-3 קבוצות איכות.

בתוך כל קטגוריה, בנוסף לדירוג הפירמות, צוינו גם עורכי הדין המובילים בתחום. בחלק מהתחומים מדובר "ביחידי סגולה", 3-4 עורכי דין מובילים בקדמת הבמה. באחרים, עורכי הדין חולקים את אור הזרקורים עם 10, 11 ואפילו 14 כוכבים שמנצנצים לצדם.

חלק מהשמות - בהם דליה טל, דוד חודק, רם כספי, רובי בכר ואחרים - מככבים כבר שנים רבות בתחומם. אחרים, צעירים יותר, מוכרים יותר ופחות, הצליחו להוכיח את עצמם וזוכים להימנות עם אותה רשימה יוקרתית לצד בכירי עולם המשפט.

דליה טל: "רבת השפעה"

כיוון שבחודש האחרון פורסמו ב"גלובס" דירוגי משרדי עורכי הדין של חברת D&B ישראל, הן דירוג הגודל והן דירוג הנישות (דירוג האיכות), נתמקד הפעם בדירוג הפרקליטים של Legal 500 ולא בדירוג הפירמות.

בכל תחום צוינו הפרקליטים המובילים ללא דירוג פנימי ביניהם, ובטקסט המצורף לרשימת הכוכבים הוסבר - תוך הרעפת מחמאות ופרגון לכל אחד מהם - מדוע דווקא הם זכו לכבוד. "גלובס" תרגם חלק מהסופרלטיבים שלהם זכו עורכי הדין.

מי שזוכים ל"מעמד-על" בדירוג הם עורכי הדין פנחס רובין, רם כספי ואביגדור קלגסבלד, המכונים "super lawyers". כספי מדורג כמוביל בתחומי המיזוגים והרכישות ויישוב סכסוכים; רובין בתחומי המס, מיזוגים ורכישות ויישוב סכסוכים; וקלגסבלד, שפירק לפני מספר שנים את משרדו דנציגר-קלגסבלד והקים בוטיק ליטיגציה עצמאי, מוביל בתחומי הלטיגציה ויישוב סכסוכים.

בתחום הבנקאות צוינו כמובילים 3 עורכי דין בלבד: רונן בהרב ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, אנתוני בלוך ממשרד ש. הורוביץ ודליה טל ממשרד קנטור-אלחנני-טל.

על עו"ד בהרב נכתב כי ה"בנקים מכבדים אותו; הוא בעל כישורי משא-ומתן נעלים, ותפיסה מדהימה בעסקאות מימון".

גם הקולגה של בהרב מהמשרד, עו"ד אלן סקס, זוכה למחמאות. בתחום הבנקאות בהקשר של מיזוגים ורכישות, נכתב על סקס שהוא "אולי עורך הדין הטוב בישראל בתחום התאגידים, ובוודאי ביחס לעסקאות בעלות גון בינלאומי".

3 עורכי דין נוספים מהמשרד, אדם איתן, אליוט סקס ודיל וויט, זוכים להגדרה "מומלצים" בתחום החוזים הפיננסיים.

על עו"ד דליה טל, ראש משרד קנטור-אלחנני-טל, נכתב כי היא "מצוינת במיוחד ורבת השפעה".

עורכי הדין אנתוני בלוך וקליפורד דיוויס, מש. הורוביץ מוגדרים כ"טובים במיוחד, זמינים, בעלי כישורי גיוס חזקים ויצירתיים בפתרון מחלוקות". עורכי הדין בלוך ומיכאל ליברמן מהמשרד "ייסדו צוות מצוין בתחום מימון פרויקטים".

בתחום שוק ההון מככבים 9 עורכי דין מובילים, כשלצדם מצוינים גם קולגות בולטים ממשרדם: עו"ד שרון אמיר, ממשרד נשיץ-ברנדס, מוגדר כ"מצוין ובעל אוריינטציה עסקית"; אשוק צ'נדרשיקר, ממשרד גולדפרב-לוי-ערן-מאירי-צפרירי, נמנה עם "המומלצים" בתחום, יחד עם ראש משרדו, עו"ד עודד ערן; קליף פליג, ה"מאוד חכם", ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם וברנדווין, שעובד לצד השותף הבכיר דני גבע, מוגדר כ"בעל כישורים משפטיים מצוינים והבנה עסקית עמוקה". מאותו משרד מציין המדריך הבריטי כמומלץ גם את עורכי הדין נועם שרון ושאול חיון.

