ראש עיריית ר"ג צבי בר יועמד לדין בגין שוחד; נכסיו עוקלו

בר יואשם כי לקח שוחד מ-5 יזמי נדל"ן בתמורה לקידום פרויקטים נדל"ניים; בנוסף יואשם בהלבנת הון, זיוף, מירמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט ועבירות מס ■ העירייה: ידיו נקיות

‎‎נגד ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, יוגש כתב אישום בעבירות של לקיחת שוחד בסך יותר מ-2 מיליון שקל, הלבנת הון, זיוף, מירמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט ועבירות מס - כך הודיעה היום (ג') המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בראשות עו"ד אביה אלף, לעורכי דינו של בר.

ההחלטה, שהתקבלה על דעתו של פרקליט המדינה, משה לדור, כפופה עדיין לשימוע שייערך לבר בחודשים הקרובים, בפניו של לדור, לפני שתתקבל החלטה סופית על העמדתו לדין.

בר מכהן כראש עיריית רמת-גן זה 22 שנה, והחשדות נגדו מתייחסים לפעולות שביצע בין השנים 2003 עד 2008.

על-פי הראיות שבידי הפרקליטות, בר לקח שוחד, בתפקידו כראש העיר, מ-5 יזמי נדל"ן ברמת-גן ובמחוז תל-אביב, במסגרת 4 פרשיות שונות.

במקביל הודיעה המחלקה הכלכלית לעורכי דינם של יזמי הנדל"ן כי גם נגדם הוחלט להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע, בעבירות של מתן שוחד לבר בתמורה לקידום פרויקטים נדל"ניים, שבהם יש להם אינטרסים כלכליים, וכן הלבנת הון. אחד מ-5 היזמים מואשם גם בזיוף ושיבוש מהלכי משפט.

הנאשמים הנוספים בפרשה הם: חיים גייר מבעלי פרויקט אנדרומדה וגבעת נפוליאון; דוד ומאיר לוי מבעלי פרויקט הילקראסט; שאול לגזיאל ויזם נוסף (שעל שמו הוטל איסור פרסום) מבעלי פרויקט בית ניר-אור ו"מגדלי התמרים".

‏עם פרסום המלצות המשטרה לפני כשנה הודיע בר כי הוא "מעולם לא קיבל שוחד מאף אדם, יזם או איש עסקים, גם לא בשקל אחד. אין ולא היו שום מעטפות ושום כסף, או חשבונות-קש בפנמה או באיי הבתולה. הכול פרי דמיונם של חולה-רוח ופוליטיקאי ששאיפותיו בעיר נדחקו לפינה, ושחברו יחד כדי להפליל את בר".

בר הוסיף וציין כי הוא "משוכנע כי לאחר שהפרקליטות תסיים ללמוד את חומר החקירה, היא תגיע למסקנה לפיה לא דבק כל רבב בראש בעיר ובפועלו".

‎‎עשרות עדים

‏ממשרד המשפטים נמסר כי ההחלטות על כתבי אישום נגד בר ו-5 היזמים הם תוצאה של חקירה מורכבת ורבת היקף, שנוהלה על-ידי צוות חקירה בראשותה של רפ"ק יעל הראל מיאח"ה, ובמסגרתה נחקרו עשרות עדים ומעורבים ונתפס חומר רב בארץ ובחו"ל.

את התיק המסועף מלווים עוה"ד ענבל לוי, נטלי קוקוי וטל פרג'ון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות.

‏לפני שנה בדיוק העבירה המשטרה את תיק החקירה לפרקליטות, בצירוף המלצה להעמיד לדין את בר בעבירות של לקיחת שוחד והלבנת הון. חקירת המשטרה נמשכה שנתיים וחצי, לאחר שהפכה לחקירה גלויה בדצמבר 2008.

אם יוחלט על העמדתו לדין של בר, לא תהיה זו הפעם הראשונה שמוגש נגדו כתב אישום. בעבר הועמד בר לדין באשמת הפרת אמונים, לאחר שהסכים להעסיק דרך תאגידים של העירייה חברי מועצה, שהצטרפו לקואליציה שלו.

בר טען כי לא ידע כי מדובר במעשה בלתי חוקי, והורשע בעסקת טיעון בעבירה שאין עימה קלון, כך שהתאפשר לו להמשיך ולכהן כראש העיר.

בר עצמו התפטר מתפקידו כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת-גן בחודש נובמבר האחרון, נוכח החשדות נגדו.

‎‎הגדלת אחוזי הבנייה ב"סביוני טאוור"

‏בלב החשדות נגד בר עומד פרויקט מגדל "סביוני טאוור", שבו 156 יחידות דיור ולמעלה מ-30 קומות. המגדל היה אמור במקור להתנשא לגובה של 8 קומות ולהכיל 44 דירות בלבד, אלא שלאורך גלגולי תוכנית הבנייה גדלו האישורים ואחוזי הבנייה במידה משמעותית.

מדובר במגדל היושב על מגרש של 3 דונם שהיה בבעלות לקרן הפנסיה של פועלי בניין, שעליו ישבו מחסנים של קופת-חולים. השטח הוצא למכרז, שאליו ניגשו שתי קבוצות, האחת בראשות שאול לגזיאל והאחרת בראשות משה שוב. בסופו של דבר חברו שני המתחרים והקימו חברה משותפת, שב-10% ממנה מחזיקה חברה זרה מפנמה.

‏לפי כתב האישום, לאחר שהוועדה המקומית, שבראשה עומד ראש העיר בר, טענה כי המגרש קטן מדי להקמת מגדל בן 156 דירות, נרקמה עסקה שבמסגרתה מסרה העירייה מגרש סמוך שברשותה לידי החברה, בתמורה לכך שתקבל את קומת הקרקע במגדל, שבו תוקם ספרייה עירונית על פני 1,000 מ"ר.

זו הייתה עסקה גרועה במיוחד עבור העירייה - לא זו בלבד שמסרה קרקע בשטח שליש מכלל הפרויקט, אלא שהתחייבה לשלם עוד כמיליון דולר עבור מעטפת הבטון לספרייה, וכן דמי ניהול שנתיים.

‏כדי להלבין את העסקה מצד העירייה, פנתה העירייה לשמאי מיוחד - לא אחד מאלה העובדים עמה בקביעות. כשהתברר כי חוות-הדעת שלו לא תיטיב עם שיקול-הדעת של ראש העיר, הוחלף השמאי במקורב לאחד הקבלנים, שתמורת שכר-טרחה יקר מהמקובל, אישר את העסקה.

הוועדה המחוזית דחתה בהינף-יד את מאות ההתנגדויות שהוגשו מצד תושבי העיר לבניית הפרויקט - סימן לכוחו הרב של ראש העיר להשפיע גם על החלטות הוועדה המחוזית.

הקטנת היטל ההשבחה

‏‎‎גם בשלב קביעת היטל ההשבחה, זכו היזמים (ולא חברת אפריקה ישראל) - לפי כתב האישום - להטבות מפליגות. הגדלת אחוזי הבנייה הייתה אמורה להוליד היטל השבחה בגובה של מעל 5 מיליון דולר, ואולם נקבע להם היטל של חצי מיליון דולר בלבד, וגם עליו עירערו היזמים - שדרשו לא לשלם דבר, והוא הופחת עוד יותר.

גם כאן הופעלה אותה שיטה - יו"ר לשכת השמאים, רן ורניק, נשכר כשמאי מכריע, וכשנודע כי הוא עומד לתת חוות-דעת שאיננה מתיישרת עם עמדת העירייה, הוא הוחלף, ושמאי אחר נשכר במקומו, גם הפעם בשכר-טרחה מופרז של 300 אלף שקל.

בינתיים גבר הלחץ בישיבות מועצת העיר, הן על ראש העיר בר, ומן הצד השני על ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), שכיהן אז כחבר מועצת העיר ויו"ר ועדת הביקורת. "אם אתם חושבים שאני מושחת, תתלוננו נגדי במשטרה", אמר בר בישיבות המועצה.

שאמה היה אכן הראשון להגיש תלונה נגד בר במשטרה, ואולם זו טופלה רק לאחר שאחד המקורבים ליזמים פנה למשטרה בעקבות סכסוך פנימי. אותו מקורב הגיע לאחת מישיבות מועצת העיר ב-2007, הצביע על בר ואמר: "תחזיר את הכסף שקיבלת ממני".

‎‎עבר של חקירות

‏בעבר חקרה המשטרה פרשיות שחיתות נוספות שבהן היה קשור בר. בין היתר נחשד בר בלקיחת שוחד מראובן גרוס בפרשת החניונים, ואולם התיק נגד בר נסגר לאחר מותו של גרוס, והוא חמק מהעמדה לדין.

העדים סיפרו לחוקרים כי ראו את בר מקבל שקיות של כספים מזומנים בתמורה להטבות המפליגות שדאג לתת. בנוסף סיפרו על חשבונות בנק בחו"ל - בעיקר בשווייץ, שאותם פתח בעבור בר בנקאי איטלקי שדאג לעניינים הבנקאיים בלא צורך שבר או המעורבים יגיעו בעצמם לשווייץ. ‏‎‎‏

הקפאת חשבונות

בתוך כך, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מודריק, התיר היום לפרסום כי ערב חג הפסח ביקשה הפרקליטות להטיל עיקולים על חשבונות הבנק ועל נכסים שונים של צבי בר ושל החשודים הנוספים בפרשת השוחד.

