רשות ני"ע מנטרלת הנפקות בבנקים דרך "חברות צינור"

על פי ההחלטה, הבנקים לא יוכלו יותר להנפיק חוב דרך "חברות צינור" ללא תשקיף ■ הבנקים: "מדובר בפגיעה חמורה ביכולתנו לגייס חוב"

חילוקי דעות בין רשות ניירות ערך לבנקים על רקע הוראה חדשה של הרשות, הפוגעת ביכולת של הבנקים ושל חברות הביטוח להנפיק חוב. ההוראה החדשה מבטלת את האישור שקיים כיום להנפיק דרך "חברות צינור", ללא תשקיף מלא וללא עלויות נלוות, כך נודע ל"גלובס".

הסכום הכולל שמגייסים הבנקים עומד על כ-15 מיליארד שקל בשנה.

עיקר ההתנגדות להוראה מגיעה מהבנקים, משום שהיא מהווה מבחינתם "פגיעה חמורה ביכולת להנפיק חוב". "אנחנו לומדים את הטיוטה ונענה לרשות ני"ע", נמסר מבנק הפועלים.

בין הפיקוח על הבנקים בראשות דודו זקן לבין רשות ניירות ערך מתנהל דיאלוג בעניין. בתגובה נמסר מבנק ישראל כי "הפיקוח על הבנקים בוחן את הנושא ואת השלכותיו על המערכת הבנקאית".

לבטל את היתרון

כיום יכולים הבנקים להנפיק חוב ללא עלויות כמעט, באמצעות "חברות צינור" ייעודיות שלא מתקיימת בהן פעילות עסקית, וזאת על בסיס פטור שקיבלו בעבר. כל הבנקים מחזיקים "חברות צינור" - למשל פועלים הנפקות, דיסקונט מנפיקים, לאומי מימון, הבינלאומי הנפקות ואגוד הנפקות.

ברשות סבורים כי יש לבטל פטור זה וכי בנקים צריכים להנפיק בדיוק כמו גופים אחרים - לפרסם תשקיף מלא ולא לעבוד דרך חברות צינור שאינן מאפשרות לתת גילוי מלא על הבנק נשוא הסיכון. על פי עמדת הרשות, לאור התפתחות הפרקטיקה של גיוס באמצעות "תשקיף מדף" והאפשרות לפרסם תשקיף המסתמך ברובו על הדיווחים השוטפים אין סיבה שלא ליישר קו בין הבנקים וחברות הביטוח לבין שאר החברות בשוק ההון.

"התפיסה של חוק ניירות ערך היא שיש לתת בידי המשקיע את המידע הדרוש לו לצורך קבלת החלטת השקעה בנייר ערך", טוענים ברשות ניירות ערך.

לעמדת הרשות "(גיוס באמצעות חברות צינור) מקנה לבנקים יתרון בנגישות לשוק ההון על פני תאגידים אחרים, שכן הוא מסייע להם להפחית באופן ניכר את משאבי הזמן והכסף הכרוכים בהכנת תשקיף". עוד טוענת הרשות כי "הקניית יתרון לבנק לעומת תאגיד אחר פוגעת בעיקרון השוויוניות וביכולת פיתוח שוק ההון כחלופה לשוק האשראי הבנקאי".

הרשות מתייחסת לטענה כי מאחר שהבנקים הם גופים מפוקחים וחייבים בגילוי מלא, מוצדק הפטור שקיבלו. "כפי שהמציאות של השנים האחרונות מלמדת, בנקים וחברות ביטוח מובילים אחרים בחו"ל קרסו על אף קיומו של פיקוח", כותבת הרשות בטיוטת התקנה.

ההוראה פורסמה להערות הציבור עד סוף אפריל, ולאחר מכן יגובש נוסח סופי שיועבר לחתימת שר האוצר. את עבודת המטה מובילה ברשות עו"ד שיראל גוטמן עמירה, מנהלת מחלקת תאגידים.