מועצת זכויות האדם באו"ם: "לא נבטל את דוח גולדסטון"

למרות דרישת ישראל, מועצת זכויות האדם באו"ם טוענת שתמשיך לעבוד על פי דוח גולדסטון ■ דובר מטעם מועצת זכויות האדם: "דוח של האו"ם לא מבוטל על בסיס טור בעיתון"

מועצת זכויות האדם של האו"ם, שוועדת חקירה מטעמה חקרה את מבצע עופרת יצוקה, הודיעה כי תמשיך להתייחס לדוח שהוציא השופט ריצ'רד גולדסטון כדוח לגיטימי למרות החרטה שהביע גולדסטון עצמו.

דובר מטעם מועצת זכויות האדם מסר כי חברי הוועדה ישקלו לבטל את הדוח, רק אם גולדסטון עצמו יגיש בקשה רשמית לביטולו. "דוח של האו"ם לא מבוטל על בסיס טור בעיתון", אמר סדריק סאפי.

ישראל קראה לביטולו של הדוח אחרי שהשופט הדרום אפריקני ריצ'ארד גולדסטון, שמשמש גם כתובע בבית המשפט הבינלאומי של האו"ם, כתב ל"וושינגטון פוסט" שאם היה יודע את כל הפרטים, היה מפרסם מסקנות אחרות.

חבר בוועדה: מסקנות הדוח עדיין תקפות

דובר מחלקת המדינה האמריקנית מארק טונר הגיב על הפרסום ב"וושינגטון פוסט" ואמר כי "הבהרנו מהרגע שהדוח התפרסם ואנו ממשיכים לטעון, שלא ראינו שום עדות לכך שממשלת ישראל התכוונה להרוג אזרחים".

ההחלטה של גולדסטון הפתיעה גם את שאר חברי צוות החקירה, שחיברו עם השופט את הדוח. "הידיעה הפתיעה אותי" אמר דסמונד טרוורס, אחד מאנשי הצוות. "אבל מרבית מסקנות הדוח לדעתי עדיין תקפות".

גולדסטון יגיע לביקור בישראל?

שבועיים לאחר ששיגר סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי מכתב התוקף בחריפות את השופט גולדסטון, הוא הוזמן על ידי ישי לביקור בקיץ הקרוב. כך פרסם הבוקר בן כספית ב"מעריב".

השר ישי הזמין אמש את השופט גולדסטון לביקור בארץ בכדי "להודות לו על אומץ לבו". לדברי ישי, הסיבה שבגינה הזמין את גולדסטון לארץ היא בכדי "שיומחש לו גודל הסבל שעובר הציבור בישראל בשל התקפות הטרור של החמאס". השר הוסיף שאין לו ספק ש"הביקור ישפיע לטובה על הציבור בישראל".

גולדסטון הודה לישי על הזמנתו והביע את האהבה הגדולה שהוא רוחש לעם היהודי. "לכבוד הוא לי להיות האורח שלך בישראל", אמר השופט לשר הפנים והוסיף: "יש לי הזמנה מראש עיריית שדרות להגיע לביקור ואשמח לממש גם אותה".

ארה"ב: "לא הסכמנו עם גולדסטון"

ערב פגישתם של נשיא המדינה, שמעון פרס, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן, מתח משרד החוץ האמריקני ביקורת חריפה על המשך הרחבת ההתנחלויות. הודעת הסטייט דיפרטמנט לא זיהתה באלו התנחלויות מדובר, אך "הארץ" מסר שלשום, כי שר הביטחון, אהוד ברק, מתכנן לאשר בניית שכונות חדשות באזור גילה, מעבר לקו הירוק.

בהודעת הגינוי של הסטייט דיפרטמנט נאמר: "לא זו בלבד שהמשך (הבניה של) התנחלויות ישראליות הוא בלתי לגיטימי, אלא שפעולות ישראל (בהתנחלויות) מנוגדות למאמצים לחדש לחידוש המו"מ הישיר".

"ארה"ב מודאגת עמוקות מהמשך הפעולות הישראליות הקשורות בבניה בהתנחלויות", נאמר בהודעה.

