פרויקט מיוחד לפסח: ההמלצות שאתם לא רוצים לפספס

הטרנדים החמים ביותר: טבע עם מזגן; מוזיקאים שנותנים רק הופעה אחת; תיאטרון אישי; מיחזור - מיסחור

הטרנד: נוסטלגיה

מאפיינים: יותר ויותר מאזינים צעירים מגלים מחדש את נפלאות היצירה של אמנים והרכבים שדרכם הסתיימה (פיזית או אמנותית או גם וגם) הרבה לפני בואם לאוויר העולם. המחסור במוזיקה חדשה ראויה בהחלט תורם, וכמאמר הפתגם "מי שזוכר את הסיקסטיז לא היה שם".

דוגמה מייצגת: פסטיבל Arimfest בכפר סבא. אירוע פתוח לקהל הרחב, שבמהלכו יועלו שני מופעי הוקרה ליפי הבלורית והתואר שאינם כבר בינינו. נפתח בהצדעה למיטב יצירתו של סיד בארט המנוח, המייסד המקורי של להקת פינק פלויד, שיכלול גם שירים מקריירת הסולו הקצרה שלו ושירים שנכתבו בהשראת דמותו. בין המבצעים: ירמי קפלן, חמי רודנר, רוקפור, כל החתיכים אצלי ועוד. הבא בתור הוא מופע מחווה לשירי להקת תמוז המיתולוגית שחבריה עדיין חיים ונושמים אך פועלים כל אחד בנפרד, ולכן תופקד על הביצועים החדשים להקת מופע הארנבות של ד"ר קספר. לסיום תתקיים הופעה של להקת הדג נחש.

מה ייצא לנו מזה: לשמוע את הקספרים מעיפים לשמיים את "סוף עונת התפוזים".

ראו הוזהרתם: לשמוע סיד בארט בקניון בכפר סבא. הכי סוריאליסטי.

מתי, איפה וכמה: חמישי (ה-21 בחודש) החל מ-16:30, ברחבת כיכר העיר סמוך לקניון ערים. הכניסה חופשית.

הטרנד: מיחזור/מיסחור

מאפיינים: אמנם קוקה קולה אינה הראשונה שמתהדרת בערכי מיחזור וסביבתנות כתוספת חיננית לערכי המותג, אך הפעם הגדילה חברת המשקאות לעשות, ופתחה במתחם התחנה בנווה צדק חנות קונספט זמנית מותגית, המוקדשת לקידוש המיחזור.

דוגמה מייצגת: "Coca-Cola Recycled Collection" מציעה חוויה אופנתית המשלבת פריטי עיצוב ואופנה מבוססי מיחזור, שבאופן מפתיע הצליחו לעבור את משוכת הפלסטיק ולהיראות כמו חולצות, תכשיטים, תיקים ורהיטים, שכולם היו פעם בקבוקים ופחיות קוקה קולה. תכנון הקונספט העיצובי של החנות הופקד בידי משרד האדריכלים בילגוראי&פוזנר, המתמחה בעיצוב קמעונאי. צמד האדריכלים שמוליק בילגוראי וקרן פוזנר בחרו ללכת עם שני מוטיבים עיקריים בעיצוב החלל: שימוש בולט בצבעי קוקה-קולה ושימוש בחומרים ממוחזרים לתצוגה.

מה ייצא לנו מזה: אם תביאו אתכם בקבוקים ופחיות ריקים (של קוקה קולה ומותגיה, כמובן) תוכלו למחזר אותם תמורת 25% ממחיר המוצרים בחנות. ממש לשלם בפקקים!

ראו הוזהרתם: מצד אחד - ראש טוב, מצד שני, שוב התאגידים עולים על העגלה וממרקים את המצפון תוך כדי הגדלת הצריכה.

