אובמה: אקצץ את הגרעון ב-4 טריליון דולר במשך 12 שנה

נשיא ארה"ב פרש את משנתו לשחיקת הגרעון: האטה בצמיחת ההוצאות הפנימיות; מציאת דרכים לקיצוצים בתקציב ההגנה; הפחתה בהוצאות מופרזות בביטוח רפואי; רפורמות בחוקי המס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שבר הערב (ד') את שתיקתו הממושכת בסוגיית הגרעון התקציבי ופרש לפני האומה את משנתו לשחיקת הגרעון. במרכז התכנית: קיצוץ של ארבעה טריליון דולר במשך 12 שנה והעלאת שיעורי המיסים ל"עשירים", כלומר מי שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה.

התכנית הנשיאותית לתיקון התקציב נשענת על ארבעה יסודות: האטה בצמיחת ההוצאות הפנימיות; מציאת דרכים לקיצוצים נוספים בתקציב ההגנה; הפחתה בהוצאות הביטוח רפואי; והנהגת רפורמות בחוקי המס, שיכללו ביטול הטבות המס שנתן הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש, לבעלי הכנסות גבוהות. המשמעות בפועל היא העלאת שיעורי המס לעשירים לרמה שהיתה נהוגה בממשל קלינטון.

לוועדה נשיאותית דו-מפלגתית, שהכינה שורת המלצות לקיצוץ הגרעון, יש תשומה משמעותית בתכנית הנשיא.

ראשי המפלגה הרפובליקנית מתחו ביקורת קשה על תכנית הנשיא עוד לפני הנאום, ובעיקר על ההמלצה להעלות את שיעור המס לבעלי הכנסות גבוהות.

"איננו יכולים להטיל מיסים על אותם אנשים שאנו מצפים מהם לחזור ולהשקיע את כספם בכלכלה שלנו וליצור מקומות עבודה חדשים", אמר יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר. הרפובליקנים אומרים, כי אובמה השיק את יזמתו רק מפני שיו"ר ועדת התקציב של בית-הנבחרים, פול ראיין, פרסם באחרונה הצעה לקיצוץ הגרעון. תכנית ראיין קוראת לקיצוץ שישה טריליון דולר בעשר שנים. בניגוד להצעת הבית הלבן, תכנית ראיין לא רק נמנעת מהעלאות מס לעשירים, אלא קוראת להפחתה משמעותית בשיעורי המס על בעלי הכנסות גבוהות.

בנאום באוניברסיטת ג'ורג וושינגטון, אמר אובמה, כי הגיעה העת שבה ארה"ב תחזור לחיות במגבלות ההכנסות שלה, אבל הוא יצא בהתקפה חריפה ביותר על כוונת הרפובליקנים לקצץ מיסים לעשירים ובה בעת לקצץ בהטבות לשכבות החלשות. "כולנו צריכים להקריב, אבל איננו צריכים להקריב את מה שאנו מאמינים בו".

"הרפובליקנים רוצים לתת לאנשים כמוני 200 אלף דולר במתנה בקיצוצי מס והם יממנו זאת באמצעות דרישה מ-33 גימלאים שיגדילו את תשלומי ביטוח הבריאות שלהם ב-6000 דולר בשנה", אמר אובמה. "זה לא בסדר וזה לא יקרה כל עוד אני נשיא".

אך אובמה היה רחוק מלהקל ראש בחשיבות הצורך למחיקת החריגות מהמסגרות התקציביות. כ"שני שלישים מהתקציב מוקדשים למימון תכניות הביטוח הלאומי, מדיקייד, מדיקייר וביטחון הלאום. הוצאות לביטוח אבטלה, הלוואות לסטודנטים, הטבות לחיילים משוחררים והטבות מס למשפחות מהוות 20% נוספים מהתקציב. מה נשאר? 12% לכל הדברים האחרים: חינוך, מחקרים רפואיים, אנרגיה נקיה, איכות הסביבה, פארקים לאומיים. כל הוויכוח הציבורי התמקד ב-12 האחוזים האלה. אבל צריך לשים על השולחן כל דבר, לרבות הוצאות לצרכי צבא וגם ביטוח לאומי. כולם צריכים להקריב".

"אם בעלי החוב שלנו יתחילו לחשוש שלא נהיה מסוגלים לפרוע אותו, הדבר עלול לגרום לעליית שערי הריבית לכל אחד שמבקש ללוות כסף", אמר אובמה. "זה יקשה על עסקים להרחיב את פעילותם ולשכור עובדים, ועל משפחות שיבקשו לקחת משכנתא".

אך הוא הדגיש ששום מצב אינו מצדיק מיזם קיצוצים "עם מאשטה" כמו התכנית הרפובליקנית שהציג המחוקק ראיין. הוא אמר, שהממשל חייב להוסיף ולהשקיע בתכניות שתורמות ליכולתה של ארה"ב להתמודד בשווקים הגלובליים, ובתכניות רווחה שמאפשרות לאזרחיה להתכונן ליום סגריר.

"אין שום דבר רציני בתכנית שטוענת שהיא יכולה להפחית את הגרעון ע"י הוצאה של טריליון דולר בקיצוצי מס למיליונרים ולביליונרים", אמר אובמה. "אין שום דבר נועז בתכנית שדורשת הקרבות מאלה שהכי פחות יכולים להרשות זאת לעצמם ושקולם לא נשמע על גבעת הקפיטול. זה לא החזון של אמריקה שאני מכיר".

הוא הוסיף: "אני מאמין, שרוב האמריקנים העשירים יסכימו אתי. הם רוצים להחזיר למדינה שעשתה כל כך הרבה בשבילם. ושינגטון פשוט לא ביקשה זאת מהם".

הנשיא אמר, שהתכנית הרפובליקנית היא תכנית פסימית. האם הרפובליקנים מבקשים שנאמין שהמדינה העשירה בעולם אינה מסוגלת להשקיע בתשתיות? לתקן גשרים קורסים? כבישים מתפוררים? הוא אמר שארה"ב צריכה ללמוד מסין וברזיל, שמשקיעות מיליארדים בתשתיות ובה בעת פורחות בשוק הגלובלי.

התכנית הרפובליקנית קוראת לקצץ 70% מתקציבי פיתוח אנרגיות נקיות, 25% מתקציבי חינוך, 30% מתחבורה ציבורית וסכומים משמעותיים מהלוואות לסטודנטים, אמר אובמה. "אלה אינם הקיצוצים שצריך לעשות כדי להיפטר מבזבוז... קיצוצים כאלה מקנים לעתיד שלנו גוון פסימי מאוד".