גם השנה: סאשה שאלה את הקושיות בסדר בבית הלבן

מטקס צנוע במרתף של מלון בפנסילווניה, ב-2008, בהשתתפות המועמד אובמה, למסורת של הבית הלבן, זו השנה השלישית ברציפות ■ החוגגים המקוריים נותרו: אנשי צוות הקמפיין של אובמה

גם אמש (ב'), שאלה סאשה אובמה את ארבע הקושיות. בתו הצעירה של נשיא ארה"ב, יחד עם הוריה ואחותה, מאליה, היתה אחת מכ-20 משתתפים, יהודים ולא יהודים, בסדר הנשיאותי, שנערך, זו השנה השלישית ברציפות, במה שמכונה חדר האוכל המשפחתי הישן, אולם אינטימי באגף המגורים של הבית הלבן.

טקס צנוע במרתף של בית מלון בהאריסברג, בירת פנסילווניה, שבו השתתפו המועמד לנשיאות ברק אובמה ועובדי הקמפיין שלו, ב-2008, הוליד מסורת של סדר נשיאותי בהשתתפות המשפחה הראשונה וקבוצה קטנה שכמעט אינה משתנה משנה לשנה: כמה ידידי משפחה ועובדי אותו קמפיין, שחלקם נהפכו לעובדי הבית הלבן לאחר שמועמדם גבר בבחירות על ג'ון מקיין. אירוע של "בכירי" הממשל זה לא (למעט, כמובן, אובמה עצמו ואחת מהיועצות הבכירות שלו, ואלרי ג'ארט).

הבית הלבן אינו מתאמץ להפוך את הסדר הנשיאותי למנוע של יחסי ציבור, אבל דוברי הממשל לא מקמצים בפרטים במענה לפניות של העיתונות והבלוגים שמשרתים את מיליוני היהודים בארה"ב. רוב היהודים האמריקניים (כשני שלישים) מצביעים תמיד בעד הדמוקרטים, ואובמה, כקודמיו, נהנה, וכנראה יוסיף ליהנות, מדפוס הצבעה זה. אבל קמצוץ יידישקייט לא יזיק לנשיא שאויביו ניסו ומנסים להציג אותו כשוטם ישראל.

וכך, אנו לומדים שהתפריט היה כאילו כשר, מה שקרוי באנגלית kosher style, אבל בוודאי לא כשר למהדרין; האוכל בושל במטבח הבית הלבן בלי שום משגיח ליד התנור, על פי תפריטים שסיפקו המשתתפים היהודייים. לפי הבלוג של הבית הלבן, הוגשו מרק עוף עם קניידלך, בריסקט (נתחי בשר בקר צלויים), קוגל (פשטידת תפוחי אדמה), סופה גזר ועוגת מצות משוקלדת. ולא רק זאת. אתר הבית הלבן טרח להעלות מתכונים של שמונה שפים יהודיים לרגל החג. ההגדה שנקראה היתה הגדת מאקסוול, בהוצאת יצרנית הקפה מאקסוול, שוב, משהו שיהודים חרדים לא יכניסו הביתה, אבל זה טוב מספיק לבית הלבן. האווירה, מספרים לקהל היהודי, היתה אינטימית. הנשיא והיהודים, BFF.

יזם הסדר הראשון, אריק לסר, אז אחראי על תיאום תחבורה ולוגיסטיקה בקמפיין והיום מנהל התכנון האסטרטגי בלשכתו של אוסטאן גולסבי, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, סיפר לבלוגרים יהודיים, כי הסדר ההוא אופיין במצב רוח עגום. אנשי הקמפיין היו מדוכדכים מפני שהמועמד שלהם היה רחוק מלעשות חייל בסקרים. היהודים שביניהם היו במצב רוח קודר מפני שנאלצו לחגוג את הפסח הרחק מבני משפחתיהם.

לסר החליט, אפוא, להפיק את המירב מהצב הקיים ולערוך סדר מאולתר עם מאכלים בסיסיים: מצות, חרוסת, גפילטע פיש, פרוסות חזה בקר, חרוסת, מרור), הכל מתנת חג מבית הלל, ארגון הסטודנטים היהודיים בקמפוס של אוניברסיטת פנסילווניה. ואז, כשהעובדים היהודיים התיישבו ליד שולחן הסדר, נשמעה דפיקה בדלת. אובמה הציץ ושאל: "אפשר להצטרף"?

בעיצומו של אותו סדר, כשכל הנאספים זמרו "לשנה הבאה בירושלים", אובמה השמיע גרסה שונה: "לשנה הבאה בבית הלבן". ותפילתו נשמעה.

אתמול, לפני תחילת החג בישראל, טילפן אובמה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, איחל לו חג שמח ודן עמו על ענייני השעה, לרבות תהליך השלום וכן הצלחוותיה של מערכת כיפת ברזל, לפי הודעה של משרד דובר הבית הלבן. עוד קודם, לכן, הוא פרסם ברכה לעם ישראל לרגל החג. אובמה נפגש, כמובן, עם נציגים נוצרים ומוסלמים, בחגים המתאימים.