הח"כים יקבעו את שכרם; יו"ר הכנסת: "זו עזות מצח"

(עדכון) - צוות הח"כים שיוקם, בראשות ח"כ מאיר שטרית, ידון בשיפור תנאי השכר והפנסיה של הח"כים, כמו גם את הצורך בהגדלת מספר העוזרים הפרלמנטריים

על אף הביקורת הציבורית שספגו חברי הכנסת, ועדת הכנסת החליטה: חברי הכנסת יקבעו את ההטבות המגיעות להם ואת תנאיהם בעצמם. בדיון שקיימה הבוקר הוועדה הוחלט על הקמת צוות חברי כנסת, בראשות ח"כ מאיר שטרית (קדימה), שיבחן את תנאיהם של חברי המשכן. מכיוון שלצוות החדש אין כתב מינוי, מנעד הנושאים שיוכל לדון בהם נותר פתוח לשיקולו.

על פי הערכות, ידונו חברי הצוות בשיפור תנאי השכר והפנסיה של חברי הכנסת, יבחנו את הצורך בהגדלת מספר העוזרים הפרלמנטריים וכן ידונו בהטבות המגיעות להם ובהוצאותיהם.

בצוות יהיו חברים גם יו"ר הקואליציה, זאב אלקין (ליכוד), יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר סיעת ש"ס אברהם מיכאלי וח"כ דניאל בן סימון (עבודה). ברגע האחרון צורפה גם ח"כ עינת וילף (עצמאות) כחברה בוועדה על רקע הטענה שאין ייצוג נשי. ח"כ מיכאלי הבטיח כי יעמוד על כך שנושא שכר חברי הכנסת לא יעלה לדיון בוועדה אלא יישאר בתחום סמכותה של ועדת גרונאו לקביעת תנאי חברי הכנסת.

הדיון יתקיים הבוקר על אף התנגדותו של יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין לקיומו, ובהעדרו, שכן ריבלין השוהה בחו"ל, ישוב רק מחר לישראל. ריבלין פנה ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין בבקשה לדחות את מועד הדיון אולם הוא סירב. יו"ר הכנסת פנה גם לשטרית, יוזם הקמת הוועדה, וזה השיב לו כי לטעמו יש צורך בהקמת ועדה שתחליף את גרונאו, ש"עושה צחוק מחברי הכנסת". שטרית הוסיף באותה השיחה כי לדעתו יש להשיב את ההחלטה לידי חברי הכנסת.

במהלך הדיון הבוקר התגלעו חילוקי דעות בין חברי הוועדה, בין המתנגדים להקמתה, חברי הכנסת אילן גילאון (מרצ) ואיתן כבל (עבודה) אל מול תומכי הרעיון: לוין, אלקין, מיכאלי, וח"כ דודו רותם (ישראל ביתנו). כבל ביקש כי לוועדה יהיה כתב מינוי שיגדיר את סמכויותיה, הצעה שנדחתה על ידי יו"ר הוועדה, ואילו גילאון סבר שאין כל דחיפות בקיום הדיון בפגרה. השניים אף ביקשו להוריד את הנושא מסדר היום אולם גם בקשתם זו נדחתה.

"יש אנשים שחושבים שהם נבחרו כדי לעשות כל מה שהם רוצים"

מוקדם יותר הבוקר מתח ריבלין בשיחה עם "גלובס" ביקורת חריפה על ההחלטה. "יש אנשים שחושבים שהם נבחרו כדי לעשות כל מה שהם רוצים", אמר ריבלין בשיחה מבנגקוק. "יש אווירה חדשה בכנסת, שחברי הכנסת שנבחרו לפני מספר חודשים יכולים לעשות הכל בכנסת. אני מוכרח לומר שעוד לא היתה כנסת עם כזו עזות מצח שיכולה בסופו של דבר לבוא ולהוציא דיבתה של הכנסת ולפגוע בה עד פגיעה אנושה".

על פי החוק רשאית ועדת הכנסת לקבוע את תנאי השכר של חבריה, אולם לפני שמונה שנים, כשכיהן ריבלין בפעם הראשונה כיו"ר כנסת, הוא פעל להקמת ועדה חיצונית מיוחדת לקביעת תנאי חברי הכנסת, שבראשה עומד פרופ' ראובן גרונאו, והיא ממליצה לוועדת הכנסת כיצד לנהוג בנושאים אלו. חברי הוועדה נוהגים לקבל את המלצות הוועדה. המהלך שיאשרו הבוקר חברי הכנסת נועד לעקוף את ועדת גרונאו שקובעת את שכרם.

"הכנסת יכולה להחליט ששכר חבריה מיליארד שקל בשנה", אומר ריבלין, "אבל כדי שלא תהיה ביקורת חריפה ביותר, וכדי שהח"כים יקבלו שכר הולם, הוסכם שתוקם ועדה ציבורית כדי שחברי הכנסת לא יקבעו את שכרם ואת תנאיהם בעצמם", הוא מסביר. "יותר מכך, הם רוצים להעלות את שכרם של העוזרים הפרלמנטריים כך שכל אדם שהוא פעיל פוליטי יהיה עוזר, וגם זה יכול להביא מכה קשה לכנסת", ממשיך ריבלין.

ועדת גרונאו מונתה על ידי ריבלין לחמש שנים. מחליפתו בתפקיד יו"ר הכנסת, דליה איציק, האריכה את כהונתה של הוועדה בחמש שנים נוספות, כך שעדיין נותרו שלוש שנים עד לתום פעילותה באופן רשמי. "כל ניסיון לומר לציבור בדרך כזו או אחרת- אנחנו רוצים לקבוע את זכויותינו בעצמנו- הוא מנוגד לרעיון שנקבע שחובות וזכויות חברי הכנסת נקבעים על ידי ועדה חיצונית", אומר ריבלין בצער.

ההחלטה של חברי הכנסת להקים "ציר עוקף גרונאו" נובעת ככל הנראה מאכזבתם על כך ששכרם לא עודכן. בשנת 2008 הוקפא שכר חברי הכנסת, השרים והשופטים לנוכח המשבר הכלכלי. כשנה מאוחר יותר, קבעה ועדת הכספים של הכנסת, האמונה על עדכון שכר השופטים והשרים, כי יש לעדכן את שכרם רטרואקטיבית. לעומת זאת, שכר חברי הכנסת שהוקפא גם הוא ב-2008, לא התעדכן. חברי הכנסת פנו לוועדת גרונאו שתדון בבקשתם. לאחר דיון, קבעה הוועדה ברוב מוחלט של חבריה כי יש לעדכן את שכר חברי הכנסת, אולם יו"ר ועדת הכנסת, לוין, החליט שלא להעלות את הנושא להצבעה בוועדת הכנסת משום שההחלטה לא התקבלה בגרונאו פה אחד. עתה, סבורים בכנסת, חברי הכנסת מבקשים לנקום ולקחת לידיהם את ההחלטה על עדכון שכרם.