מתי, איפה וכמה: החנות פועלת במתחם התחנה, נווה צדק, תל אביב, עד 26 באפריל. 11:00-23:00. ערבי חג ושישי: עד שעה לפני כניסת השבת/חג. מוצ"ש: שעה אחרי יציאת השבת ועד 23:00.

הטרנד: ונצואלה כובשת את העולם

מאפיינים: ה"סיסטמה", מערכת החינוך המוזיקלי המפוארת של ונצואלה, מנפיקה בשנים האחרונות לעולם עוד ועוד סולנים ומנצחים. התוצר המפורסם ביותר של המערכת הוא המנצח המטאורי גוסטבו דודאמל (Dudamel), שנחשב כיום למנצח המבוקש בעולם וגם אצלנו כבש כבר בסערה את היכל התרבות. אבל דודאמל לא לבד: בוגרי המערכת מתחילים לצאת ממולדתם ולהופיע בהצלחה גם באירופה וארה"ב, או כסולנים או כמנצחים.

דוגמה מייצגת: המנצח הוונצואלי דיאגו מתיאוס (Matheuz), שיופיע עם הפילהרמונית החל ביום חמישי הקרוב. מתיאוס (26) למד אצל אותו המורה לניצוח שאצלו למד דודאמל, ומזכיר את דודאמל מאד גם במראה וגם בסגנון הניצוח.

מה ייצא לנו מזה: את דודאמל לא ראינו כאן כבר מספר שנים (הוא פשוט עסוק מדי בארה"ב ואירופה), אז זה בדיוק הזמן להתעניין בשיבוט שלו.

ראו הוזהרתם: כל עוד לא נשמע את מתיאוס במו אוזנינו, מומלץ לא לטפח ציפיות גדולות מדי. גוסטבו יש רק אחד.

מתי, איפה וכמה: קונצרטים בת"א ובחיפה החל מחמישי הקרוב (21.4). מחיר: 190-460 שקל. תאריכים באתר הפילהרמונית: http://www.ipo.co.il

הטרנד: עשה תיאטרון בעצמך

מאפיינים: יותר ויותר שחקנים, צעירים יותר ופחות, לא מחכים לבכירי הממסד התיאטרלי שיזניקו את הקריירות שלהם ומפלסים דרכם עצמאית לכל במה אפשרית כדי לקבל הכרה בכישרונם. חלקם מצליחים בזה באופן לא רע בכלל.

דוגמה מייצגת: פסטיבל תיאטרונטו להצגות יחיד. כמדי שנה חוזר האירוע הוותיק למתחם יפו העתיקה, ויכלול תשע הצגות תחרות לצד הצגות אורחות, הצגות ילדים ומופעים אורחים מחו"ל. שש הצגות התחרות למבוגרים השנה, כולן בביצוע שחקנים אלמונים יחסית, הן "כלומניקית" בביצוע טל לוי (בבימוי רותם קינן), "נחמודת" בביצוע יעל טוקר (בבימוי איציק ויינגרטן), "קברט ז'בוטינסקי" בביצוע פנינה ברט צדקה (בבימוי גדי צדקה), "ברית בין הבדלים" בביצוע רינת יונה גליקו (בבימוי ננו שבתאי) ומחזהו הקלאסי של ארתור שניצלר "העלמה אלזה" בעיבוד חדש בביצוע קאיפו כהן (בבימוי הלל נאמן). משתתפים נוספים: הלנה ירלובה, אדם, רמי ברוך, יואב ברתל, רועי הורוביץ ועוד.

מה ייצא לנו מזה: ההצגות קצרות, נשב שעה ונצא.

ראו הוזהרתם: זמן זה דבר יחסי. כאשר הטקסט משעמם זה מרגיש הרבה יותר.

מתי, איפה וכמה: מחמישי (ה-21 בחודש) עד מוצ"ש (ה-23 בחודש) באולמות התיאטרון הערבי עברי ובתיאטרון הסמטה. מחיר כרטיס: 30 שקל.

