מקורות חתמה על חוזה לפיתוח תשתיות המים באוגנדה

יו"ר מקורות: לפעילות באוגנדה יש פוטנציאל כלכלי ומדיני רב ותשמש להרחבת פעילותה של מקורות בעתיד

מקורות תפתח את תשתיות המים של אוגנדה, כך סוכם לאחרונה בין חברת המים הלאומית לממשלת אוגנדה. פעילותה של מקורות באוגנדה תתבצע באמצעות מקורות פיתוח וייזום, החברה-הבת האחראית על ביצוע פרויקטים בחו"ל.

יו"ר מקורות, אינג' אלכס ויז'ניצר, אמר ל"גלובס" כי לפעילות באוגנדה יש פוטנציאל כלכלי ומדיני רב וכי היא תוכל לשמש בעתיד כציר להרחבת פעילותה של מקורות ייזום למדינות נוספות ביבשת השחורה.

בעזרת קבלנים מקומיים

פעילותה של מקורות ייזום תתרכז בשלב ראשון בקרמוג'ה, אזור כפרי צחיח בצפון מזרח אוגנדה, שסבל רבות מסכסוכים שבטיים סביב מחסור במים. ממשלת אוגנדה, באמצעות משרד ראש הממשלה, תספק את המימון לעבודות, בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים. משלחת מומחים של מקורות שסיירה באזור בחודש שעבר איתרה ארבעה אתרים המתאימים לבניית סכרים ומאגרי מים לאגירה של מי שיטפונות.

מדובר בשלב ראשון של תוכנית פיתוח שבמסגרתה יוקמו סכרים ומאגרים ב-11 אתרים ברחבי קרמוג'ה. המיזם יספק מי שתייה לאוכלוסיית החבל המונה כשני מיליון בני אדם. העבודות יבוצעו על-ידי קבלנים מקומיים, בעוד מקורות ייזום תבצע את התכנון, הניהול והפיקוח על הפרויקטים.

עבודות הפיתוח כרוכות בקשיים לוגיסטיים וטכניים, בין היתר, עקב העובדה שהאזור אינו מחובר עדיין לרשת החשמל הארצית ואין בו כמעט דרכים סלולות. בנוסף למקורות ייזום, שותפה במיזמים חברה ישראלית נוספת, פרל אינטרנשיונל, הנמצאת בבעלות פרטית.

ויז'ניצר אמר ל"גלובס" היום כי "למקורות יש הרבה מה לתרום מניסיונה כדי לחלץ מדינות שמשק המים שלהן נמצא במצב קטסטרופלי". ויז'ניצר הוסיף כי לפעילות באוגנדה יש גם יכולת לקדם את היחסים בין המדינות. "תשתיות יכולות להיות גשר לשלום, ובמיוחד כשמדובר במשאב חיוני כמו מים. כרגע אנחנו מתמקדים בפיתוח מערכת היחסים, ועדיין מוקדם לדבר על ההיקף הכולל של ההשקעה הכספית, אבל זו ההתחלה".

הביוב זורם למי השתייה

הקשר הראשוני בין מקורות לממשל באוגנדה נוצר במהלך ביקור בישראל של משלחת רשמית של המדינה האפריקנית בקיץ האחרון. המשלחת מאוגנדה התרשמה מאוד מפיתוח מקורות המים בערבה והטיפול בשפכים בשפד"ן. במקורות ייזום אמרו ל"גלובס" כי אוגנדה זקוקה למתקנים לטיפול בשפכים שמזרימים האזורים העירוניים במדינה. הביוב של קמפלה, בירת אוגנדה, זורם כיום לתוך ימת ויקטוריה, אחד ממקווי המים המתוקים הגדולים בעולם.

מקורות ייזום הוקמה ב-2006 בעקבות השינוי המבני במקורות. החברה מעסיקה כיום כ-60 עובדים ופעילה בין היתר בהקמת מתקן התפלה בלימסול, קפריסין, ובמתקן לטיפול בשפכים בלה פלאטה, ארגנטינה. הפרויקט המרכזי של החברה בישראל הוא הקמת מתקן ההתפלה באשדוד, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל.