נותנים את מה שהקהל מבקש: המגמות הבולטות בשוק הרכב

שתי תערוכות בינלאומיות, שמתקיימות בימים אלה במקביל, מצביעות על המגמות הבולטות בשוק הרכב בשנים הקרובות ■ הנה החשובות שבהן

שתי תערוכות רכב בין-לאומיות חשובות מתנהלות השנה בחול המועד פסח, בשנחאי ובניו יורק. לכאורה מדובר בשתי תערוכות שונות, שפונות לקהלים שונים עם טעמים שונים, אבל בפועל יש להן מכנה משותף: אם בעבר בנו יצרני הרכב על צמיחת המכירות העולמית בשווקים "מתעוררים" כמו מזרח אירופה, המזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום אמריקה, הרי שכיום נותרו בעצם רק שני שווקים מרכזיים שמייצרים את מרב ההכנסות: ארה"ב וסין.

זו הסיבה ששתי התערוכות הללו מרכזות עניין רב של כל תעשיית הרכב העולמית ושהיצרנים שומרים עבורן השקות אסטרטגיות. עוד מכנה משותף הוא, ששתי התערוכות הללו ריכזו השנה שפע של חדשות וחידושים הרלוונטיים לשוק הישראלי. הנה הבולטים שבהם.

המשפחתיות מתרחבות

יצרני המכוניות המשפחתיות, הפלח החשוב ביותר בישראל, לא ממש סופרים אותנו כשהם מתכננים את המשפחתיות שלהם, אבל הם בהחלט לוקחים בחשבון את הדרישות בשוקי מפתח כמו ארה"ב וסין. למרבה המזל הטעם של הקהל הישראלי במשפחתיות דומה מאוד לזה של הקהל האמריקני והקהל בעולם השלישי. התוצאה: המשפחתיות ממשיכות להתרחב, להתרווח ולהידמות למכוניות גדולות יותר.

המגמה מומחשת היטב בשלוש מכוניות בעלות חשיבות מפתח לשוק הישראלי: הונדה סיביק, סובארו אימפרזה וניסן טידה, שהושקו מחדש בתערוכות. הן כולן גבוהות, מרווחות ונראות יוקרתיות ושמרניות יותר מקודמותיהן. אין להן שום ניסיון להפגין תחכום עיצובי ירוק-מצטנע על-פי טעם הקהל האירופי.

הן נותנות לקהל הטבעי שלהן את מה שהוא מבקש, כלומר "יותר": יותר מרחב פנים, יותר נפח תא מטען, יותר כוח מנוע ויותר ס"מ על הכביש. סובארו, למשל, נוטשת את מנוע 1.5 הליטר לטובת מנוע 1.6 ליטר "נורמלי" ומגדילה את הממדים; ניסן הגדילה את בסיס הגלגלים לממדי ענק של 2.7 מ'; והונדה הגביהה והגדילה את מרחב הפנים דרמטית.

CVT במקום אוטומטי

זוהי כבר מגמה כלל עולמית, ולא רק בפלח המשפחתי: התיבות האוטומטיות המסורתיות הופכות להיות יקרות לייצור, כבדות ובזבזניות מדי בדלק, והן מקשות על עמידה בדרישות הפליטה המחמירות שנדרשות כיום. התיבות כפולות המצמדים (DSG) פותרות חלק מהבעיות, אבל גם הן יקרות ומורכבות לתחזוקה ולייצור.

לכן, נוהרים כיום היצרנים לטכנולוגיית הגיר הרציף, CVT, הוותיקה, האמינה והזולה לייצור. את המעבר הזה מובילים היפנים, אבל גם האירופים והאמריקנים מתחילים ליישר קו. בשנה הבאה נראה אצלנו הרבה יותר תיבות CVT, כולל בדגמי אימפרזה ויונדאי.

מתי יבואו הסינים?

תחילה סיפרו לנו שהמכוניות הסיניות יציפו את ישראל ב-2010. אחר-כך הוסט הלו"ז ל-2011. כעת ברור שהסינים לא יגיעו בהמוניהם לאירופה (ולישראל) לפני סוף 2012, אם בכלל.

הסיבה פשוטה: הביקוש בשוק הסיני רותח והיצרנים יכולים למכור שם ככל שיחפצו, מבלי להשקיע הון עתק בעמידה בדרישות תקני הריסוק והפליטה המחמירים של אירופה, בהקמת מערכי שיווק ובשחייה נגד הזרם.

מבחינה עסקית המשמעות היא, שזיכיונות היבוא שמוחזקים כיום בענף מאבדים מערכם, וככל שעוברות השנים גדל הסיכוי שהסינים "יחשבו מחדש" על האינטרסים שלהם בישראל.