דוד חודק: "מעולה באופן כללי"

גם עו"ד חיים פרידלנד ממשרד גורניצקי מוביל בקטגורית שוק ההון, לצד עו"ד איתי גפן מהמשרד שמומלץ בחום; על עו"ד דוד חודק, ראש פירמת גרוס-קלינהנדלר-חודק (GKH), ומי שעמד בראש ועדת חודק להסדרת פעילותם של הגופים המוסדיים בשוק האג"ח הקונצרני (משרד האוצר אימץ את ההמלצות והן הפכו להוראות מחייבות), נכתב כי הוא "מעולה באופן כללי, בעל הבנה משפטית אמיתית ויכולת להתמודד עם עסקאות מורכבות באופן קוהרנטי ותועלתי".

גם עו"ד איה יופה ממשרדו זוכה למחמאות כ"מאוד טובה בעבודה עם חברות ציבוריות". עמיתיה, עורכי הדין ריצ'רד מן, אמיר הלוי ואיתן גרינברג, זוכים להגדרה "מומלצים".

ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן צוינה כמובילה בתחום שוק ההון עו"ד אילנית לנדסמן-יוגב, שהוגדרה כ"כוכבת של הפרקטיקה הזו", בעלת קשרים וידענית; על עו"ד רולנד ליהמן מפישר-בכר-חן-וול-אוריון נכתב כי הוא "עו"ד אינטליגנטי מאוד, בעל ניסיון משמעותי וידע עמוק במשפט ישראלי ואמריקני. ליהמן, ראובן (רובי) בכר ונטלי משען-זכאי הוגדרו כ"עורכי דין טובים מאוד ומהמובילים בתחום".

במשרד יגאל ארנון סומנה עו"ד שירי שחם כמובילה. "מקצועית ושחקנית קבוצתית". גם הקולגה שלה במשרד, עו"ד גיל אורן, מומלץ.

תדמור
 תדמור

לצד עורכי הדין המובילים ממשרדי ה"כולבו", מככב גם עו"ד אורי רוזנברג, בעל משרד הבוטיק רוזנברג, הכהן, גודארד ואפרת, שמוגדר כעורך דין מצוין בתחום שוק ההון, "בעל שנים של ניסיון וכזה שרואה את התמונה הרחבה". על דן הכהן, שותפו, נאמר כי הוא "מאוד יצירתי ונחוש".

10 עורכי דין מככבים בדירוג בתחום המסים: אלדר בן-רובי ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; אביגדור דורות ממשרד שדות; פנחס רובין וגיל גרדי ממשרד גורניצקי; הארי קירש ממשרד יגאל ארנון ("בטוח והגיוני, עם ידע רחב יריעה - אחד מעורכי הדין הטובים ביותר בישראל בתחום המיסוי"); ענת טנא ועמיחי פרי ממשרד אלתר; ענת שביט מפישר-בכר-חן-וול-אוריון ("מומחים למיסוי", "מאוד מקצועית", "ברמה הגבוהה ביותר").

מומחה המס, עו"ד ד"ר משה שקל, מוגדר כ"מספר אחת: מאוד מקצועי, עם רגליים על הקרקע וחרוץ". גם יניב שקל ממשרדו מוזכר כ"מומלץ".

את רשימת מומחי המס המובילים סוגר עו"ד זיו שרון, שפרש אשתקד ממשרד אלתר, לאחר שנים רבות שבהן היה שותפו של עו"ד ד"ר אבי אלתר ז"ל, ואחר-כך שותף מוביל במשרד. שרון, שהקים פרקטיקה עצמאית משגשגת, מוגדר כ"מומחה אמיתי למיסוי ולליטיגציה בתחום המס".

בתחום דיני התחרות (דיני הגבלים עסקיים) זכו להערכת הקולגות והלקוחות 11 עורכי דין: עו"ד צבי אגמון, מייסד משרד אגמון המוביל בתחום (עליו נכתב: "מומחה וידען"); רובי בכר ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון (לצד המלצה על עו"ד טל איל-בוגר, ראש מחלקת הגבלים במשרדו); חגי דורון הוגדר כ"מקצועי מאוד"; גיורא ארדינסט ("קל רגליים, שלעיתים קרובות מזהה סוגיות וטיעונים שאחרים לא רואים"); מיכל הלפרין ממשרד מיתר-ליקוורניק; אלדד כורש ממשרד עמית-פולק-מטלון (מומחה מכובד לדיני הגבלים עסקיים בישראל").

