התעשיינים מתריעים: המפעלים מתרחבים בחו"ל על חשבון התעשייה בארץ

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "פעילות שיצאה - אי אפשר להחזיר" * פישר רכש 300 מיליון דולר - הדולר התאושש מעט

חשש בהתאחדות התעשיינים מהאטה בענפי התעשייה במשק בשל הרחבת פעילות של מפעלים ישראליים מעבר לים: נתונים המבוססים על סקרים וניתוח של מגמות שערך אגף המחקר והכלכלה בהתאחדות מצביעים על כך שמאז הרבעון האחרון של 2009 ועד לרבעון הראשון של 2011 חלה עליה של כ-9% במספר המפעלים שמרחיבים את פעילותם בחו"ל. העלייה החדה ביותר, כ-4%, חלה ברבעון הראשון, ועל-פי נתוני ההתאחדות, כ-28% מהחברות התעשייתיות במשק מקיימות כיום פעילות יצרנית בחו"ל. בהתאחדות מתריעים ואומרים כי התרחבות זו באה על חשבון התרחבות ענפי התעשייה בארץ.

מתחזית של ההתאחדות עולה כי עד לרבעון השני של 2012 עשוי אחוז החברות שינהלו פעילות בחו"ל להוסיף ולעלות בשיעורים חדים. כך, על-פי התחזית, שיעור החברות שיפתחו פעילויות בחו"ל עשוי להגיע לכ-45%. באגף המחקר של ההתאחדות הסבירו כי הנתון עולה מסקר ציפיות תקופתי שנעשה במארס 2010, ובחן כוונות של תעשיינים לגבי אופן התנהלותם במהלך השנתיים הבאות: "בינתיים יש חפיפה בין הדיווחים לבין הביצועים בפועל".

"קיפאון מתקרב"

בנק ישראל רכש היום (ה') כ-300 מיליון דולר כדי לנסות לעצור את המשך הנפילה של המטבע האמריקני, שאיים לחצות את הרף הפסיכולוגי של 3.4 ש', וירד אתמול לשפל של 3 שנים - 3.41 ש'. ההתערבות המסיבית הצליחה לבלום את הירידה, והדולר התאושש מעט ל-3.42 ש'. מאז העלאת הריבית המפתיעה בסוף חודש מארס, נחלש המטבע האמריקני בכ-4% ביחס לשקל.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מתריע מפני "קיפאון שנמצא מעבר לפינה": "אנחנו מתריעים ולא שומעים אותנו", אמר בשיחה עם "גלובס". "בעיית המטבע היא בעיה קיומית במקרה כמו שלנו, של תעשייה מבוססת יצוא. במשך 15 שנה, ממשלות ישראל פעלו כדי לאפשר לתעשייה להתפתח ולפעול טוב בתחום היצוא, אך הממשלה הזאת מתעלמת מהתחזיות ומתבשמת מביצועי העבר. המגמות ברורות, וגם אם הן יתממשו בחלקן, הרי שייווצר למשק נזק בלתי הפיך, שכן מפעל שכבר הוציא פעילות לחו"ל והתבסס במדינה אחרת - אי אפשר להחזיר לארץ. פשוט מתסכל שבגלל היעדר הנהגה כלכלית בישראל, התעשייה ממשיכה לצמוח, אבל לא בארץ".

לדברי ברוש, "כשהמגמות המסתמנות יתממשו, כנראה ששר האוצר כבר לא יכהן בתפקידו ושר אחר יצטרך להתמודד עם מצוקה קשה שתלווה באבטלה ובמשבר בכל ענפי התעשייה. מן הראוי שראש הממשלה ושר האוצר יתעוררו ויראו את הנורות הצהובות שמהבהבות ויפעלו לפני שיחליפו את הצבע לאדום. לצערי, הם מסתכלים רק מתחת לאף ולא רואים קדימה. מזל שיש לנו לפחות את הנגיד פישר, שמנסה לעשות כאן דברים".