מחיר הסיכון: 11 ד' לשעה לעובד תחזוקה בכור פוקושימה

שבוע לפני אסון הטבע חיפשו במפעל בפוקושימה עובדי תחזוקה בשכר זהה לזה של עובד זמני במקדונלד'ס ■ "הממשלה עומדת בפני החלטה האם לשקם האזורים שנפגעו או להשאירם מאחור"

שבוע בלבד לפני האסון, מנהלי הכור בפוקושימה חיפשו עובדי תחזוקה תמורת 11 דולר לשעה, שכר זהה לזה שמרוויח עובד זמני במקדונלד'ס, זאת, למרות שהאזור נחשב מסוכן עוד לפני רעידת האדמה וגל הצונאמי. כך פורסם בסוכנות הידיעות בלומברג.

בעקבות האסון כ-28 אלף אנשים נהרגו או נחשבים כנעדרים ו-150 אלף תושבים מוגדרים כחסרי בית. 25% מהאוכלוסיה באזור זה הם בני 65 ומעלה, כמו כן, שניים מתוך שלושה מחפשים עבודה. בתום החילוצים והפינויים באזור, הממשלה בראשות נאוטו קאן תאלץ להחליט האם לשקם את האזור או למקם מחדש את עשרות אלפי תושבי האזור תוך התמודדות עם יצירת מקומות עבודה פרטיים באזור.

"לא הרבה אנשים שישובו להיות חלק מהקהילה הזאת", אמר טוקיושי איגרשי, היועץ של קאן לענייני בנושאי ירידה בשיעור האוכלוסיה. "המבוגרים באוכלוסיה לא ישרדו עוד הרבה זמן והצעירים בוודאי יעזבו לטוקיו. הממשלה עומדת בפני החלטה נוראית האם לשקם את האזורים הללו או להשאיר אותם מאחור".

לדבריו של דניאל אלדריך, מחבר ספר העוסק במתקנים ובטחון האזרחים ביפן ובמערב, הממשל היפני ו-Tokyo Electric Power , המפעילה את הכור בפוקושימה, כבר הזרימו כספים כדי לבנות מחדש גשרים, דרכים ואיצטדיונים בעיירה אהוקומה באזור פוקושימה אך אלו פרויקטים חסרי טעם שיוצרות באופן זמני משרות בתחום הבניה.

כזכור, רעידת האדמה וגל הצונאמי פגעו והרסו 200 אלף מבנים. בין חברות הענק שהחזיקו במפעלים באזור: סוני וטויוטה . עד כה, לפי הערכות הממשלה, הנזקים נאמדים בכ-295 מיליארד דולר. מוקדם יותר היום הרשויות במדינה הוציאו אזהרה מיידית מפני גלי צונאמי וביקשו לפנות את כל העובדים מאזור הכורים האטומיים בפוקושימה - זאת לאחר שרעידת אדמה בעוצמה של 7.1 דרגות בסולם ריכטר הורגשה שם.