אושרה בקשה לייצוגית ב-27 מיליון שקל נגד אקסלנס-נשואה

התובעים: אקסלנס גבתה מלקוחותיה "עמלות ביצוע" גבוהות מהמותר, מבלי שקיבלה את הסכמת הלקוחות לקבלת החזר העמלות על-ידיה ובניגוד לקבוע בחוק

‎‎שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן, אישרה היום (ד') בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של 27 מיליון שקל נגד חברת ההשקעות אקסלנס-נשואה. בבקשה נטען כי אקסלנס גבתה מלקוחותיה "עמלות ביצוע" גבוהות מהמותר, מבלי שקיבלה את הסכמת הלקוחות לקבלת החזר העמלות על-ידיה ובניגוד לקבוע בחוק.

התובעים טוענים, באמצעות עורכי הדין עפר פירט, אודי הקר, אלי שמעון ואביחי רז ממשרד פירט-וילנסקי-מזרחי-כנעני, כי אקסלנס-נשואה הציגה בפניהם תמונה ולפיה דמי הניהול שהיא גובה מהלקוחות נמוכים בהשוואה לחברות ניהול תיקים אחרות, ובמקביל גבתה שיעור גבוה יחסית של עמלות ביצוע.

בהמשך, נטען, לקחה אקסלנס את החזרי העמלות המועברים אליה מהבנקים, ללא אישור הלקוחות, ובאופן זה קיבלה למעשה דמי ניהול ריאליים גבוהים בהרבה מכפי שהציגה ללקוחות.

‎‎התיקון בחוק תקף לכל ההסכמים

‎‎לקוח המתקשר בהסכם עם חברה לניהול תיקי השקעות, דוגמת אקסלנס, משלם דמי ניהול למנהל ההשקעות וכן עמלת ביצוע פעולות המועברות לבנקים, שאצלם מתנהל החשבון בדרך-כלל. עמלת הביצוע משתנה מלקוח ללקוח בהתאם להיקף ההשקעות.

בשנת 2005 תוקן חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, ונקבע כי בית השקעות יכול לקבל החזר עמלות ביצוע - בתנאי שהלקוח הסכים להעברת ההחזר ולשיעורו מראש ובכתב.

בהחלטתה קיבלה השופטת רונן את עמדת המבקשים, ולפיה התיקון לחוק, שנכנס לתוקפו בסוף 2005, יחול על כלל ההסכמים הקיימים של הלקוחות.

עוד קבעה השופטת כי מטרת התיקון לחוק היא הגברת התחרות בשוק ייעוץ ההשקעות והגברת השקיפות ללקוח באשר לסכומי העמלות המשולמים על-ידיו.

לפי קביעתה, לו הייתה אקסלנס מיידעת את הלקוחות, ייתכן שיכלו לבטל את הסכם ההתקשרות או לנהל משא-ומתן מושכל לשיפור גובה העמלות.

"אם הסכמת הלקוח לא התקבלה, מדובר בהחזר שאסור היה לאקסלנס לקבל. לכן, ההחזר הגיע לידיה שלא על-פי זכות שבדין", קבעה השופטת.

מאקסלנס נמסר בתגובה: "החברה לומדת את ההחלטה ואת משמעותיה ושוקלת את המשך צעדיה, לרבות הגשת בקשה לרשות ערעור על החלטת בית המשפט האמורה. יצוין כי לפי בדיקה שהחברה ערכה עוד בשלב ניהול ההליכים בבקשה, גם אם התובענה תתקבל בעתיד במלואה - הסכומים בהם מדובר אינם מהותיים עבורה".