מה התועלת באזהרת S&P

שר האוצר האמריקני טים גייתנר דיבר על הגנת ארה"ב, וזה רק מלמד על חומרת המצב

לראשונה מאז הוחל בדירוג אשראי של מדינות לפני 70 שנים, הורדה תחזית דירוג האשראי של ארה"ב מ"יציב" ל"שלילי". הדירוג עצמו נותר דירוג מושלם - AAA.

המשמעות הפורמלית של הורדת תחזית דירוג אשראי היא סיכוי של שליש להפחתת דירוג האשראי של המדינה בתוך שנתיים. ההודעה של S&P הסבירה שהם לא רואים את האמריקנים מגיעים להסכמה על טיפול יעיל בגירעון התקציבי בשנתיים הקרובות.

האמריקנים לא האמינו שזה קורה להם. חברות דירוג האשראי מאיימות כבר שנתיים בערך שארה"ב לא תשמור על דירוג האשראי המושלם שלה אם היא תמשיך להתנהג, באופן פיסקלי, כפי שהיא מתנהגת. האמריקנים (ולא רק הם) התייחסו לאיומים הללו בביטול, הרי לא יכול להיות שמישהו מעלה בדעתו להוריד להם את דירוג האשראי. המהלך של S&P התקבל, לכן, בתדהמה מוחלטת.

שלוש שניות לקחו האמריקנים להתאוששות, ודברי ההתלהמות לא איחרו לבוא. אחד אחרי השני עלו ובאו גדולי המשקיעים האמריקנים ושאלו מי נתן ל-S&P רישיון. עם כל הכבוד ל-S&P, אין כבוד ל-S&P וגם לא לחברות דירוג האשראי האחרות. לאחר סדרת השאלות המקצועיות שהעלו המשקיעים (מפורטת בהמשך), הם עברו ל"נפסיק לקנות הערכות וחוות דעת של S&P הרבה לפני שנפסיק לקנות אג"ח של ארה"ב". ובאמת, לאחר תגובת בטן של עליית תשואות והיחלשות הדולר, התשואות ירדו - גם ביום ב' וגם ביום ג' - והדולר התחזק (ותיקן כלפי מטה ביום ג').

השאלות שהעלו המשקיעים

1. מה קרה דווקא עכשיו? הרי רק לפני כשבוע יצאו גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים עם תוכניות מרחיקות לכת לקיצוץ החוב.

תשובה: S&P מבהירים שהם פשוט לא מאמינים שהאמריקנים יגיעו להסכמה על התוכנית. ובאופן כללי, הם לא מאמינים ברצינות של האמריקנים.

2. איך בכלל אפשר לדבר על דיפולט של מדינה ש-100% מהחוב שלה הוא במטבע מקומי שהיא מדפיסה כראות עיניה? הרי, מדינה כזו, בהכרח, תוכל תמיד להחזיר כל חוב שתיקח.

תשובה: יש דיפולט ויש "דיפולט מתגנב" - כזה שבו המשקיעים מפסידים נתח מכספם עקב ירידת ערכו של המטבע המדובר, עקב הדפסת יתר או עקב הידרדרות כלכלית שמורידה את ערכו. מחקרים שמצביעים על השפעה לא זניחה של חוב גדול על איתנותו של המשק ועל הצמיחה בו, קיימים למכביר.

תשובה נוספת: חברות דירוג האשראי לא משנות דירוג רק על פי השינוי בסיכוי האבסולוטי לדיפולט - אחרת היינו רואים את הדירוגים של כל המדינות בעולם מופחתים בשנים האחרונות. הן משנות את הדירוג - או את תחזית הדירוג, במקרה הזה - גם כשיש שינוי יחסי במצבה של מדינה. S&P הסבירה שאם האמריקנים לא יטפלו ברצינות בבעיות התקציב שלהם בתוך שנתיים, מצב התקציב והחוב של ארה"ב יהיה גרוע הרבה יותר משל מדינות אחרות בקטגורית ה-AAA והיא לא תתאים יותר לקטגוריה.

אם ניקח למשל מדינות AAA כמו קנדה, גרמניה, צרפת, אוסטרליה ואחרות, נמצא שארה"ב עולה עליהן בגירעון התקציבי, עולה עליהן בצפי לגודל הגירעון בשנים הקרובות, ועולה עליהן ביחס החוב לתוצר. שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, אמר להגנת ארה"ב שהיא גם נבדלת מהמדינות הללו בגיל הצעיר של תושביה ובקצב הצמיחה שלה. עצם זה ששר האוצר האמריקני נאלץ להסביר למה יש נתונים שמראים שהמדינה שלו במצב פחות גרוע ממה שטוענים, מלמד על חומרת המצב.

S&P, כדרכן של חברות דירוג אשראי, לא גילתה לנו דבר שלא ידענו קודם. מה שכן, אולי בזכות ההפחדה הזו והסטירה בפניהם של האמריקנים, יבינו בקונגרס שצריך לעשות משהו. אם יעשו משהו - זה כנראה יפגע בצמיחה, שזה לא טוב למניות, אבל מצוין לאג"ח. לכן ראינו ירידה בתשואות.

בשורה התחתונה, אנחנו לא רואים הפחתת דירוג האשראי של ארה"ב. S&P עושים שרירים של אנשי מקצוע שמטיחים את האמת המכוערת בפנים, אבל קשה לנו לראות שיהיה להם אומץ להמשיך עם זה עוד שלב.

הכותבת היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות