מת ממציא התקליטור ויו"ר חברת סוני לשעבר, נוריו הואגה

סוני החלה במכירת הקומפקט דיסק ב-1982 ■ היסטוריית המצאת התקליטור: כשהיה זמר אופרה צעיר כתב אוהגה מכתב לחברת סוני, בו הוא מתלונן על איכות מכשירי ההקלטה שלהם

ממציא התקליטור ויו"ר חברת סוני לשעבר, Norio Ohga, מת אתמול בטוקיו שביפן בגיל 81. החברה מסרה בהודעתה כי הוא מת מכשל רב מערכתי.

נוריו הואגה עזב את תפקידו כיו"ר דירקטריון חברת סוני בינואר 2003 לאחר שהידרדרה בריאותו. הואגה גילה עניין בטכנולוגיית התקליטור ובנה פורמט המאפשר השמעת מוסיקה במשך 75 דקות ללא כל הפרעה - קומפקט דיסק. סוני החלה במכירת הקומפקט דיסק בשנת 1982. "הואגה הצליח במקומות בהם הרבה חברות יפניות נכשלו", אמר Howard Stringer, מנכ"ל סוני.

היסטוריית המצאת התקליטור: אוהגה עבד בחברת סוני במשך רוב חייו הבוגרים. כשהיה זמר אופרה צעיר, כתב אוהגה מכתב לחברת "סוני", בו הוא מתלונן על האיכות של מכשירי ההקלטה שלהם. המכתב הזה שינה את מהלך חייו, משום שהחברה החליטה לגייס את היפני הצעיר, ששם דגש רב כל כך על מוזיקה איכותית, לשורותיה. כמה שנים לאחר מכן, המציא אוהגה את התקליטור, אחד הגורמים המרכזיים להצלחתה הבינלאומית של חברת "סוני".

אוהגה סיים את לימודיו באוניברסיטת ברלין בשנת 1957, במטרה לפתח קריירה כזמר אופרה. אולם, כאמור, מייסדי סוני מאסארו איבוקה ואקיו מוריטה, שסוקרנו על ידי הפניה שלו אליהם, החליטו לגייס אותו לשירותיהם. אוהגה קיבל לידיו תפקיד ניהולי כבר כשהיה בשנות ה-30 לחייו, גיל מוקדם בהרבה מרוב המנהלים היפנים. הוא מונה לנשיא חברת בת של סוני בשנת 1970, לנשיא נציגות התאגיד בארצות הברית בשנת 1988 ולמנכ"ל החברה בשנת 1989. הוא פרש מעבודה פעילה בחברה בשנת 2000. בין הישגיו בשנותיו בחברה: פיתוח התקליטור, מדיה שחוללה מהפכה בדרך בה צורכים מוזיקה ורכישת אולפני ההסרטה "קולומביה" בהוליווד.