זאת, בטענה כי כל החשודים בפרשה צפויים להיות מואשמים בין היתר בעבירות של הלבנת הון, וכדי להבטיח כי בסופו של ההליך המשפטי ניתן יהיה לחלט את רכושם, אם יורשעו.

סנגורו של בר, עו"ד נבות תל-צור, טען היום בבית המשפט כי אין לבקשת הקפאת החשבונות ידיים ורגליים, בעיקר לאור העיתוי שבו הוגשה ערב חג הפסח. "המדינה עברה את הסף בחוק כשהגישה בקשה זו במעמד צד אחד, עוד לפני שנערך שימוע לחשודים בתיק", טען תל-צור.

במהלך הדיון חקר תל-צור את יעל הראל, חוקרת המשטרה שניהלה את חקירתו של בר מאז דצמבר 2008. "שנה יושבים פה על המדוכה כדי לאסוף ראיות, ואתם באים ערב חג הפסח ומבקשים לעצור חשבונות בנק של משפחות שלמות ערב החג?" הקשה תל-צור.

"כתבי החשדות הוגשו דווקא אחרי חג החירות", השיבה הראל, וציינה כי קיים יסוד סביר להניח כי בר יבריח נכסים לאור פעולותיו בפרשה זו. "בר קיבל שוחד בדרך עקלקלה, וקיים חשש שימשיך להבריח נכסים", נימקה חוקרת המשטרה את הבקשה להקפאת חשבונותיו.

במהלך הדיון ביקש עו"ד תל-צור מבית המשפט כי יחקור את ח"כ כרמל שאמה-הכהן, שלדברי תל-צור הפר את צו איסור הפרסום בעניין והודיע באינטרנט בעיצומו של חג הפסח כי הפרקליטות הקפיאה את נכסיו של בר.

‎עיריית רמת-גן: ידיו של צבי בר נקיות, הוא לא יתפטר

מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה: "תמוה מאוד פועלה של הפרקליטות באופן לא ענייני, במגמה ברורה לייצר סנסציה ולנסות להביא לשפיטה והרשעה מוקדמת של ראש העירייה בתקשורת, כפי שהיא עושה לנבחרי ציבור רבים אחרים לפני שעניינם מתברר בבית המשפט.

"הקפאת החשבונות בערב החג, בשעה שראש העירייה אפילו טרם זומן לשימוע, הייתה הליך מיותר שנועד לפגוע בצבי בר, פגיעה לשם פגיעה, ואולי אף ליצור אווירה ציבורית שתסכל את אפשרותו להיאבק על יושרו.

"ידיו של צבי בר נקיות, והוא לא יירתע מלהמשיך בשליחותו למען העיר רמת-גן ותושביה, חרף הצורך להתמודד עם האשמות השווא המוטחות בו.

"ראש העיר מברך על שיינתן לו אחת ולתמיד לעשות צדק עם 22 שנות הכפשה ושקרים, שמוטחים בו על-ידי מערכת משומנת המנווטת על-ידי חבורה של אנשים רדופי שנאה ונקמה - משום שמנע מחלק מהם להשתלט על נכסים בעיר ולהתעשר על חשבון הקופה הציבורית של תושבי רמת-גן.

"כמו בפרשת גרוס - אשר עד היום איש לא מבין מדוע בכלל נקרא ראש העירייה לחקירה מתוקשרת (במקום שיחקרו את מקורבי גרוס) - והוכחה חפותו אחרי 5 שנים של עינוי דין, וכמו בפרשות אחרות קודמות, כך יהיה גם עתה. לכל אלה שתופרים חליפות - מומלץ שיחליפו חייט".

עוד נמסר מעיריית רמת-גן כי "צבי בר קיבל בפעם החמישית את אמון הציבור בשיעור חסר תקדים של כ-70%, תוך שהציבור שבחר בו מכיר את ההשמצות נגדו ומספיק חכם כדי לא להאמין להן.

"ראש העירייה לא מתכוון להתפטר, החוק לא מחייב אותו להתפטר, וגם תוך כדי ההליכים המשפטיים שנכפו עליו - הוא ימשיך לעבוד קשה למען רמת-גן ותושביה".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) מסר: "זהו יום עצוב מאד לעיר רמת-גן ולתושביה, שנתנו אמון באיש, שהעלה את השחיתות לדרגה של אמנות, הן מבחינת רמת התחכום והתעוזה.

"במשך שנים נאבקתי לחשיפת פניו האמיתיים של האיש שהנהיג שלטון אימה בפקידות העירייה ונבחריה. לצערי, הצלחנו לחשוף רק את קצה הקרחון - אין כמעט פרויקט ברמת-גן, שאינו נגוע בשחיתות. בר הופך להיסטוריה עצובה, ורמת-גן מתחילה להישיר מבט אל עתיד ירוק ונקי יותר".

"גלובס" פרסם כבר לפני כשנה תחקיר מיוחד על 6 פרשיות נדל"ן מפוקפקות בלב רמת-גן.