עוד צוינו בתחום ההגבלים: עו"ד יוסי לוי ("טוב במיוחד, מספק תובנות בעלות ערך רב וייצוג בכל תחומי דיני התחרות"); גיל רוזנבלום (מספק ייעוץ "מהיר, פרגמטי ומאוד מועיל, בשעה שהידע הרחב והמקיף שלנו מספק לו נקודת מבט הוליסטית"); גל רוזנט ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ("עורך הדין הידען ביותר בישראל בתחום זה; בעל מוסר עבודה גבוה"); דוד (דודי) תדמור, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים ("מאוד מוערך").

את רשימת מומחי ההגבלים סוגר ניב זקלר, ראש משרד וינשטוק-זקלר, ש"מבין בדיני הגבלים עסקיים, וגם ליטיגטור מומחה, שיודע איך להופיע בבית המשפט".

גם בקטגוריית דיני תאגידים, מיזוגים ורכישות לא סומנו כוכב עליון או מספר קטן של פרקליטים מובילים, והרשימה כוללת שוב 11 שמות: עו"ד שרון אמיר ("ניתן לטעון שהוא מספר אחת בישראל בתחום המיזוגים והרכישות, בהיותו ידען, מנוסה, חכם ואתי"); אנתוני בלוך מש. הורוביץ (מאוד טוב ומבין את צורכי הלקוח").

רם כספי מוגדר כ-super lawyer, "בעל ניסיון וקשרים ייחודיים", "חושב כמו איש עסקים" ו"דיל מייקר"; עודד ערן, ממשרד גולדפרב, מוגדר כ"עורך דין מצוין לדיני תאגידים", וגם אשוק צ'נדרשיקר מוזכר לצדו כ"טוב במיוחד"; קליף פליג ממשרד מיתר-ליקוורניק מככב שוב כמוביל, ומוגדר כ"מבין עניין (בעסקים) וקליינט-פרנדלי"; צבי פירון ("עו"ד מבריק ודיל מייקר"); תומר מהרשק ממשרד פרופ' יובל לוי; ריצרד מאן ממשרד גרוס-קלינהנלדר-חודק-הלוי-גרינברג ("מאוד מקצועי ומאוד נעים"); פנחס רובין ממשרד גורניצקי; אלון שחר ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ("עו"ד חזק מאוד במיזוגים חוצי גבולות").

את הרשימה סוגר אשף העסקאות, עו"ד מיקי צלרמאיר, שהיה מעורב בעסקאות הגדולות במשק הישראלי בשנים האחרונות - בהן העסקה הגדולה ביותר שנערכה עד עתה, מכירת השליטה בבזק ליזם שאול אלוביץ' - שעליו נאמר כי הוא "מוערך מאוד".

עופר צור: אגרסיבי, חד ומתוחכם

בתחום יישוב הסכסוכים, הכולל בוררויות, גישורים ועוד, חולקים את התהילה 14 (!) עורכי דין. ראובן (רובי) בכר; רם כספי; גיורא ארדינסט; טוביה ארליך; אלקס הרטמן; יחיאל כשר; אביגדור קלגסבלד; ישראל (רלי) לשם ("עו"ד טוב מאוד, בעל שיקול דעת מצוין וניסיון ייחודי"); גד נשיץ; גיל אוריון; פנחס רובין; זאב שרף ("ליטיגטור מאוד-מאוד טוב", "אגרסיבי אך מחושב", "אולד סקול בתפיסת הופעותיו בבית המשפט כשואו"); ברק טל; עופר צור ("אגרסיבי, חד ומתוחכם", "טקטיקן משפטי מוביל, קשוב ונגיש").

בתחום ההיי-טק הנישתי, שוב חוזרים לכוכבים בודדים - 5 עורכי דין בלבד מובילים את התחום על-פי הדירוג. את הרשימה פותח ליאור אבירם, ממשרד שבלת, שעליו נכתב בדירוג: "עורך דין מצוין ופרקטי, שתמיד נגיש"; על דויד שרטוק ממיתר-ליקוורניק נכתב כי הוא "משלב ידע על התעשייה המקומית והיכרות עם שחקני מפתח ישראליים בהיי-טק, עם בסיס ידע מאוד חזק בעסקאות מיזוגים ורכישות".

הבא בדירוג, עו"ד גיל רווה ממשרד ארדינסט-בן נתן, הוגדר כ"עורך דין הטוב ביותר בישראל בתחום קרנות הון סיכון"; על אורי רוזן, בעל משרד בוטיק בתחום ההיי-טק, נכתב כי הוא "פרואקטיבי ויצירתי, ידען ומעמיק". גם אמיר זולטי ממשרד אייל חיאט-זולטי-נייגר זוכה למחמאות: "יוצא דופן וחכם במיוחד", "עורך דין מצוין בתחום ההיי-טק".

