"כבר 30 שנה שמחירי הנפט עולים בין מארס למאי"

הסטטיסטיקה לא משקרת: בדיקה של מחירי הנפט מ-1979 ועד היום, מצביעה על החודשים מארס, אפריל ומאי כפרק זמן קבוע בו המחירים עולים ■ הדלק בישראל יתייקר בסוף החודש

החוזים העתידיים על הנפט ממשיכים לעלות גם היום (ה') ונסחרים סביב 111 דולר לחבית, כאשר במסחר האלקטרוני נסחרה חבית נפט במחיר מקסימום של 112.48 דולר לחבית. מחירי הנפט עלו עד כה ב-4% בחודש אפריל, זאת בהמשך לעלייה של 10% בחודש מארס. האם עליית מחירי הזהב השחור - לה השפעה גם על מחירי הדלק בישראל - תסתיים בקרוב? על פי הסטטיסטיקה לאורך השנים, לא ממש.

ניקולס קולס, אנליסט ב-Converg, בחן לעומק את ההתנהגות מחירי הנפט מ-1979 ועד היום. על פי הנתונים שריכז, החודשים מארס, אפריל ומאי מהווים פרק זמן קבוע במסגרתו עולם מחירי הנפט לאורך השנים, בשיעור שנע בין 2.4% ל-3.2%.

על פי הנתונים שאסף קולס, אם בוחנים את חודש מארס בכל שנה ושנה מאז 1979, מחירי הנפט עלו ב-58% מהמקרים. בחודש אפריל המחירים עלו ב-66% מהמקרים, וב-50% מחודשי מאי לאורך השנים. העלייה השכיחה ביותר במחירים מתרחשת לאחר מכן בחודש אוגוסט, כאשר מחירי הזהב השחור עלו ב-66% מחודשי אוגוסט לאורך השנים.

ומתי סביר שמחירי הנפט ירדו? בחודש דצמבר, בו התרחשה עלייה במחירי הנפט רק ב-41% מהחודשים. מיד אחריו נמצאים יוני ונובמבר, כל אחד מהם מציג סטטיסטיקה של עליות מחירים ב-44% מהמקרים.

יש כאלה שטוענים כי ההיגיון מאחורי ההצטיירות של "עונות המסחר" בנפט, בהתאם לחודשי השנה, לא ממש מפתיע: עונת ענפי הספורט המוטוריים בארה"ב - שמהווה צרכנית הנפט הגדולה בעולם - מתקיימת תמיד בקיץ, מה שמסביר את עליית המחירים עוד לפני כן, בחודשי האביב.

נזכיר שאמש דווח בערוץ 2 כי על פי חישובים של חברות הדלק הגדולות, מחיר ליטר דלק בישראל עומד לעלות בסוף אפריל בשיעור של 10-15 אגורות לליטר. כלומר, מקרב את המחיר של ליטר 95 אוקטן ל-7.7 שקלים. אמנם מחירי הדלקים מושפעים מעדכון המס על הבלו (שצפוי לעלות ב-3 אגורות) כמו גם מהמשך היחלשות הדולר, אולם כידוע - גם להמשך עליית מחירי הנפט אפקט משמעותי על עליית מחירי הדלקים אצלנו.

נציין עוד כי מחירי הנפט קפצו בימים האחרונים בין היתר עקב דיווחים ממנהלת האנרגיה בארה"ב שהחוסרים בעתודות הנפט במדינה גדולים מכפי שציפו. כמו כן, ממשיכים המחירים לעלות עקב חוסר ביטחונם של המשקיעים בנוגע להמשך אספקת הנפט הסדירה מלוב, על רקע המשך מאבק הדמים במדינה. "מחיר הנפט צפוי להמשיך לעלות תוך שהוא ממשיך לגלם את הסיכון הגלום בדבקות בנפט כמשאב, עד אשר יגיע מאבק הדמים בלוב לסיומו", אמרו היום אנליסטים מבנק אוסטרליה.