לראשונה משנת 2008: הריבית באירופה עלתה ל-1.25%

(עדכון) - נגיד הבנק המרכזי באירופה: לא החלטנו שזאת תהיה הראשונה בסדרה של העלאות ריבית אבל נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות האינפלציוניות במטרה לשמור על יציבות מחירים

נגיד הבנק המרכזי באירופה ז'אן-קלוד טרישה מסמן היום (ה') באופן רשמי את סוף המשבר. טרישה העלה את שיעור הריבית באירופה לראשונה מאז שלהי המשבר הפיננסי הגדול ב-2008 - הודיע על עלייה של 0.25% לשיעור של 1.25% במונחים שנתיים.

העלאת הריבית באירופה נועדה לרסן את הלחצים האינפלציוניים שמתפרצים ברחבי הגוש האירופי. כבר בחודש שעבר טרישה רמז כי הריבית צפויה לעלות, כשהצהיר שיילחם בנחישות באינפלציה המתגברת.

במפגש עם עיתונאים לאחר ההודעה אמר טרישה כי "המידע האחרון מאשר שהבנקים מרחיבים את ההלוואות לסקטור הפרטי, בסביבה של עלייה בביקושים. זה נתון חשוב, מכיוון שהבנקים יכולים וצריכים לחזק את המאזנים שלהם בסביבה של צמיחה כלכלית. נמשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפחויות בסביבת האינפלציה ולדאוג שהלחצים לא יתפתחו ויצאו מכלל שליטה. עלינו לדאוג שהציפיות האינפלציוניות יישארו מעט נמוך מ-2% בטווח הבינוני. זה חשוב שכל הממשלות יעמדו ביעדי הגרעונות שלהם לשנת 2011 וגם לשנים הבאות, מה שיאפשר לשכנע את הציבור הרחב שהאינפלציה תחת שליטה והכלכלה נמצאת על מסלול של צמיחה בת קיימא".

בתשובה לשאלה אמר טרישה כי "ההחלטה להעלות את הריבית ב-0.25% התקבלה פה אחד על ידי חברי המועצה. לא החלטנו שזאת תהיה הראשונה מסדרה של העלאות ריבית אבל נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות האינפלציוניות במטרה לשמור על יציבות מחירים".

ההחלטה התקבלה פה אחד

עוד אמר טרישה כי "התוכניות שיש לכל מדינה ומדינה בגוש האירו צריכות לצאת לפועל כפי שתוכננו. אנחנו רוצים להיות 'לפני העקומה' ולנסות למנוע החרפה בגרעונות או באינפלציה".

בתשובה לשאלה על השפעת העלאת הריבית על מדינות כמו אירלנד או פורטוגל אמר טרישה כי "אנחנו מסתכלים על כל גוש האירו. כל המדינות יהנו מכך שתהיה צמיחה חזקה יותר וייווצרו יותר מקומות עבודה אם תושג יציבות מחירים. אינפלציה גבוהה מזיקה בעיקר לאזרחים העניים ביותר".

לאחר מכן נשאל טרישה על מצבה של מערכת הבנקאות ואמר כי "יש לנו מסר ברור מאוד לבנקים - הם צריכים לחזק את המאזן שלהם ולהגדיל את ההון העצמי, גם אם זה אומר פניה לממשלות ולבנקים מרכזיים לעזרה. כל הכלכלה וגם בטחון העסקים והצרכנים מושפעת מיציבות המחירים".

רוב החזאים בשוק צפו את העלאת הריבית, וחלקם טענו כי המהלך ירעיד את האזור, שגם ככה נמצא סתוך סערת של משברי חוב. הנגיד טרישה צפוי לנאום היום ולספק תחזיות או לכל הפחות רמזים לגבי העלאות ריבית נוספות בחודשים הבאים.

עוד לפני החלטת הריבית באירופה, הסוחרים בשוק המט"ח כבר מתמחרים את העלייה - האירו נסחר כעת סביב רמות של 1.428 דולר, ומשלים זינוק של כ-5% מול המטבע האמריקני מאז שטרישה רמז בחודש שעבר רמז שהריבית תעלה.

לאחר ההחלטה של טרישה, העיניים כעת נשואות לנגיד הבנק המרכזי האמריקני בן ברננקי. בסוף החודש צפויה החלטת הריבית ורוב התחזיות בשוק מדברות כעת על העלאת ריבית כבר השנה ולא ב-2012. ההערכות בשוק הן כי בפדרל ריזרב יודיע בהחלטה הקרובה על קיצור תוכנית ההקלה הכמותית QE2 ועל יישור קו עם מקבילו האירופי במעבר להידוק מוניטרי.

מוקדם יותר היום הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.5%, והודיע במסגרת ההחלטה כי הוא ממשיך את תוכנית רכישת האג"ח הממשלתיות שבה הוא נוקט מהשנה שעברה, בהיקף של 326.8 מיליארד דולר. ההחלטה של הנגיד מרווין קינג תאמה את התחזיות בשווקים.

כן ברקע להחלטה באירופה היום, בקשת החילוץ הרישמית של פורטוגל מהאיחוד האירופי. ראש ממשלת פורטוגל פנה למנהיגי האיחוד וביקש את עזרתם בגיבוש חבילת חילוץ עבור מדינתו שנקלעה למשבר חובות חמור. על פי הערכות בעולם הסיוע עשוי להגיע לכ-80 מיליארד אירו (כ-115 מיליארד דולר).