גוגל תהיה המיקרוסופט הבאה?

ניסיונה להישאר רלבנטית בעולם חברתי לא צולח. כשהחיפוש כבר לא חזות הכול, זו בעיה

הדבר הראשון שלארי פייג' עשה ביושבו על כס מנכ"ל גוגל היה לשים דגש חזק על המדיה החברתית. במזכר סודי ביותר, שדלף מיד כמובן, האיץ פייג' בעובדיו להשקיע יותר בתחום החברתי ואף שלף את המקל - רבע מהבונוסים שלהם לשנה הקרובה יהיו תלויים בהצלחת האסטרטגיה החברתית החדשה של גוגל.

מהי אותה אסטרטגיה חברתית חדשה? אז זהו, שלגמרי לא ברור. המיזם החברתי החדש של גוגל, 1+, הוא אחד הדברים היותר מעורפלים שנתקלתי בהם לאחרונה. הבנתי שאני יכול לסמן 1+ ליד תוצאת חיפוש שמצאה חן בעיניי, והחברים שלי יראה את זה. אבל מה הלאה? לאף אחד לא ברור. כנראה שגם לא לגוגל.

ובכלל, מהם "חברים" לפי גוגל? רשימת הקשר שלי? האם אני באמת רוצה לראות מה חיבב כל אחד שאי-פעם עמדתי איתו בקשרי עבודה ולהיפך? לא מתאים. ואיפה ייאספו ויוצגו כל אותם פלוסים מעורפלים? גם לא ברור. וזה עוד בלי לדבר על בעיות הפרטיות שמלוות כל צעד של גוגל.

ימים יגידו. ההימור שלי הוא ש-1+ יילך בדרך כל בשר ויצטרף אל הניסיונות החברתיים הקודמים של גוגל, כמו באזז או Orkut.

עושה רושם שהבעיה החברתית של גוגל היא משהו עמוק, מובנה עד מאוד. גוגל מעסיקה את האנשים החכמים והיצירתיים ביותר, אבל גם זה לא הספיק לה עד עכשיו. אולי זה בגלל שנמר לא יכול לעוף, כי זה לא רק עניין של משקל וגודל. זה עניין פשוט של DNA. היא פשוט לא חברה חברתית, גוגל.

הבעיה של גוגל היא לא פייסבוק, הבעיה שלה היא הרשת שמשתנה. החיפוש - הלב הפועם של גוגל ומה שעדיין מביא לה את מרבית ההכנסות - הוא כבר לא הדבר שמניע את הרשת.

המוטיבציה הראשונית של גוגל - לאנדקס את כל המידע שיש בעולם - היא כבר מזמן לא הדבר העיקרי שהמשתמשים רוצים. בכל מקרה יש כבר יותר מדי מידע. המשתמשים כבר עברו לרשת "החדשה", החברתית, שבה אתה לא מחפש, אלא פשוט הולך בעקבות מה שהחברים שלך מציעים לך.

אז נכון שלגוגל יש עוד המון מה להציע: ג'ימייל, YouTube, גוגל דוקס, Street View ועוד שלל שירותים, אבל החיפוש הוא הדבר שלה. בלעדיו היא אבודה. ועכשיו, כשגם היא מרגישה שזה כבר לא מה שעומד במוקד האינטרנט, היא מתבלבלת, נכנסת להיסטריה, מחליפה מנהלים, מאיימת על עובדים, משיקה שירותים לא תמיד ברורים וגונזת אותם לא הרבה זמן אחר כך.

גוגל ממש לא הולכת להיעלם בקרוב, היא פשוט גדולה מדי, עשירה מדי וגם, חייבים להודות, טובה מדי. אבל בואו ניזכר מה קרה למיקרוסופט בימים הראשונים של האינטרנט, כששירותים חדשים וחברות חדשות צצו כמעט כל יום.

גם מיקרוסופט הגיבה בדיוק באותה הצורה. אז נכון, בסופו של דבר גם היא שרדה יפה את השנים, אבל היא כבר מזמן לא הדבר הכי לוהט ונכון בסביבה. אותו הדבר הולך לקרות גם לגוגל. זה לא היא וזה לא פייסבוק, זה אנחנו.