"לא הקמתי את טוויטר לבד, אך בלעדיי היא לא הייתה מוקמת"

עם הכסף הגדול מגיעים הוויכוחים: את הקמת שירות המיקרו-בלוגינג נהוג לייחס למייסדים אוון ויליאמס, ביז סטון וג'ק דורסי ■ כעת, יזם היי-טק בשם נוח גלאס טוען: "אני ממייסדי החברה"

לכל אחת מחברות האינטרנט הענקיות שזוכות באחרונה לשוויים מפוצצים, יש דמויות שמזוהות עמה לאורך כל הדרך. פייסבוק היא מארק צוקרברג וההפך; סטיב ג'ובס הוא הדמות הצבעונית שמקושרת לענקית המחשבים אפל, ואילו סרגיי ברין, לארי פייג' ואריק שמידט הם הפרצופים העיקריים שמלווים את גוגל לאורך שנותיה.

מאחורי הקלעים של החברות הללו מתרחשים הסיפורים האמיתיים, הדרמות והתככים. וכמו בכל סקנדל ציבורי שמעורבים בו מאות מיליוני דולרים, הדרך לכלי התקשורת היא בלתי נמנעת. חלק גדול מהסטארט-אפים הלוהטים מצאו את עצמם במרכזן של שערוריות הכוללות טענות בדבר נישול של מייסדים, גזלת כספים ואי-מתן קרדיט הולם.

השבוע שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר עומד במרכז שערוריית האינטרנט החדשה. האתר Business Insider פרסם אתמול (ד') ראיון עם יזם היי-טק בשם נוח גלאס, שטען כי הוא אחד ממייסדי טוויטר. זאת, למרות שמאז שטוויטר הוקם ב-2006, נהוג לייחס את הרעיון ל-3 יזמים בלבד: ג'ק דורסי, אוון ויליאמס וביז סטון.

"הרגשתי מההתחלה שזה משהו גדול"

גלאס היה אחד היזמים שמאחורי אתר הפודקאסטים Odeo, שם הכיר את דורסי, סטון ואת ויליאמס, מנכ"ל החברה ואחד מהמשקיעים. באותה תקופה Odeo נקלעה למצב בעייתי, וגלאס כבר חשב קדימה, על האופן שבו אנשים נוהגים לתקשר אחד עם השני ברשת. "ראיתי איך אנשים מנסים לתקשר והבנתי שהמערכות הקיימות לא עוצבו לשרת את האופן שבו אנשים השתמשו בהן", ציין גלאס ל"ביזנס אינסיידר".

הרעיון של פלטפורמה כמו טוויטר נולד בתוך Odeo, וגלאס האמין בכך כבר מתחילת הדרך. הוא גם טוען כי היה זה שהעניק לשירות את השם המוצלח שלו, "טוויטר", שמלווה אותו עד היום.

"התוכנית הייתה לקחת את הרעיון הזה ולעשות לו ספין-אוף מ-Odeo", אמר גלאס. "הייתה לי הרגשה מוזרה שלא הייתה לי מעולם - שזה משהו גדול. הרגשתי את זה כבר מההתחלה".

גם ויליאמס הבין את הפוטנציאל הגלום בטוויטר, כאשר פנה למשקיעים של Odeo בבקשה לרכוש את חלקם בחברה, אך היה נבון מספיק בשביל לא לחשוף את התחזיות האופטימיות שלו בפני המשקיעים. "זה מוקדם מכדי להגיד מה יש בדיוק בטוויטר", כתב ויליאמס למשקיעים. "אמשיך להשקיע בטוויטר אבל קשה לומר כעת אם זה מוצדק".

וכך, הם הסכימו למכור את האחזקות שלהם ב-Odeo. בעקבות הצעד הזה, גלאס נאלץ לעזוב את החברה עוד לפני ששירות טוויטר הושק בפועל. הוא נדחק הצידה, אבל טוען כי למרות שלא פעם הרגיש נבגד, אין בליבו על ויליאמס. "הוא איש עסקים ממולח", אמר עליו.

לשאלה אם הוא סבור שוויליאמס הבין כבר מההתחלה את הפוטנציאל העסקי של טוויטר אך בחר להסתיר זאת מיתר המשקיעים, הוא עונה: "אני לא חושב שאני רוצה להגיב על כך".

