yes תבקש להשתתף במכרז על ערוץ החדשות

החוק אינו מאפשר לחברות הרב-ערוציות להשתתף במכרז, אך yes בוחנת אפשרויות בנושא

חברת הלוויין yes תבקש לאפשר את השתתפותה במכרז להקמת ערוץ חדשות ייעודי. ל"גלובס" נודע כי בחברה בוחנים כיצד לפעול בנושא, לאור העובדה שהחוק כיום אינו מאפשר לפלטפורמות הרב-ערוציות לקחת חלק במכרז, ואולם אין כל מניעה כי זכייניות הטלוויזיה המסחרית יעשו זאת.

גורם בתעשיית התקשורת התקומם על מה שהוגדר בעיניו אפליה של החוק, ואמר כי הרגולטורים אינם ממלאים את תפקידם. "לא ברורה לי השרירותיות לפיה פקידים מחליטים מי יכול להשתתף במכרז ומי לא".

הזכייניות מורשות להשתתף

ערוץ חדשות ייעודי, אשר יעלה במסגרת חבילת הטלוויזיה הדיגיטלית, עידן+, נתפס בעבור הפלטפורמות הרב-ערוציות כסכנה אסטרטגית, שכן צפייה בו ללא צורך בחיבור לכבלים או ללוויין עשויה להביא להגדלת אטרקטיביות הפלטפורמה השלישית ולעזיבת מנויים. זאת במיוחד לאור העובדה כי בהוט וב-yes אין אלטרנטיבה חלופית לערוץ שכזה, בניגוד לתכנים ברוסית, שיכולים להוות אלטרנטיבה לערוץ 9, למשל.

אם אחת מזכייניות הטלוויזיה המסחרית - קשת, רשת או ישראל 10 - תחזיק בערוץ כזה, האיום האסטרטגי עשוי להיות חריף הרבה יותר בעבור הפלטפורמות.

לפי החוק המתייחס לערוץ החדשות הייעודי, חל איסור על חברות חדשות קיימות היום, כמו חדשות ערוץ 2 וחדשות ערוץ 10, לקחת חלק במכרז. עם זאת, זכייניות הטלוויזיה המסחרית, על אף היותן חברות-האם של חברות החדשות, יכולות להחזיק עד 24% ממניות ערוץ ייעודי. מצב כזה עשוי להגדיל את כוחן של חברות התקשורת אשר להן גם אחיזה בעולם הרב-ערוצי.

זכיינית ערוץ 2 קשת מחזיקה כיום בערוץ 24 ולפרקים בערוץ 20, ואילו זכיינית ערוץ 2 רשת תחזיק בקרוב בערוץ הערבי ובערוץ 25 הים-תיכוני. אם אכן יהיה מיזוג בין הגופים בעתיד, יכול לקום גוף משמעותי ודומיננטי, שעשוי כעת גם לכלול ערוץ חדשות משלו.

על כן, אם אכן יצא בסופו של דבר מכרז לערוץ חדשות - צפויה חברת הלוויין לבקש להשתתף במכרז, ולא מן הנמנע כי אם בקשתה תדחה על הסף - היא תבקש להעלות בו מגבלות שלא יאפשרו את השתתפותן של הזכייניות.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לפחות שני גופים צפויים להשתתף במכרז: קבוצת RGE של אביב גלעדי וסלוצקי אפיקי תקשורת. כמו כן עלו בהקשר זה גם שמן של חברות כמו אולפני הרצליה, קודה תקשורת ו-JCS.