דוחות של תקווה

ברבעון הראשון, מי שהנפיקו בראשונה גייסו יותר מהר יותר כסף מהמקבילות אשתקד

1. האביב בפתח ואיתו הדוחות המסכמים את הרבעון הראשון של 2011, שמביאים עמם תקווה. יש מי שקיוו לראות ההתאוששות מהירה יותר בתעשיית ההיי-טק וההון סיכון, אבל בכל זאת יש מקום לאופטימיות.

בלוג הטכנולוגיה וההשקעות peHUB פרסם נתונים ראשונים על גיוסי ההון לקרנות הון סיכון בארה"ב ברבעון הראשון, בהתבסס על חברת המחקר תומסון-רויטרס.

עלייה מרשימה התרחשה ברבעון הראשון עם גיוס של 38 קרנות חדשות שגייסו יחד 6.6 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון הרביעי של 2010 רק 35 קרנות גייסו 3 מיליארד דולר. הרבעון הראשון הוא המשמעותי ביותר מאז 2008, אז 62 קרנות גייסו יחד 8.4 מיליארד דולר.

לנתונים אלה יש השפעה גם על השוק המקומי. חלק מהקרנות האמריקניות שגייסו הון חדש מתכוונות להקצות נתח ממנו להשקעה בחברות ישראליות. כך, בסמר ונצ'רס גייסה 1.6 מיליארד דולר לקרן חדשה, והיא תמשיך להשקיע בחברות ישראליות; סקויה קפיטל גייסה 1.3 מיליארד דולר; קליינר פרקינס הסתפקה בקרן של 930 מיליון דולר; וזרוע ההשקעות של בנק JP מורגן גייסה 1.2 מיליארד דולר.

אינסייט ונצ'רס, המשקיעה בין היתר ב-WIX הישראלית, גייסה קרן חדשה בהיקף של 2 מיליארד דולר, כך שגם הרבעון השני של השנה מתחיל ברגל ימין. אלה חדשות מצוינות לחברות הסטארט-אפ, שאולי יוכלו לרוות מעט מההון.

השאלה היא איך הקרנות ישיגו תשואה על הכסף, והתשובה תתקבל בעוד חמש שנים ויותר. עד אז אפשר לפזר את הכסף החדש.

הרבה יותר ומהר יותר

האופטימיות מתבטאת גם במה שמכונה "אירועי נזילות". ברבעון הראשון של השנה 104 חברות הגיעו לאקזיט בהיקף כולל של 9.8 מיליארד דולר. כך על-פי הסקר הרבעוני של דאו ג'ונס ונצ'ר-סורס, שגם משקף ירידה של 21% במספר האקזיטים ועלייה של 17% בסך ההון לעומת הרבעון הראשון של 2010.

התאגידים סופסוף מתחילים לגלות עניין בחברות הקטנות ומוכנים לפתוח את היד הקפוצה. התאגידים קנו ברבעון הראשון של השנה 91 חברות ב-8.9 מיליארד דולר, וזאת לעומת 116 חברות ברבעון הראשון של 2010 שנרכשו ב-7.4 מיליארד דולר. המספרים נראים אף מרשימים יותר בהשוואת הנתונים לרבעון הראשון של 2009, שבו כבר הופנמה העובדה שהמשבר הכלכלי באמת חמור - 83 חברות נמכרו ב-3.3 מיליארד דולר.

הערכות השווי של החברות הנמכרות עלו מאוד. כך, אם היקף עסקה ממוצע ברבעון הראשון של 2010 היה 21 מיליון דולר, ברבעון הראשון הוא טיפס ל-55 מיליון דולר.

אך לא כל החדשות טובות - התאוששות איטית נרשמת במספר ההנפקות הראשוניות. 11 חברות מגובות הון סיכון יצאו לשוק הציבורי וגייסו יחד 768 מיליון דולר. זו עלייה מתונה בהשוואה לרבעון הראשון של 2010, אז שמונה חברות יצאו להנפקה וגייסו 711 מיליון דולר.

המגמה עשויה להשתנות, שכן בצנרת מחכות עוד 45 חברות בשלבים שונים של רישום למסחר ציבורי. מצד שני, החברות שמצליחות להשלים הנפקה ראשונה צריכות פחות הון ופחות זמן כדי להגיע לשם: ברבעון הראשון של 2011 החברות שיצאו להנפקה ראשונה גייסו בממוצע 87 מיליון דולר עד הרישום למסחר, והן עשו זאת בממוצע, אחרי 6.2 שנים. לעומת זאת, ברבעון הראשון של 2010 החברות גייסו בממוצע 170 מיליון דולר, אחרי ממוצע של 9.2 שנים. בקרוב אצלנו.