הממונה שוקל להכריז על אל-על כמונופול באבטחת תעופה

עוד צרות: ברשות הגבלים עסקיים שוקלים לקבוע כי החברה היא מונופול בתחום אבטחה חברות תעופה ישראליות בחו"ל ■ אל-על: "לומדים את הנושא ובוחנים אפשרויות"

ימים לא קלים עוברים על חברת התעופה הגדולה בישראל: לאחר רצף קשה של אירועים בראשו דו"ח חמור של רשות ניירות ערך ושלילית רישיון ההפעלה של חברת-הבת סאן דור - ניצבת היום (ה') אל-על למול איום נוסף.

בהודעה מיוחדת ששוגרה היום מרשות ההגבלים העסקיים, נכתב כי הממונה שוקל להכריז על החברה כמונופול בכל הנוגע לאספקת שירותי אבטחת תעופה בחו"ל לחברות ישראליות. לאור זאת, מזומנים בכירי אל-על לשימוע בנושא שייערך ברשות ההגבלים העסקיים טרם קבלת החלטה. לחברה ניתנה הזדמנות להגיב לטענות עד ראשית חודש מאי.

בהודעת הממונה, נרמז כי ההחלטה נובעת מהתנהלות אל-על בתחום אבטחת החברות האחרות במסגרתה הודיעה בנובמבר החברה על כוונתה להפסיק באופן חד-צדדי את מתן שירותי האבטחה לישראייר וארקיע החל מראשית חודש אפריל. כזכור, אל-על נסוגה מכוונתה זו רק בסוף חודש מארס, ברגע האחרון, לקראת אישור הצעת החלטה מיוחדת בממשלה שהייתה מחייבת אותה להמשיך את מתן שירותי האבטחה.

בתחום התעופה עדיין לומדים את משמעויות המהלך, אך ברור כי באם תוכרז אל-על כמונופול בתחום האבטחה בתעופה יוטלו עליה מגבלות שונות; כך למשל, עשויה ההחלטה להביא לשינוי המצב הקיים בו לוחות הטיסות והיעדים של חברות התעופה האחרות מאושרים על-ידי אל-על כתנאי להפעלתם, מסיבות ביטחוניות.

גורם באל-על אמר היום ל"גלובס" כי בחברה הופתעו מההכרזה ולא מתכוונים להשלים איתה: "המצב שנוצר הוא הזוי. אל-על הודיעה שהיא לא רוצה לספק את השירות הזה - אז גם מחייבים אותה לתת אותו וגם טוענים שהיא מונופול בו? העסק שלנו הוא לא אבטחת תעופה אלא תעופה. לא יכול להיות שקושרים לנו את הידיים והרגליים ואז עוד דורשים מאיתנו לרקוד יפה".

באל על הגיבו אחר הצהרים לדברים וכתבו בהודעה מיוחדת כי החברה "אינה מעוניינת במתן שירותי אבטחת תעופה לחברות תעופה ולכן הודעת רשות ההגבלים העסקיים אינה ברורה כלל. אל על סבורה כי אבטחת התעופה חלה על המדינה כריבון והיא אינה שירות מסחרי שעל אל על לספק במובנו של חוק ההגבלים העסקיים", לשון התגובה.

בחברה ביקשו להדגיש פעם נוספת את הצורך בהקמת רשות אבטחה ממלכתית "אשר היא תהיה זו שתספק שירותים אלה לכל חברות התעופה הישראליות".

מניית החברה, בכל אופן, מוסיפה להגיב לאירועים בירידה בערכה. בסוף חודש פברואר עמד מחירה של המניה בבורסה של תל אביב עד 1.47 שקל ואילו היום נסחרה תמורת 1.30 שקל - ירידה של 11.5% בתוך פחות מחודש וחצי.