השר כחלון: "תוצאות המכרז ישנו את ענף הסלולר בישראל"

התחרות לסלקום, פרטנר ופלאפון יוצאת לדרך: מחר ב-10:00 בבוקר תישמע שריקת הפתיחה של המכרז הכי חם בישראל: 2 מפעילות סלולר חדשות ■ החברות ייכנסו לפעולה בתחילת 2012

מחר (ב'), 11 באפריל 2011, בשעה 10:00 בבוקר, יתקיים המכרז החשוב ביותר בשוק הסלולר זה שנים רבות - מכרז להכנסת שני מפעילים סלולריים נוספים. מדובר ברפורמה החשובה ביותר של משרד התקשורת בעידן שר התקשורת משה כחלון. המדינה מוציאה למכרז שתי רצועות תדרים המיועדות להקמת שתי חברות סלולריות חדשות בדור השלישי.

ועדת המכרזים תתכנס בבוקר במינהל הרכש הממשלתי שבמשרדי החשב הכללי במשרד האוצר, ובעשר יחל המכרז המקוון. ארבע קבוצות מתמודדות במכרז, כך שבכל מקרה תהליך התמחרות נוקשה ייערך עד לרגע האחרון שבו שניים מהמתמודדים יפרשו.

ועדת המכרזים הכניסה כמה שינויים חשובים במכרז הסלולר המקוון שייערך מחר. השינוי הראשון שעליו הוחלט הוא במבנה המכרז - באופן שמחיר המינימום יהיה 10 מיליון שקל במקום 100 מיליון שקל, וההצעות יעודכנו בכל 10 דקות.

בנוסף, במבנה הראשוני של המכרז דובר על כך שמעל 100 מיליון שקל יעודכנו ההצעות במיליון שקל בכל פעם. כעת החליטה ועדת המכרזים כי ההצעות יעודכנו ב-5 מיליון שקל בכל 10 דקות. המכרז יתחיל בשעה 10:00 בבוקר ויימשך ככל שיידרש. כלומר, יכול להיווצר מצב שבו ההתמחרות תימשך לתוך הלילה, ובמקרה כזה תסתיים בחצות ותימשך למחרת בבוקר, וייתכן שהמכרז יסתיים בתוך שעות ספורות.

עוד שינוי שהונהג הוא התמודדות מקבילה על שתי רצועות התדרים. כלומר -ארבעת המתמודדים יצפו בהצעות שמוגשות לשתי הרצועות. המפעילים יוכלו להחליט בכל פעם על איזו רצועה הם רוצים להתמודד. בכל רצועה יהיה מוביל - המתמודד שהגיש את ההצעה הגבוהה ביותר. המוביל לא יוכל להגיש הצעה לרצועה שנייה, אלא יוכל להוביל רק ברצועה אחת. המתמודדים האחרים יוכלו להחליט איזו הצעה של אחד המובילים הם רוצים לשפר, וכאמור - הצעה כזאת תהיה בקפיצות של 5 מיליון שקל בכל 10 דקות.

המתמודדים לא יידעו מי מהמתחרים מעלה את ההצעה; הם יוכלו לראות רק את גובה ההצעה הגבוהה ביותר בעשר הדקות האחרונות, שתופיע באתר האינטרנט הייעודי של מינהל הרכש. בתום עשר הדקות הללו הם יוכלו להחליט האם הם משפרים את ההצעה או נסוגים מהמכרז.

מתחרים מהמשרד

כל מפעיל קיבל כרטיס חכם שבאמצעותו ייכנס למערכת אחרי שהזדהה ואומת. במהלך המכרז המתמודדים לא יוכלו להפנות שאלות הבהרה לוועדת המכרזים, אלא אם נתקלו בבעיה טכנית. המתמודדים במכרז ערכו בשבועות האחרונים סימולציות רבות וכל חברה נעזרת בשורה של יועצים ומומחים לתורת המשחקים, שבהם היא תיעזר בשעת המכרז. כל ראשי הקבוצות הגיעו לארץ ויהיו נוכחים במכרז עצמו. מייקל גלפנד ינהל את המכרז של קבוצת סלקט, פטריק דרהי הגיע וישתתף מחר במכרז ממשרדי חברת מירס, חזי בצלאל ממשרדי מרתון השקעות שבבעלותו, וקבוצת גולן טלקום תנהל את המכרז מביתו של אחד המנהלים.

שר התקשורת, משה כחלון, אמר היום ל"גלובס": "מחר תגיע לסיומה הרפורמה בשוק התקשורת, שמטרתה הגברת התחרות בענף הסלולר. הרפורמה שהחלה לפני כשנה וחצי עם הכנסת מפעילים וירטואליים, והמשיכה עם הסרת חסמי מעבר כמו ביטול קנסות היציאה והורדת דמי הקישוריות בתחילת השנה הנוכחית, תגיע מחר לשיאה עם הכנסת מפעילים חדשים לשוק הסלולר. תוצאות המכרז מחר ישנו את ענף הסלולר בישראל, שוק תחרותי יותר יוביל להוזלת מחירים בעשרות אחוזים, לשיפור השירות המוצע לצרכנים וכמובן לחידוש ולקידמה טכנולוגית. זוהי הפעם הראשונה מאז 2001 שבה מתנהל מכרז תדרים בישראל, ואני רוצה לאחל לקבוצות שמתמודדות בהצלחה".

הקלות לזוכים

בשל החשיבות שרואה המדינה בהכנסת מפעילים נוספים לשוק, הוחלט להעניק לזוכים הקלות רבות, שהעיקרית שבהן היא העובדה שהמדינה כמעט ולא גובה כסף עבור דמי הרישיון. המפעילים מפקידים ערבות בגובה ההצעה שהגישו. הערבות מופקדת ל-5 שנים, ובסיומה של תקופה זו בודק המשרד האם המפעילים הצליחו לקחת נתח שוק של יותר מ-7% בשוק הפרטי.

במקרה שבו המפעילים אוחזים בנתח השוק המדובר, אזי הערבות מוחזרת לזוכים (בניכוי 10 מיליון שקל - דמי הרישיון המינימליים). אם לקחו נתח שוק קטן יותר, אזי המדינה תתחשבן איתם על גובה הערבות שתוחזר.

הסיבה לכך היא הרצון העז של המדינה להכניס תחרות בענף הסלולר ולהביא לירידת מחירים משמעותית. המדינה מאמינה שרק מפעילים שיקימו תשתיות יוכלו להביא להישגים בשוק הסלולרי, ולכן החליטה להקל עליהם בצורה מאוד משמעותית, העיקר לראות שינוי בשוק.

מכל מקום, המדינה מעריכה שהתחרות מכיוונם של המפעילים הווירטואליים, שגם הם נכנסים לשוק בימים אלה, תהיה הרבה פחות אפקטיבית.

תוצאות המכרז
 תוצאות המכרז