המשנה למנכ"ל אסם: "הוצאת הרד מאג משופרסל היתה מהלך חריג"

דודי מנביץ' במשפטו של מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז: "לי היה ברור שהמהלך הזה נובע כתוצאה מהאירוע שהיה יום או יומיים לפני כן של פרסום המבצע של מוצרי אסם במודעות של מגה"

"האמנו שהשפיות תחזור למי שהיה אחראי בשופרסל להפסקת רכישת הרד מאג" - כך העיד היום (ה') דודי מנביץ', המשנה למנכ"ל קבוצת אסם, במהלך המשפט הפלילי המתנהל נגד מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, סמנכ"ל הסחר, אלי גידור, בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בראשית 2010 הוגש נגד רוזנהויז וגידור כתב אישום על עבירות של הפרת תנאי מיזוג וניסיון לבצע הסדר כובל. לפי כתב האישום, בדצמבר 2008 יצאו רבוע כחול ושופרסל במבצע על מוצרים זהים, שנמכרו במחירים נמוכים יותר בסניפי רבוע כחול מאשר בשופרסל. רוזנהויז וגידור פנו לספקים הגדולים - אסם, קוקה-קולה, ויסוצקי ושטראוס - ודרשו מהם להפסיק את המבצע.

לאחר שהספקים לא נענו לדרישה, כך נטען בכתב האישום, הורידה שופרסל מהמדפים מוצרים של אותם ספקים. לטענת רשות ההגבלים העסקיים, יש בפעולות אלה גם הפרה של תנאי המיזוג בין קלאבמרקט לשופרסל.

"רוזנהויז רועש וגועש"

מנביץ' התבקש במהלך עדותו על-ידי התובע, עו"ד תומר דגני מרשות ההגבלים, לספר על התהליך בעקבותיו החליטה שופרסל להוריד את המוצר של אסם מהמדפים: "קיבלתי טלפון ממנכ"ל אסם, גזי קפלן, ששאל אותי האם אני יודע ומודע למבצע של רשת מגה שפורסם בעיתון. הוא שאל אותי את זה משום שהוא קיבל טלפון ממנכ"ל שופרסל ודיבר איתו על המבצע. קפלן ביקש לבדוק ולברר האם ידוע לנו על פרטי המבצע, ואמר שרוזנהויז רועש וגועש על כך", העיד מנביץ'.

בהמשך סיפר מנביץ' כי באותו בוקר, בטרם התקבלה השיחה מקפלן, התקשר אליו גידור ושאל אותו האם ראה את המודעה בעיתון: "אישרתי שראיתי ואני מופתע מכך, ציינתי שמדובר במבצע קצר של שבוע ימים. לאחר מכן המשיכה השיחה בנושא האחריות שלנו למותגים וההשפעה שיש למבצע כזה כי יש כאן 'זנזון' של המותגים. אמרתי לו שאנחנו לא ידענו על המבצע הזה, שידנו לא הייתה בכך, ושגם אנחנו לא שמחים שאכן פועלים ופוגעים במותגים שלנו".

- לאחר השיחה הזו, מה הדבר הבא שקרה מול שופרסל?

"אם אינני טועה, למחרת היום בשעות אחר-הצהריים עודכנתי כי שופרסל החליטה להוציא את מוצרי הקפה ומותג רד מאג מהמגוון".

- מה הייתה הסיבה להורדת המוצר?

"לא ניתנה תשובה מהקניין בשופרסל לגבי הסיבה להוצאת הרד מאג. זאת אומרת בשלב הזה אף אחד לא ידע להגיד לי מה הייתה הסיבה".

"הליך חריג"

- האם מדובר בצעד חריג או שגרתי?

"זה היה תהליך מאוד חריג. בדרך-כלל אם יש אירוע כזה, הוא נעשה באופן משותף בין שופרסל לבין אסם. זה תהליך בו אנחנו בוחנים יחד את סך המכירות של המוצר ואת ההצדקה הכלכלית וההוצאה, וזה נעשה בתיאום מלא. באותה עת היה במקביל תהליך אחר דומה שנמשך מספר שבועות, אפילו מעל חודשיים-שלושה, לגבי מוצרים אחרים לחלוטין ששופרסל ביקשה להוציא מהמגוון על בסיס מכר דל. לגבי רד מאג זה היה הליך חריג, ולא נתקלנו בו באסם".

- כאשר קיבלת את ההודעה, איך אתה הבנת את המהלך של שופרסל?

"לי היה ברור שהמהלך הזה נובע כתוצאה מהאירוע שהיה יום או יומיים לפני כן של פרסום המבצע של מוצרי אסם במודעות של רשת מגה. לא מצאנו שום סיבה הגיונית אחרת לפעולת הוצאת המוצר".

- מה אסם עשתה בתגובה?

"בשלב זה לא עשינו דבר, הבנו שמדובר באקט שאינו שכלתני, החלטנו לתת למצב להירגע לכמה ימים ולאחר מכן לפעול להחזרת המוצרים".

- מה יכולתם לעשות נגד החלטת שופרסל?

"הדבר היחיד זה לפנות ולנסות לחדד את הסיבות לתוצאה. דבר נוסף שאולי ניתן לעשות, אבל כאן זה דורש ייעוץ משפטי, הוא לראות האם יש כאן הפרה של הסכם הסחר בינינו לשופרסל. לא הגענו לחשיבה לגבי התהליכים הללו, כי האמנו שמדובר בפרק זמן קצר".

- מה קרה בפועל?

"כ-10 ימים לאחר שהמוצר יצא מהמגוון הייתה לי פגישה עם גידור. העלתי את הנושא של הרד מאג, בשלב הזה כבר החלה החקירה של הרשות, לכן הוא אמר לי שהוא מנוע מלדון בהחזרת המוצר לשופרסל.

"בסופו של דבר, לאחר חודשיים וחצי במסגרת השיחות שהתחדשו חזר המוצר למגוון, ואז הועלתה טענה חדשה ששופרסל לא מרוויחה מספיק מהמוצר ודורשת שאנחנו נגדיל את ההנחה שאנחנו נותנים לה עבורו".

עד כה העידו במשפט מנכ"ל ויסוצקי, רוני ויינשטיין, שהעיד כי רוזנהויז ביקש ממנו במפורש להפסיק לספק מוצרים לרבוע כחול; וגזי קפלן, מנכ"ל אסם, שהעיד על שיחת טלפון זועמת שקיבל מרוזנהויז בעקבות המבצעים שפורסמו בעיתונות: "הוא אמר שאנחנו מאפשרים לאחרים להוריד את המוצרים שלנו לזנות", העיד קפלן.