סייג'ן תמכור את המפעל בישראל לאחר השקעה של 10 מ' ד'

סייג'ן הקימה בישראל מפעל ביוטק מתקדם לפיתוח חיסונים, אך נרכשה על-ידי חברה פולנית שנקלעה לקשיים

מפעל החיסונים SciGen ישראל, שבו מפותח ומיוצר חיסון לדלקת כבד נגיפית (הפטיטיס B), מחפש רוכש - כך עולה מהדו"חות של החברה-האם הסינגפורית סייג'ן לסוף 2010. סייג'ן נסחרת בבורסה האוסטרלית לפי שווי שוק של 63 מיליון דולר אמריקני.

ל"גלובס" נודע כי החברה-האם של סייג'ן הסינגפורית, Bioton הפולנית, נקלעה לקשיים וחיפשה בעבר רוכש למתקן עצמו ברחובות, אך כעת היא מעוניינת למכור לא רק את המפעל אלא גם את פעילות החיסונים שלו, כעסק שלם.

ההערכות הן כי מ-2006, עת נבנה המפעל, ועד היום, הושקעו בו 10 מיליון דולר. כיום הוא מייצר רק את החיסון לצהבת, המשווק בישראל בלבד, בסכום של 164 אלף דולר לשנה. החיסון מאושר לשיווק גם בכמה מדינות באסיה, אך אינו משווק שם.

השורשים של מפעל סייג'ן בישראל מתחילים, כמו הרבה סיפורי ביוטק ישראליים, בחברת BTG (ביוטכנולוגיה כללית). כחלק מתהליך התפרקותה של BTG, שהוליד גם את חברת סביינט האמריקנית ואת המפעל של חברת פרינג בישראל, נמכר מוצר הצהבת הנגיפים לחברת סייג'ן הסינגפורית, שבראשה עמד היהודי שאול (סול) משעל.

המוצר היה באותו הזמן רק בשלבי פיתוח, אך משעל קיבל החלטה חריגה להקים סביבו מפעל ייצור בישראל. בתמיכת המדען הראשי דאז, ד"ר אלי אופר, הצהיר כי ישקיע במפעל עד 30 מיליון דולר במשך שלוש שנים וכי יעסיק בו 120 עובדי ייצור בתחום הביוטק. הפעילות החלה ב-2006 ועד 2007 כבר הושקעו 10 מיליון דולר והועסקו בו 40 עובדים.

משעל (בן 75, למרות שלטענתו הרישום בתעודת הזהות שלו הוא שגוי ולפיו הוא בן 80), נולד בעיראק, למד ביולוגיה בפריז ויש לו משפחה בישראל. בעבר ניהל את הפיתוח העסקי במחלקת הבריאות של חברת הענק 3M, ובעצת בן משפחה הוא החליט להקים חברה בסינגפור.

סייג'ן שיווקה תרופות גנריות ומוצרים המוגנים בפטנטים ברחבי אסיה. במועד ההשקעה במפעל בישראל, היו לה מכירות של 6 מיליון דולר בשנה, והיא בדיוק תכננה הסתערות גם על השווקים בארה"ב ובאירופה, בעזרת השקעה של בעלת המניות הגדולה בה, ביוטון הפולנית.

לא גייסה מספיק משאבים לניסויים

בשנים האחרונות ביוטון, שהפכה בהדרגה לבעלת 90% מסייג'ן, נקלעה בעצמה לקשיים. סייג'ן נאלצה להמשיך להתמודד בעצמה עם משימת כיבוש שוקי העולם, במשאביה המוגבלים. כיום אין לה כלל מכירות באירופה או בארה"ב.

סייג'ן הפסידה 17 מיליון דולר ב-2010 לפני החזר מס, 10 מיליון דולר משויכים לפעילות הישראלית, בעיקר בשל הפחתת 6.1 מיליון דולר על המפעל. הפעילות בישראל הניבה הכנסות של 164 אלף דולר בלבד מתוך מכירות כוללות של 12.3 מיליון דולר, כולן באסיה. לחברה יש בקופה 8 מיליון דולר.

לאור הנתונים הללו אפשר להבין מדוע מעוניינת החברה למכור את הפעילות בישראל. מקורב לחברה אמר ל"גלובס" כי החברה לא הצליחה לגייס את המשאבים לערוך את הניסויים הקליניים הגדולים הדרושים לרישום המוצר הישראלי בארה"ב ואירופה, כפי שתכננה.

נראה שיהיה קל למצוא רוכש למפעל של סייג'ן, אף שהוא מפעל העומד בתקינה הנדרשת ונחשב למפעל איכותי. מבין שני מפעלי הביוטק הגדולים בישראל שעמדו למכירה, מפעל BTG בקריית מלאכי אמנם נמכר לפרינג, אבל מפעל אינטרפארם לא הצליח להימכר למרות מאמצים רבים של אנשים מן התעשייה ושל משרד המדען הראשי, והוא פורק.

כיום פועלת חטיבת מדעי החיים במשרד המדען הראשי, בראשות ד"ר אורה דר, על תוכנית לתמיכה בתשתיות בתחום הביומד. תמיכה ברכישת מפעל ביוטק יכולה להשתלב בתוכנית מסוג זה.