השופט צבי כספי פורש עקב ההחלטה להעמידו לדין משמעתי

שופט השלום בת"א פורש לאחר שהוחלט להעמידו לדין בשל סחבת במתן החלטות ■ כספי ביקר בעבר את ההצעה להרחבת סמכויות נציב התלונות על שופטים: "מכת מוות לעצמאות המערכת"

שופט בית משפט השלום בתל-אביב, צבי כספי, החליט לפרוש מכהונתו בעקבות ההחלטה להעמידו לדין משמעתי בבית הדין לשופטים, בשל סחבת במתן החלטות מצדו.

את ההחלטה להעמידו לדין משמעתי קיבלו במשותף נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, ונשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש.

כספי הפיץ בחודשים האחרונים כמה וכמה מיילים בתפוצת כלל השופטים, שחלקם הגיעו לעיתונות, ובהם ביקר בחריפות גורמים שונים במערכת המשפטית, לרבות את גולדברג ואת סגנו, השופט שמואל חמדני, שפרש לגמלאות לפני חודשים אחדים.

ביקורת על הנציב

לפני כ-4 חודשים כתב כספי מייל ובו ביקורת חריפה על יוזמתו של הנציב להרחיב את סמכויות החקירה שלו בענייניהם של שופטים.

"אם תתקבל הצעת חוק זו, אפילו בחלקה", כתב כספי, "היא מכת המוות הכמעט אחרונה לעצמאותה של מערכת השיפוט בפרט, ולמערכת בכלל. שאלה היא בכלל מי ירצה להיות שופט אם, לדוגמה, נגינה רועשת על פסנתר בדירתו יכולה להביא לתלונה לנציב על-ידי שכנו לדירה מחד, ותלמידת בית-ספר תיזכר שהוא פעם משך לה בצמות, ועל כן אינו ראוי לקידום.

"שאלה היא איך יוכל שופט מכהן להמשיך בכהונתו כאשר הוא נתון או עשוי להיות נתון לסחטנות יום-יומית, ואיך תפעל מערכת השיפוט כאשר היא מאוישת על-ידי שופטים מפוחדים, אפילו יותר מאשר עתה".

כספי ציין כבר אז כי בכוונתו לפרוש מתפקידו השיפוטי. "מאחר שנראה כי ציבור השופטים לא ראה לנכון לפעול כנגד ההצעות, שאין לי אלא לכנותן בלשון המעטה כבולשביקיות, שהועלו ועוסקות בהווה המיידי ובעבר של התנהגות שופטים, ועל מנת להפיס את הממסד, נראה לי להביא תוספת להצעה, כך שסמכות הנציב תחול על השופט גם לאחר פטירתו".

"לא בחרנו בך לתפקיד המאוס"

סמוך למועד פרישתו של חמדני מתפקיד סגן נציב התלונות על שופטים, הפיץ כספי מייל ובו תקף את חמדני, שהסכים לשמש בתפקיד זה.

"מי ששיתף איתך פעולה היה או משת"פ במובן הרע של המילה", כתב כספי, "או ששיתף איתך פעולה מאונס. לא בחרנו בך לתפקיד המאוס, ולא אנחנו מסיימים את כהונתך. הבחירה לחקור את חבריך לשעבר במסגרת גוף שהוקם בחטא הייתה שלך".

"תמה על הפרסומים"

דוברת בתי המשפט מסרה בתגובה: "השופט כספי הודיע על פרישתו ממערכת בתי המשפט לפני מספר חודשים, זמן רב לפני שפורסם דוח נציב תלונות הציבור על שופטים אתמול. פרישתו של השופט כספי מן המערכת צפויה בעוד זמן ניכר, לאחר סיום שמיעת התיקים הקבועים ביומנו ולאחר מיצוי חופשותיו.

"ההמלצה על העמדתו לדין משמעתי של השופט כספי היא של נציב תלונות על שופטים ועל-פי שיקול-דעתו בלבד. אין כל קשר בין המלצה זו ובין הודעת השופט כספי על פרישתו, אשר כאמור נמסרה זמן רב לפני שפורסמה המלצת הנציב. השופט כספי תמה על הפרסומים השגויים בעניינו שנעשו מבלי לקבל את עמדתו".