חשד: בר-שירה ועמוס בוחניק תכננו יחד הונאה

מקורבים לעמותה שגייסה כסף להקמת בית-כנסת במודיעין טוענים כי בר-שירה, הנאשם בגניבת תרומות למשפחת שליט, הציע לגייס כספים עבורה - ויזם "מדבקת הפלא" המליץ להם עליו

האם שניים מהחשודים במעשי הונאה שנעצרו לאחרונה - רונן בר-שירה וד"ר עמוס בוחניק - שיתפו בעבר פעולה במעשי הונאה? ל"גלובס" נודע כי דרכיהם של בר-שירה - העומד לדין באשמה כי גנב כספי תרומות שגויסו למען החייל החטוף גלעד שליט - ושל בוחניק - שנעצר באחרונה בחשד להונאת משקיעים בהיקף של מיליוני שקלים בפרשת "מדבקת הפלא" - הצטלבו בעבר לפחות פעם אחת, בקשר למסע לגיוס תרומות להקמת בית-כנסת בעיר מודיעין.

בפברואר 2008 החליטה קהילת "כלל ישראל" - קהילה של כ-100 משפחות תושבי שכונת "בוכמן דרום" בעיר מודיעין, להקים בית-כנסת שיהווה מרכז רוחני, חברתי ותרבותי לתושבי השכונה. לצורך הקמת בית-הכנסת ייסדה הקהילה עמותה לגיוס כספים.

לדברי מקורבים לעמותה, כשנודע הדבר לבר-שירה, הוא פנה לעמותה והציע את עצמו כמגייס כספים מקצועי, שישמח לגייס כספים עבור הקמת בית-הכנסת.

בהמשך נפגשו ראשי העמותה עם בר-שירה בבית-קפה בבאר-שבע, והוא שב והציג את עצמו כמגייס תרומות שיש באפשרותו לגייס עבור העמותה את הסכום הדרוש, בסך כ-10 מיליון שקל, לצורך הקמת בית-הכנסת.

בתמורה, טוענים הגורמים, ביקש בר-שירה מראשי העמותה כי יעבירו לרשותו, כמקדמה, ולצורך הפעלת מערך גיוס התרומות, כ-30 אלף דולר.

יצוין כי לפי כתב האישום שהוגש נגדו פעל בר-שירה בדרך דומה, כדי להוציא במירמה כספים מעמותות ומאנשים שביקשו לגייס תרומות.

פגישה במרפאת שניים

בנוסף, לדברי הגורמים המקורבים לעמותה ממודיעין, בר-שירה הפנה את ראשי העמותה לד"ר בוחניק, בטענה כי הוא לקוח שלו וכי הוא מסייע לו לגייס תרומות עבור הקמה של ישיבה באזור המרכז.

לטענתם, בר-שירה הוסיף ואמר לראשי העמותה כי בוחניק יוכל להעיד על אמינותו ועל היכולת שלו לקיים את הבטחותיו ולגייס את מיליוני השקלים.

ואכן, בעקבות דבריו של בר-שירה נפגשו ראשי העמותה ממודיעין עם בוחניק במרפאת השיניים שלו, ובפגישה סיפר להם בוחניק על קשריו עם בר-שירה, וציין כי הוא עצמו כבר העביר לידיו של בר-שירה כ-20 אלף דולר, כדי שיגייס בעבורו מיליוני שקלים בעבור הקמת הישיבה שבוחניק, כך לדבריו, תומך בה.

בסופו של דבר חשדו ראשי העמותה בכשרות כוונותיהם של בר-שירה ובוחניק, והחליטו לנסות ולגייס את התרומות לצורך הקמת בית-הכנסת ללא עזרתו של בר-שירה.

הונאת משקיעים

כזכור, שמו של בוחניק התפרסם במסגרת פרשת "מדבקת הפלא" ש"המציא" אריק קליין, שהתיימרה לחזות התקפי לב. בוחניק הוא בעלי חברת סייף סקיי, המחזיקה בזכויות "מדבקת הפלא", שפורסם כי "פוברקה" על-ידי קליין.

בוחניק וקליין נעצרו בשבוע שעבר בחשד למעשי מירמה רבים של עשרות קורבנות, שנעשו בארץ ובחו"ל, בהיקף של מיליוני שקלים.

לפי החשד, השניים זייפו מסמכים באופן שיטתי לצורך הצגת החברה סייף טיים שבבעלותם כבעלת מיליוני דולרים ומשכו המחאות שחזרו ללא כיסוי במיליוני שקלים. עם המשקיעים שהונו בוחניק וקליין נמנים, ככל הנראה, מייקל איזיקל וברט המלי.

לפי החשד, קליין ובוחניק משכו את איזיקל ואת המלי להשקיע במיזם טלפונים סלולריים חד-פעמיים באמצעות מצג-שווא, לפיו ביצעו עסקאות עם חברות ענק כמו וולמארט וטסקו.

נגד בר-שירה, שישב בעבר בכלא לאחר שהורשע בביצוע עבירות הונאה, הוגש לפני כשבועיים כתב אישום, בטענה כי ניצל אסונות ומצוקות במטרה לפנות בשמם של נפגעים שונים לתורמים פוטנציאליים וכדי לקבל במירמה את הכספים שנתרמו לטובתם, בהם כספים שנתרמו עבור שחרור שליט.

בר-שירה מואשם ב-14 אישומים בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, הלבנת הון וכן עבירות נוספות. סכום המירמה הכולל לפי כתב האישום הוא כ-1.2 מיליון שקל, והסכום שאותו ניסה בר-שירה לגרוף במירמה לכיסו לפי האישום היה כ-380 אלף שקל.

בא-כוחו של בר-שירה, עו"ד דוד ונטורה, מסר בתגובה כי הקשר היחיד לבוחניק היה סביב "מדבקת הפלא" ופרויקט הטלפון הסלולרי. "בוחניק פנה אל בר-שירה פעמים מספר, כדי שיעזור לו לגייס כספים עבור פרויקט המדבקה ופרויקט הטלפון הסלולרי. מכיוון שהפרויקטים לא נראו לו, בר-שירה סירב לגייס כסף למטרות הללו", מסר.

את תגובתו של בוחניק לא ניתן היה להשיג. מהמשטרה נמסר כי עד כה לא נבדק קשר בין בוחניק לבר-שירה.