הטרנד: צורכים טבע במזגן

מאפיינים: כידוע, חופשת הפסח היא שעתו היפה של הישראלי חובב הטיולים. עדיין, בשנים האחרונות נראה שהסיבולת של המטייל הממוצע בכל הנוגע לריחוק פיזי מהציוויליזציה הולך וקטן. לפיכך, האופציה המועדפת היא לקרב את השנטי עד כמה שניתן לחדר הממוזג.

דוגמה מייצגת: פסטיבל בוםבמלה. במלאת לו בר מצווה, כלומר 13 שנות פעילות, האירוע שסימל בשעתו עבור רבבות סטלנים את החיבור האידיאלי בין מוזיקה, טבע ודיסטנס מהאורבניזציה קלט גם הוא שהשתנו הזמנים. השנה הוא מתקיים באילת, הווה אומר פרידה מחורשות נידחות ולינה בשקי שינה עם שכנים חדשים מזן החרקים והזוחלים, לטובת בתי מלון ממוזגים, מוניות, פאבים ותיירות משוודיה במרחק הליכה. עדיין, בשטח האירוע ימשיכו לתפעל מתחם הוליסטי, כפר תפילה, סדנאות אקולוגיה, מדיטציה ויצירה ויהיו כמובן גם הופעות אמנים על הבמה המרכזית בהם כנסיית השכל, מוקי, הפיל הכחול, מיכאל גריילסאמר, קאשי, אלישע בנאי, יוסלס איי.די ועוד.

מה ייצא לנו מזה: נאוורר קצת את הראש מחוץ לעיר.

ראו הוזהרתם: בפועל נהיה חמש דקות מעיר.

מתי, איפה וכמה: מחמישי (ה-21 בחודש) עד מוצ"ש (ה-23 בחודש) בחוף הלגונה הצפונית באילת. מחיר: בין 205 ל-225 שקל.

הטרנד: מוזיקאים שנותנים רק הופעה אחת

מאפיינים: מה משותף לג'סטין ביבר, מתי כספי עם הפילהרמונית הישראלית וחוזה קרראס? א. כולם מוזיקאים אהובים, וב. כולם מופיעים לאחרונה בארץ רק פעם אחת. בהמשך השנה יצטרפו לטרנד, כל אחד בנפרד, עוד ארבעה מוזיקאים גדולים: הכנרת ונסה מיי ומוזיקאי הג'אז ג'ורג' בנסון, אבישי כהן וארון גולדברג. זה כנראה טוב ל"באזז" וגם די משתלם לאמן, אבל די בעייתי לקהל המעריצים. דוגמה מייצגת: ריצ'רד בונה (Bona), נגן גיטרה באס וזמר נהדר יליד קאמרון, שיופיע בסדרת "מוזיקת עולם" בבית האופרה. בונה (44) זכור פה היטב מפסטיבל הג'אז באילת לפני שלוש שנים, שם הופיע עם הגיטריסט מייק סטרן וזכה לביקורות נלהבות. הפעם יגיע לארץ עם הרכב הנגנים שלו ויבצע את מה שהוא מתמחה בו - ג'אז בהשפעת מוזיקה ברזילאית ואפריקאית. את הערב ינחה עידן רייכל, שגם יעלה להופיע עם בונה בקטע משותף.

מה ייצא לנו מזה: בקשו מיו-טיוב את הצירוף Richard Bona, ותראו לבד. האיש הוא מאסטר אמיתי של נגינת באס, של שירה, ושל עשיית מוזיקה באופן כללי.

ראו הוזהרתם: לא פנויים ב-22 באפריל? חבל, כי אין למופע הזה אלטרנטיבה. יומיים אחרינו הוא כבר מופיע במוסקבה.

מתי, איפה וכמה: ו' (22 בחודש), בית האופרה - המשכן לאמנויות הבמה בת"א. מחיר: 180-265 שקל.