אופנהיימר מציג: המרשם להשקעה בריאה בוול סטריט

חברות הביטוח הרפואי בארה"ב נתונות תחת מתקפה, אך באופנהיימר סבורים שדווקא עכשיו מתחדדת הזדמנות ההשקעה בהן

רפורמה ההיסטורית במערכת הבריאות האמריקנית הכושלת, חגגה שנה לחקיקתה לפני כשבועיים. הרפורמה היא גולת הכותרת במדיניות הפנים של ממשל אובמה, ומטרתה להכניס עשרות מיליוני אמריקנים חסרי ביטוח בריאות תחת מטרייה ביטוחית, ולהוזיל בטווח הארוך את עלות ההוצאה העצומה על שירותי בריאות - כ-17% מהתמ"ג האמריקני. הרפורמה נתונה כידוע להתנגדות רפובליקנית עזה ביותר, בשל עלותה הגבוהה (כ-800 מיליארד דולר) וההתערבות המוגזמת לטעמם בחיי האזרחים.

אחת מהשפעותיה של הרפורמה היא על חברות הביטוח הרפואי בארה"ב. לצד כניסה פוטנציאלית של עשרות מיליוני מבוטחים חדשים למעגל הביטוחי, יטיל הממשל גזירות לא פשוטות על הסקטור, במטרה לממן את התוכנית ולהוזיל את עלות הכיסוי.

ואולם, באופנהיימר ארה"ב סבורים כי דווקא עתה, קיים פוטנציאל השקעה בחברות הסקטור.

הפגיעה מתומחרת, המכפילים נמוכים

שוק ביטוח הבריאות בארה"ב מתחלק בין ביטוח פרטי (Commercial), הממומן על ידי מעסיקים ומהווה כמחצית משוק זה, ביטוח פרטי עצמאי (Individual) שעושה המבוטח לעצמו, המהווה רק כ-5% מהשוק, וביטוח ממשלתי המתחלק בעיקר בין Medicare - ביטוח חובה פדרלי לאזרחים מעל גיל 65, ו-Medicaid, ביטוח מדינתי מוגבל המיועד לאוכלוסיות חלשות.

מחוץ לשוק, התמונה העגומה היא של כ-50 מיליון אמריקנים ללא ביטוח בריאות כלשהו.

אחת הדרכים של הממשל לממן את הרפורמה ולייעל את שירותי הבריאות הינה באמצעות פגיעה ברווחי חברות הביטוח הרפואי. "לממשל נוח לסחוט את החברות הללו, מאחר שהן מהוות רק מתווך בין המבוטח לספקי השירות כמו בתי חולים ורופאים", מציין סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט האקוויטי הבכיר באופנהיימר ישראל. הרפורמה תגביל את טווחי רווחיות החברות ותעריפי הפרמיות שהן גובות מהמבוטחים - בייחוד בפוליסות בשוק הממשלתי, ובנוסף החל מ-2014 יוטל מס מוגדל על רווחיהן.

אי הוודאות ביחס ליכולת החברות להתמודד עם המצב החדש, התבטאה בחולשה גדולה במחירי מניות הסקטור ובמכפילי הרווח שלהן. לחולשה הוסיפה העלייה באבטלה בארה"ב בעקבות המשבר הכלכלי, שהקטינה את מספר המבוטחים בביטוח הפרטי הרווחי. התשואות הנמוכות על אג"ח ממשלתיות ומוניציפליות בארה"ב תרמו אף הן לפגיעה ברווחיות, שכן חברות ביטוח משקיעות את עיקר נכסיהן באפיקים סולידיים.

באופנהיימר מציינים כי השלכות הרפורמה מתומחרות כבר במרבית חברות הסקטור, והמכפילים עצמם נמוכים מאוד בהשוואה היסטורית: מכפיל הרווח העתידי המצרפי ירד מ-20 בסוף 2005 לכ-10-11 כיום. בנוסף, ההתאוששות בכלכלה האמריקנית והצטרפות מועסקים חדשים למגזר הביטוח הפרטי תשפיע לחיוב על רווחי החברות.

"נתונים מעודדים נוספים ניתן למצוא בעלייה האחרונה בתשואות האג"ח הממשלתיות, שתיטיב עם החברות, ובהתעוררות בתחום המיזוגים והרכישות שתשפר את הרווחיות ותעזור להתמודד עם הרגולציה הצפויה", מסביר וסצ'ונוק. לבסוף, כניסתם של מיליוני מבוטחים חדשים בעקבות הרפורמה, תקזז חלק מהפגיעה בחברות הביטוח הרפואי.

4 הבטחות

באופנהיימר ממליצים על חברות החשופות יותר לתחום הביטוח הפרטי, שייפגעו פחות מהרפורמה, או כאלו בעלות פורטפוליו מבוטחים מגוון ההופך אותן לתנודתיות פחות.

כזו היא WellPoint, הגדולה והמפוזרת בכל סוגי הביטוחים. החברה נסחרת במכפיל רווח חזוי של 11 ל-2011, ובאופנהיימר מציינים כי רשמה צמיחה מרשימה של כ-12% ברווח הנקי למניה בשש השנים האחרונות.

בתחום הביטוח העצמי מומלצת Cigna, שמלבד ביטוח רפואי מספקת גם ביטוחי חיים ותאונות אישיות - כ-21% מרווחיה, והיא נסחרת במכפיל רווח חזוי של 9. Cigna חשופה פחות להשלכות הרפורמה, שכן כ-90% מפעילותה מגיעים ממבוטחים עצמאיים והיא פעילה גם בשווקים מחוץ לארה"ב.

UnitedHealth הענקית והמבוזרת מקבלת העלאת המלצה ל"תשואת שוק" בלבד, בשל חשיפתה הגדולה יחסית לשוק ה-Medicare.

Aetna מקבלת מאופנהיימר הורדת דירוג ל"תשואת שוק" מ"תשואת יתר", בשל פיזור חסר והישענות גדולה מדי על ביטוח פרטי.

22
 22