אין זה הפעם הראשונה שהדלפות על פעילות בניה בשטחים הודלפו בדיוק לפני הגעת בכירים ישראליים לוושינגטון. כך קרה פעמיים במהלך ביקורים קודמים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

מכל מקום, לפני הודעת הגינוי, אתמול, פרסם ממשל אובמה שתי הצהרות שללא ספק גרמו קורת רוח בפמליית פרס ובמשרד ראש הממשלה בירושלים: דניס רוס, יועץ בכיר לנשיא לענייני המזה"ת, אמר, שארה"ב מוסיפה להתנגד למיזם פלסטיני חד-צדדי להקמת מדינה עצמאית באמצעות או"ם.

במקביל אמר דובר בסטייט דיפרטמנט, מארק טונר, בתגובה על המאמר של השופט ריצ'ארד גולדסטון ב"וושינגטון פוסט", שהממשל גרס, מאז פרסום דוח גולדסטון, שאין ראיות לכך שישראל פגעה במתכוון באזרחים. "עתה אנו רואים שגם השופט גולדסטון הגיע לאותה מסקנה", אמר הדובר.

הוא ציין, שישראל "נטלה על עצמה לקיים חקירה פנימית אמינה כדי לבדוק את התנהלותה (במהלך מבצע 'עופרת יצוקה') וגם בכך מודה השופט גולדסטון".

שתי ההצהרות אינן מפתיעות ואינן מצביעות על תפנית במדיניות הממשל. הן מבטאות עמדות שמהוות זה מכבר חלק ממדיניות אובמה בסוגיית הסכסוך הישראלי- פלסטיני. בכל זאת, עיתויין יצר אוירה חיובית לקראת הפגישה בין פרס לאובמה, שמתוכננת להתקיים הערב (ג'), ב-19:00 לפי שעון ישראל.

השניים צפויים לדון על דרכים לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים כדי לבלום את המהלך הפלסטיני לקיום הצבעה בעצרת הכללית של או"ם על הכרה במדינה פלסטינית עצמאית. נשיא ארה"ב יודע, כמובן, כי ההכרעה הסופית על חידוש המו"מ נתונה בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והוא יעביר באמצעות פרס מסר חד-משמעי לרה"מ: עשה כל מה שביכולתך כדי למנוע הצבעה בעצרת הכללית. כשנושא המדינה הפלסטינית יעלה על שולחן העצרת זה יהיה מאוחר מדי. 100 מדינות יצביעו בעד הכרה במדינה החדשה וארה"ב לא תוכל למנוע זאת. רק יזמה ישראלית אמיצה לחידוש המו"מ, שתכלול הקפאת ההתנחלויות, תוכל למנוע הכרזה על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

אמש שוחח פרס עם שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, שבאה לבקרו בבלייר האוס, בית ההארחה הרשמי של נשיא ארה"ב, וקרוב לוודאי שהיא השמיעה באזניו מסר דומה. בפתח הפגישה, בנוכחות כתבים, אמרה קלינטון: "כבוד גדול לנו לקבלך בוושינגטון. הנשיא אובמה מצפה לפגוש אותך ולשמוע את עמדתך. המזה"ת נמצא בשינוי מתמיד, שטמונים בו סיכויים לתקווה, אם גם לאתגרים. אנו צריכים לפעול יחדיו כדי לחולל שינוי וליצור תקווה".

ואז היא הוסיפה בחיוך: "אתה בן 88 אך אתה נמנה עם האנשים הצעירים ביותר שאני מכירה. אתה הבחנת בשינויים הרבה יותר מוקדם מרובנו".

פרס השיב: "בישראל, השם הילארי קלינטון הוא שם ידידת אמת, שגםפ בזמנים קשים יודעת לנווט דרכה בתבונה, ביצירתיות, תוך השכנת ביטחון, בלי לותר ולהרים ידיים, גם כאשר המציאות קשה מנשוא. העולם הערבי נתון עתה במזג אוויר סוער... ישראל מקווה שהערבים ימצאו דרך לשלום ולדמוקרטיזציה ואנו נמח לשתף פעולה לקראת שינויים שיובילו לשלום וליציבות".