בתחום הביטוח מובילים עורכי הדין גד נשיץ; הארי אורד, מגרוס-קליינהנדלר-חודק; סיגל שלימוף-רכטמן, שותפה ומייסדת משרד גרוס אורעד שלימוף; ועו"ד פגי שרון, ממשרד לויטן-שרון.

בתחום הקניין הרוחני בולטים 5 עורכי דין: טל בנד מש. הורוביץ; ד"ר שלמה כהן, בעל פרקטיקה פרטית מובילה בתחום; דוד גילת ממשרד גילת-ברקת (מקבוצת ריינהולד-כהן); ריצ'רד לוטי ממשרד לוטי; וניל וילקוף מהרצוג-פוקס-נאמן.

בתחום פרויקטים ותשתיות מככבים עורכי הדין אדם איתן ומארק פיליפס ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; ג'ונתן פינקלשטיין ממשרד תדמור; איתי גפן ממשרד גורניצקי; דן הכהן ממשרד רוזנברג, הכהן, גודארד ואפרת; סימון יפה, ממשרד ברנע; רנלה יופה ממשרד מיתר-ליקוורניק; יוסי לוי ונועה מידן ממשרד לוי-מי דן.

בתחום הנדל"ן - שבוער היום סביב "בועת המחירים", תמ"א 38 ונושאים חמים נוספים - מככבים עורכי הדין אבי ארד מגולדפרב; חגית בבלי וחגי שמואלי מיגאל ארנון; אמיר חן מפישר-בכר-חן; משה הרדי מהרצוג-פוקס-נאמן; אייל מרום מגורניצקי; ויהודה רווה, מייסד משרד רווה.

בתחום הטכנולוגיה ומדיה מובילים 3 עורכי דין בלבד: עו"ד רמי בן-נתן, ממייסדי משרד ארדינסט-בן נתן ("טוב מאוד בניתוח סיטואציות בפן המסחרי, מנהל משא-ומתן חד ויעיל"); אורי רהט ממשרד לאמעי-סידר-להט-צידון-פינק; ואסתר שטרנבך ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן.

אחרונים ברשימת עורכי הדין המובילים בישראל הם המתמחים בתחום נישתי מיוחד - משלוח ימי ותובלה: ג'ון האריס, בעל פרקטיקה עצמאית בתחום; משה לשם ממשרד לשם-קיפרמן; גד שילה ממשרד פרימס-שילה-גבעון-מאיר; ויצחק וינדר ממשרד הרמן-מקוב.

"שפע של עבודה"

המדריך הבריטי הבינלאומי היוקרתי The European Legal 500 בחן אשתקד גם את השינויים שחלו במשק הישראלי וכיצד אלה השפיעו על שוק עריכת הדין. המדריך הצביע על מגמת התפתחות וצמיחה במשק, שהשפיעה באופן ישיר על פירמות עורכי הדין.

בפתח דירוג הפירמות הישראליות נכתב כך: "הכלכלה הישראלית רשמה ביצועים נאים גם ב-2010, וסיפקה לחברות עריכת הדין די והותר עבודה שתצדיק גיוסי עובדים חדשים וקידום עובדים. הפעילות בשוקי ההון עלתה, והרשות להגבלים עסקיים הייתה עסוקה מאוד, בעקבות פעילות מיזוגים גדולה בענפי המלט, מוצרי החלב והטלקום, פעילות שמספקת עבודה גם לחברות עורכי הדין".

המדריך התייחס בנוסף לסערה סביב תגליות הנפט והגז הטבעי, שהולידה את הקמת ועדת ששינסקי, אשר מסקנותיה - שעיקרן הגדלת המיסוי על התגליות - אושרו בשבוע שעבר בכנסת.

בעניין זה צוין כי "ישראל באופן כללי נהנית מגילוי מאגרי גז טבעי ענקיים מול חופיה, שמבטיחים עידן חדש של תלות עצמית במקורות אנרגיה ושפע של עבודה בתחום הפיננסי, התאגידי, ההידיינויות והמיזמים לעורכי דין שמשרתים את תעשיית האנרגיה ומוסדות ההלוואה.

"סיומם של כמה מיזמי תשתיות - השלמתם או ביטולם החד-צדדי - יבחן את עמידותם של כמה משרדים, אך רבים אחרים נשארו עסוקים בתחומי ייצור החשמל העצמאי, צינורות הגז, מפעלי התפלת מים ומיזמי תשתיות תחבורה. שוק הנדל"ן המקומי נשאר תוסס, בייחוד מגזר הדיור שלו".

הגבלים עיסקיים
 הגבלים עיסקיים

תאגידים
 תאגידים