משרד הבריאות: "קיים חוסר אמון מוחלט בין הרופאים לאוצר"

במשרד מציעים: תוספת שכר "כמו במגזר הציבורי" לכלל הרופאים, ותוספות מיוחדות לפריפריה, למתמחים ולמקצועות במצוקה

משרד הבריאות סבור כי אין מנוס מהליכה לבוררות מוסכמת בין המדינה להסתדרות הרפואית, על רקע מה שמגדירים היום (א') במשרד כ"הסלמה והחרפה" ביחסי הצדדים, עד כדי "חוסר אמון מוחלט בין הרופאים למשרד האוצר". הרופאים משבשים גם השבוע את העבודה בבתי החולים הציבוריים, ובמשרד הבריאות מאמינים כי ללא הליך של בוררות, האוצר יפנה במהרה אל בית הדין לעבודה, אולי אפילו עוד השבוע.

בשני הצדדים מסכימים למעשה לבוררות שכזו, אלא שהם חלוקים על המנדט שיינתן לבוררים. הרופאים דורשים כי במסגרת הבוררות תינתן סמכות הכרעה גם בסוגיות של תקינה ושל הכנסת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) לבתי החולים הציבוריים, בה בעת שמשרד האוצר דורש כי הבוררות תעסוק בתנאי שכר בלבד. במשרד הבריאות מציעים כעת פשרה: הבוררות תעסוק בתנאי השכר וגם בסוגיית התקינה שמשפיעה באופן ישיר על תנאי העבודה של הרופאים, ואולם היא לא תעסוק בשר"פ - סוגיה שנתפסת במשרד הבריאות כ"מדיניות חברתית", הנמצאת בסמכות הממשלה בלבד.

שר"פ - לא פתרון טוב

עמדה זו של המשרד מפתיעה, שכן מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, וגם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, תומכים בהחזרת השר"פ. בכיר במשרד אמר על כך היום כי "השר"פ הוא לא פתרון טוב, ובטח לא היחיד לתחלואי המערכת, אבל האוצר דחק אותנו עד היום לפתרון הזה".

לדבריו, פתרון טוב יהיה הקצאת משאבים למערכת, בדגש על שיפור תנאיהם של המתמחים, של הרופאים בפריפריה ושל הרופאים העוסקים במקצועות שבמחסור.

הרופאים חוששים מהליכה לבוררות גם על רקע התמשכות של כמה שנים בבוררות הקודמת. מסיבה זו, במשרד הבריאות מציעים לתחום את הבוררות בזמן מוגבל של כ-3 חודשים, ומצביעים לראיה על בוררות דומה שעסקה באחרונה בתנאי עבודתם של הפרקליטים. "כל פתרון שיושג תחת שביתה ותחת לחץ על מקבלי ההחלטות, עלול להביא להחלטה פזיזה ומהירה, כדוגמת תוספת שכר אחידה של 25%", אמרו היום במשרד הבריאות. במשרד הבהירו כי יתנגדו בתוקף להסכם שכזה, שלא יפתור את כל אותן הבעיות של מתמחים, פריפריה ומקצועות במצוקה.

כמו במגזר הציבורי

למעשה, הפתרון שמציעים במשרד הבריאות צפוי להרתיח את ההסתדרות הרפואית. במשרד מציעים כי התוספת האחידה שתינתן לכלל הרופאים תהיה דומה לזו שניתנה לכלל עובדי המגזר הציבורי, "בצד ההתאמות הנדרשות". המשמעות: תוספת של 1.81% בלבד לשנה כפי שנקבע בהסכם עם יו"ר ההסתדרות הכללית עופר עיני (7.25% ל-4 שנים), יחד עם פיצוי קטן לאור העובדה שמנגנון הזחילה האוטומטית של הרופאים טוב פחות מזה של כלל העובדים בשירות הציבורי. כדי לסבר את האוזן, בהסתדרות הרפואית דורשים תוספת של 50% לשכר היסוד לכלל הרופאים.

מעבר לתוספת האחידה הזאת, במשרד הבריאות מבקשים להפנות את כל המשאבים האפשריים לטובת המתמחים, רופאי הפריפריה והרופאים שעוסקים במקצועות שבמחסור - למשל רופאים בפגיות. גם במשרד האוצר מציעים מודל דומה, אלא שהם מוכנים להקצות הרבה פחות לאותם רופאים - 600-1,200 שקל נוספים בחודש.

"ברור שכדי לעודד רופאים צעירים להתמחות במקצועות במחסור, או כדי לעודד מומחים לעבור לפריפריה, צריכים להקצות מאות אלפי שקלים ולא כמה עשרות", אמרו היום במשרד. על פי עמדתם של ליצמן ופרופ' גמזו, על משרד האוצר להפנים כי הקצאת המשאבים הזו חייבת להיתפס כהקצאה לאומית, ולא כעוד מתן כספים במסגרת של הסכם שכר. כך, טוענים במשרד, האוצר לא יחשוש ממה שמכונה "אפקט הדומינו", שלפיו הסכם שכר אחד משפיע על ההסכמים הבאים.

כדי להקל על המתמחים, במשרד הבריאות מציעים לקצר בשעתיים את התורנות שלהם, לכדי 24 שעות. עוד הם מציעים לייקר ב-20%-30% את תעריף התורנות, החל בתורנות ה-7 בכל חודש. בהסתדרות הרפואית מציעים להעלות את תעריף התורנות ב-150% החל בתורנות ה-7, וב-200% החל בתורנות ה-10, בטענה כי הדבר יאלץ את מנהלי בתי החולים להימנע מריבוי תורנויות כאלה בגלל המחיר הכלכלי. מנגד, במשרד הבריאות חוששים כי תגמול שכזה עלול להביא לתוצאה ההפוכה: מתמחים יעשו יותר תורנויות בגלל התמריץ הכלכלי, יקרסו עוד יותר תחת הנטל ויסכנו את החולים בשל העייפות המצטברת.

על פי הערכות, עצם התמיכה של משרד הבריאות בהליכה לבוררות תשפיע לחיוב על עמדות האוצר והרופאים לאמץ את המודל הזה, ולסיים את השביתה בהקדם. מקורות במשרד הבריאות מציינים כי אם האוצר יתעקש שלא להכליל את נושא התקינה בתוך מסגרת הבוררות, ייתכן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש רשמית גם כשר הבריאות, יכריע בעניין.

22
 22