טוויטר מאפשרת למשתמשים לפרסם סטטוסים קצרים (עד 140 תווים), והיא כלי לתקשורת בזמן אמת. עם השנים, היא הפכה לאחת מחברות האינטרנט המבטיחות ואף זכתה למספר הצעות רכש מענקיות האינטרנט, בהן פייסבוק וגוגל. זאת, למרות שמייסדיה עדיין לא הצליחו למצוא את המודל העסקי הנכון שיאפשר להם לייצר הכנסות משמעותיות.

על-פי הערכות, שווי החברה הוא 4.5 מיליארד דולר, אולם היא רחוקה מלהיות רווחית. עד כה גייסה החברה 360 מיליון דולר מקרנות הון סיכון ובהן יוניון סקוור וספארק קפיטל, וממשקיעים פרטיים מפורסמים כמו מארק אנדרסן, מייסד נטסקייפ ורון קונווי, מהמשקיעים הראשונים של גוגל.

מעל ל-200 מיליון גולשים פתחו חשבון בטוויטר, וכמיליארד ציוצים מועלים בשירות מדי שבוע. ואולם, חלק ניכר מהחשבונות בטוויטר כלל אינו פעיל, ואחת הבעיות העיקריות של הפלטפורמה טמונה בכך שמשתמשים רבים מתקשים להבין מה בדיוק אמורים לעשות בטוויטר.

"הוא באמת המציא את השם הגאוני"

בניגוד לסיפורים אחרים, שבהם יזמים ניסו לזקוף לזכותם קרדיט כשהכסף הגדול נכנס לתמונה, גלאס דובר אמת - לפחות על-פי אנשי טוויטר עצמה. ויליאמס צייץ בטוויטר אישור לסיפור: "זה נכון שנוח לא קיבל מספיק קרדיט עבור תפקידו המוקדם בטוויטר. בנוסף, הוא זה שהמציא את השם הגאוני הזה שלנו".

למרות האישור הזה, השם של גלאס הושמט באופן עקבי כמעט בכל פעם שמייסדי טוויטר סיפרו את תולדות החברה. גלאס מציין שהשתדל להימנע מלהקשיב לראיונות שהעניקו המייסדים לאורך השנים. "אני מנסה שלא להקשיב לכך בשנים האחרונות", אמר לביזנס אינסיידר. "עברתי ללוס אנג'לס לפני שנתיים כדי להתרחק מכך. להתרחק מכל הרעש הזה, שכן זה מנע ממני להמשיך הלאה. אני לא הקמתי את טוויטר בעצמי, זה נולד מתוך שיחות בינינו. אבל אני כן יודע שלולא אני, טוויטר לא היה נולד, והדבר נכון גם לגבי דורסי, ויליאמס וסטון".

לא יצא בידיים ריקות

גלאס לא יצא בידיים ריקות, אם כי יש להניח שרווחיו היו גבוהים יותר לו היה נשאר בחברה. "לא יצאתי ללא כלום", הוא אומר. "ובתקופה מאוחרת יותר קיבלתי גם קצת מניות בטוויטר". כמה בדיוק? גלאס לא מוכן לפרט.

קרבות הקרדיט הללו מזכירים במידה רבה את השערורייה שהעמידה את צוקרברג באור לא מחמיא, גם בסרט ההוליוודי "הרשת החברתית". אמנם, צוקרברג רשם השבוע ניצחון במאבק המשפטי שניהל נגד התאומים טיילר וקמרון ווינקלווס, שטענו כי הוא גנב מהם את הרעיון לפייסבוק ודרשו סכום פיצויים גבוה ממה שנפסק לטובתם בעבר - 65 מיליון דולר, אבל צוקרברג עדיין מתמודד עם תביעתו של פול סליה, שטוען כי יש לו בעלות על מחצית מהמניות של פייסבוק.

את החודשים האחרונים מבלה צוקרברג בניסיונות לטיהור שמו תוך התנערות מהתדמית המפוקפקת שלו העולה מהסרט ההוליוודי, כמי שהונה את אחד מיזמי החברה, אדוארדו סברין, ונישל אותו ממרבית האחזקות שלו בפייסבוק.

הציוצים של טוויטר
 הציוצים של טוויטר