הבאסטה שתכניע את גרופון

האם זה רק צירוף מקרים שרגע אחרי שנולדה פייסבוק פלייסס, הופיע שירות פייסבוק דילס?

צהרי יום שישי, אתם מטיילים בשוק, מוקפים בסחרור של צבעים, ריחות וקולות. את תשומת-הלב שלכם תופסים שני דוכנים שממוקמים זה מול זה. באחד מהם צועק הבסטיונר ומציע כל עגבנייה בהנחה משמעותית אם תביאו את כל חבריכם לקנות אתכם. המוכר ממול מודיע במגאפון שאצלו תוכלו לקבל כל מלפפון בחצי מחיר אם רק תצעקו בשוק שאתם קונים אצלו.

ל"בסטיונרים" האלה קוראים אנדרו מייסון ומארק צוקרברג, ואת "הבסטות" שלהם אתם מכירים יותר כגרופון ופייסבוק.

כולנו מחפשים דיל טוב, בכל זמן ובכל מקום. אנדרו מייסון, מייסד גרופון, ידע זאת היטב כשהקים את השירות המהפכני שלו.

מאז הקמתה ב-2008 הצליחה גרופון לא רק לשרוד בעולם מקוון שטרנדים בו מתמצים בתוך 24 שעות, אלא גם להוביל את הדרך. עשרות מתחרים צצו כפטריות אחר הכסף, חלקם מוצלחים יותר וחלקם פחות, אבל רק באסטה אחת, שנכנסה לזירה בחודשים האחרונים, צפויה להעניק לגרופון פייט של ממש. מדובר - ניחשתם נכון - בפייסבוק.

הקילר אפליקיישן

רגע אחרי שהרשת החברתית הגדולה בעולם השיקה את השירות מבוסס המיקום שלה - פייסבוק פלייסס, היא מיהרה להשיק את שירות פייסבוק דילס.

משתמשי סלולרי יכולים עכשיו לא רק לספר לחבריהם היכן הם נמצאים, אלא גם לאתר דילים וקופונים בעסקים שנמצאים בסביבתם.

השירות פשוט: לצד רשימת המקומות המוצגת בסלולרי יש פתקית צהובה ליד עסקים שמציעים דילים. אם עשיתם "צ'ק אין" בעסק, כלומר עשיתם לו פרסום בקרב חבריכם, תקבלו הטבה.

אבל פייסבוק לא הסתפקה בכך. היא הכריזה מלחמה ממוקדת על גרופון כאשר הגדירה את אחד הדילים שלה כ"דיל קבוצתי". אם אתם וקבוצת חברים שלכם תבואו יחד לעסק ותעשו צ'ק אין, תקבלו הטבה קבוצתית.

לפייסבוק יש נשק אחד שלגרופון בהחלט אין: השכבה החברתית על גבי שירות הדילים. למשתמש הפייסבוק הממוצע יש כ-150 חברים - איזה בעל עסק לא ירצה פרסום כזה, בחינם, מגורם שהלקוחות סומכים עליו ולא מגוף מסחרי?

יכולתו של משתמש לראות מה צרכו חבריו, באילו הטבות השתמשו, ולהתפנק יחד איתם היא קילר אפליקיישן של צוקרברג מול מייסון.

הלקוחות אמורים להרוויח

דילס מיועד אמנם לבעלי סמארטפון, בעוד גרופון מאפשרת לממש חלק מההטבות גם מול המחשב, בסלון הבית. גם במודל העסקי ישנו הבדל משמעותי: גרופון גובה עמלה של 50% משווי ההטבה מהעסקים שמשתתפים בדיל היומי שלה. אם המסעדה השכונתית מציעה ארוחה עסקית ב-30 שקל דרך גרופון, רק 15 שקל מתוכם יגיעו לקופת המסעדה, לאחר מימוש ההטבה. בדילס, לעומת זאת, מציעים לבעלי העסקים פרסום בחינם, ללא עמלה, לפחות עכשיו.

למרות כל זאת, אל תמהרו להספיד את גרופון, אלוהים יודע שהחברה עצמה בטוחה ביכולותיה. מלבד העובדה שהיא גדלה בשנה האחרונה מ-200 ל-6,000 עובדים, היא גם סירבה באחרונה להצעת קנייה בסך 6 מיליארד דולר (!). ההצעה, אגב, הגיעה מחברה קטנה ואנונימית - גוגל.

בשורה התחתונה, אלה ימים טובים לצרכנים החברתיים. תחרות תמיד טובה לצרכן, וכשמדובר בתחרות על עסקאות אטרקטיביות, הלקוחות נשכרים.

הכותב הוא מנכ"ל Refreshing.co.il המלווה ארגונים ומותגים בפעילות שיווקית ברשתות חברתיות | | : @adamshuv