רשם הירושות: צוואה מוקלטת בווידיאו אינה תקפה

הרשם לענייני ירושה במחוז הדרום, עו"ד צבי קויש, דחה בקשה להכיר בצוואתה של אישה שהלכה לעולמה לפני כחצי שנה והקליטה בווידיאו את בקשותיה 9 שנים לפני מותה

בניגוד למקובל בסרטים הוליוודיים, החוק בישראל איננו מכיר לעת עתה בצוואה מוקלטת בווידיאו. צוואה כזאת אינה תקפה - כך קבע בשבוע שעבר הרשם לענייני ירושה במחוז הדרום, עו"ד צבי קויש, בהחלטתו לדחות בקשה להכיר בצוואתה של אישה שהלכה לעולמה לפני כחצי שנה והקליטה בווידיאו את בקשותיה 9 שנים לפני מותה.

חוק הירושה קובע מספר סוגי צוואות - בכתב-יד, בעדים, בפני רשות מוסמכת או בעל-פה. אלא שבבקשה שהוגשה לרשם כלל לא נטען כי מדובר ב"צוואה בעל-פה", וזאת מאחר שניתן להכיר בצוואה כזו רק כשהמוריש שוכב על ערש-דווי, והיא מתבטלת לאחר חודש ימים.

מתיחת ההגדרות

לא מדובר גם בצוואה בעדים, מאחר שצוואה כזו חייבת להיעשות בכתב ולא בעל-פה. לכן התעוררה השאלה אם ניתן לראות בסרט הווידיאו מילוי של דרישת ה"כתב".

על כך ענה רשם הירושה בשלילה. "פרשנות ולפיה צילום חזותי כלול בהגדרת הכתב מותחת את משמעות המילה 'כתב' מעבר למשמעותה האמיתית. קשה לי להאמין כי אדם סביר היה כולל בפרשנות 'כתב' גם צילום חזותי".

צוואה בווידיאו - אולי בעתיד

בתזכיר חוק הקודיפיקציה האזרחית, הכוללת גם פרק שאמור להחליף את חוק הירושה, נכלל סעיף המכיר גם ב"הקלטה חזותית" כאפשרות לעריכת צוואה.

בדברי ההסבר להצעת החוק, שגיבש בזמנו משרד המשפטים, צוין כי "הוספה של אפשרות להקליט צוואה בכל דרך שמאפשרת שמירה ואחזור של תמונה וקול היא תולדה מתבקשת של התקדמות העתים. במקרים רבים תוכל צוואה חזותית לשפר את הבחינה האובייקטיבית באשר לאמיתות הצוואה וגמירות-דעתו של המצווה".

אלא שלדברי רשם הירושות, מדובר בהצעת חוק ולא בחוק הקיים. עוד קובע הרשם כי אף אם היה מאפשר עקרונית קבלת תיעוד חזותי כצוואה - הדיסק שהוגש לו איננו קלטת הווידיאו המקורית שצולמה, וזאת בניגוד לדרישה שהצוואה המקורית היא זו שתוגש לאישור.