סיליקון ואלי חדש בהודו וסין

‎‎שתי המדינות המתפתחות מציגות עלייה בכמות החברות הנסחרות בנאסד"ק

‎‎הצמיחה המואצת בהודו וסין משנה את העולם במהירות. אם עד לפני חמש שנים עוד העזו לתהות איך ניתן לשמר את מקומה המוביל של ישראל בחדשנות ובטכנולוגיה, הרי שהיום כבר ברור שהיא חוזרת להיות תופעה יוצאת דופן, כזו שלמרות גודלה מצליחה ליצור חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת.

‏גם במקומות אחרים בעולם קורים דברים כאלה, אך בהיקפים שאנחנו בישראל לפעמים מתקשים לדמיין.

‏עד כה לא היה מקובל לראות בהודו ובסין מעצמות טכנולוגיות במובן של יצירת חברות סטארט-אפ, אך התפיסה הזו הולכת ומשתנה. אמנם כיום מדינות אלה אינן חממות של יזמות, כמו סיליקון ואלי או ישראל, אבל הפער נסגר במהירות מסחררת. לפי מחקר חדש שנערך בידי הפורום הכלכלי העולמי, בעשור הקרוב התמונה תשתנה לחלוטין.

‏רמת ההשקעות בחברות סטארט-אפ במדינות הודו וסין נמצאת במגמת עלייה. על-פי נתונים של דאו ג'ונס ונצ'רסורס, ב-2009 שתי המדינות השקיעו 13% מתוך 37.7 מיליארד הדולר שהושקעו בחברות סטארט-אפ בשווקים המתעוררים; ב-2010 סין רשמה צמיחה של 59%, ו-4 מיליארד דולר הושקעו בחברות סטארט-אפ.

הצמיחה של הודו הייתה צנועה יותר - 14%, וההשקעה בחברות סטארט-אפ הסתכמה ב-895 מיליון דולר. כך, בשתי המדינות נרשמה צמיחה גבוהה יותר ב-2010 בהשוואה לצמיחה שנרשמה בארה"ב באותה התקופה (11%).

‏מבחינת כמות החברות מהודו וסין שהגיעו לנאסד"ק, 22 מתוך 61 החברות מגובות הון סיכון שהשלימו הנפקה ראשונה בשנת 2010 היו חברות סיניות. לעומת זאת, רק חברה הודית אחת בשם ‏MakeMyTrip‏ יצאה בשנת 2010 להנפקה בנאסד"ק.

‏נראה כי בתוך שנים ספורות, ישראל כבר לא תתהדר במקום השני של כמות החברות הנסחרות בנאסד"ק, אחרי ארה"ב. הסינים כבר דוחקים את מקומנו, והחברות שלהם גדולות ורווחיות יותר.

‏‎‎שבדיה הכי טכנולוגית

‏דוח הטכנולוגיה של הפורום הכלכלי דירג 138 מדינות על-פי קריטריונים כמו רמת שימוש בטלפונים סלולריים, באינטרנט ובטלפונים נייחים; כמות המחשבים שבשימוש האוכלוסייה, מצב רגולטורי ותשתית ‏IT‏.

‏במקום הראשון ולפני ארה"ב נמצאת שבדיה, שלפי המחקר יש בה את האקלים הנוח ביותר לאימוץ טכנולוגיות חדשות ולחדשנות. 90% מהאוכלוסייה השבדית, המונה 9.4 מיליון תושבים, משתמשים באינטרנט באופן קבוע.‏ סין תפסה את המקום ה-36 והודו את ה-48.

‏הדוח מצביע בבירור על קשר בין רמת התשתית לצמיחה הכלכלית, וכיום בעשרת המקומות הראשונים נמצאות שבע מדינות באירופה או בארה"ב. אך במדינות אלה משתמשים בעיקר ברשתות מיושנות וממציאים טכנולוגיות חדישות כדי להימנע מהנחת תשתית חדשה ובכל זאת להעביר כמויות עצומות של מידע.

בכלכלות המתפתחות לעומת זאת מניחים ישר רשתות סיבים חדשות ומודרניות, המאפשרות העברת כמות גדולה יותר של מידע. עלויות החלפת הרשתות בארה"ב או אירופה היא הוצאה ענקית, שלא ברור אם תיעשה כלל נוכח המצב הכלכלי העולמי.

‏לפי הדוח, עלייה של 10% ברוחב הפס יביא לקפיצה של 0.6% בצמיחה הכלכלית. חומר למחשבה למדינות המפותחות. ‏‎‎‏