ביה"ד: הפרקליטות תשלם למתמחים עבור שעות נוספות

המתמחים טענו כי נדרשו לבצע מטלות רבות בשעות בלתי שגרתיות, אך המדינה סירבה להכיר בשעות אלה כשעות עבודה ■ ביה"ד: "התנהלות המדינה בעניין המתמחים מהווה עצימת עיניים"

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קיבל באחרונה את תביעתם של מתמחי הפרקליטות בירושלים וחייב את המדינה לשלם להם גמול בגין עבודה בשעות נוספות בתקופת התמחותם.

"התנהלות המדינה בעניינם של המתמחים מהווה למעשה 'עצימת עיניים'. דבר זה נכון גם בהתייחס לגורמים המינהליים שאמונים על שמירת נהלי המדינה בעניין של ביצוע שעות נוספות, שידעו כל העת כי המתמחים עובדים שעות נוספות ולא מנעו זאת מהם, אף שידעו כי הם לא מתוגמלים על כך", קבע בית הדין לעבודה.

ב-2006 הגישו 10 מתמחים, שהתמחו בפרקליטות מחוז ירושלים בין השנים 2003-2005, את התביעה לגמול עבודה בשעות נוספות נגד המדינה.

לטענת המתמחים בתביעתם, הם נדרשו על-ידי מאמניהם, הפרקליטים, לבצע מטלות רבות בשעות בלתי שגרתיות, אך המדינה סירבה להכיר בשעות אלה כשעות עבודה, ולפיכך עתרו לקבלת תמורת שעות נוספות מלאה בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה.

משרד המשפטים טען להגנתו מנגד כי מדובר בשעות שבצעו המתמחים לתועלתם האישית, וכי המתמחים נדרשו שלא לבצע שעות נוספות מבלי לקבל את אישור הגורמים המוסכמים, ומשלא התקבל אישור כזה, הרי שאין לשלם למתמחים בגין שעות אלה.

בא-כוח המתמחים, עו"ד יאיר דוד ממשרד מרחב-דוד, מסר בתגובה כי בית הדין לעבודה אמר את דברו באופן חד וצלול, תוך שהוא מוקיע את התנהלות המדינה. "עצוב הדבר כי פסק הדין ניתן כנגד הגוף האמון על שמירת החוק במדינת ישראל - אם בארזים נפלה השלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?".