בנק דיסקונט יוביל את המימון של חזי בצלאל

לאחר שזכה במכרז הסלולר, חזי בצלאל יקבל מדיסקונט את מרבית המימון לערבות - ולצורך מימון הקמת הרשת יחבור לבנק גדול - לאומי או הפועלים

איש העסקים חזי בצלאל, שזכה במכרז התדרים הסלולרי ומתעתד להקים רשת סלולרית, נמצא במגעים עם הבנקים דיסקונט, לאומי והפועלים כדי להסדיר את המימון לפעילות החדשה שלו.

בנק דיסקונט יהיה המממן הראשי של בצלאל. דיסקונט היה גם הבנק שמימן לו בעבר את רכישת אקספון ובבנק "מרגישים מאוד נוח" עם בצלאל. דיסקונט צפוי להעמיד את מרבית המימון לערבות הנדרשת. לצורך מימון השלב השני - שלב הקמת הרשת, יחבור דיסקונט לבנק גדול - לאומי או הפועלים, ויקים ביחד איתם קונסורציום למימון בצלאל. ראש החטיבה העסקית של דיסקונט היא אורית אלסטר ומנכ"ל הבנק הוא ראובן שפיגל.

ההערכות הן שבצלאל לא ייהנה מאותם תנאי מימון שמהם נהנו טייקוני תקשורת מוכרים יותר, כמו אילן בן-דב, בעת שרכש את פרטנר והעמיד הון עצמי מינימלי של 15% בלבד מתוך סכום של קרוב ל- 6 מיליארד שקל.

לא מוכר בישראל

על פי הערכות, בשל העובדה שבצלאל אינו מוכר דיו בישראל, היקף ההון העצמי שידרשו ממנו הבנקים הוא לפחות 30%. בצלאל התחייב להעמיד ערבות בנקאית של 710 מיליון שקל, ובנוסף הוא נדרש לפחות ל-500-600 מיליון שקל עבור הקמת החברה והקמת הרשת. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי בצלאל הציג בתוכנית העסקית שלו למשרד התקשורת התחייבות להון עצמי יחסית בשיעור גבוה לעומת המתחרים, כך שלא צפוי שתהיה לו בעיה להרים מימון לפרויקט. אחת האפשרויות שנשקלות בקבוצה של בצלאל, היא לבצע הנפקה של החברה בשלב יחסית מוקדם כדי לגייס הון לפעילות.

העובדה שבצלאל אינו דמות מוכרת בארץ, ושאת הונו עשה בחו"ל, מגבירה את החשש במערכת הבנקאית. העובדה שהוא מוכן להתחייב לסכומים כה גבוהים מעלה את החשש שמא שיקוליו הם לא כלכליים גרידא, ושמא המכרז הוא עבורו הזדמנות ייחודית לבסס את מעמדו כדמות לגיטימית בצמרת הכלכלית של ישראל.

לא עוצר בסלולר

בצלאל, יש לומר, מתחיל את המרוץ להקמת קבוצת תקשורת בישראל בנקודה הרבה יותר נמוכה מאשר הזוכה השנייה במכרז - מירס, שהיא חלק מקבוצת תקשורת ותתמזג לתוך הוט בקרוב. בצלאל הכריז אתמול שמטרתו היא להקים קבוצת תקשורת וכי הוא לא מתכוון לעצור בסלולר, אלא להיכנס לתחומי הטלוויזיה ולהרחיב את הפעילות שלו בעולמות האינטרנט. בצלאל אמר אתמול ל"גלובס" שהוא מתעניין גם במיזם התקשורת של חברת חשמל כשותף, הגם שהוא אינו יודע אם יתירו לו להשתתף במכרז, שכן על פי התנאים המסתמנים קבוצות תקשורת קיימות אינן יכולות להיות בעלים במיזם, משום שהמדינה מעוניינת שהרשת החדשה שתקום תהיה רשת ניטרלית וללא בעלויות צולבות.