אדריאטית? סעו לאדריאטית

קצת מתחיל להימאס מהאיומים של אנשי מכבי ת"א לשבור את הכלים בכל פעם שמשהו לא נראה להם. רוצים לעזוב את הליגה? תעזבו. ועדיף שלא תגררו לספין הזה את דייויד בלאט

1. אחרי שהתפנו מלהשניא את עצמם על אנשי היורוליג עם האיום על הזזת שעת משחק הגמר, עובדים דייויד פדרמן ושמעון מזרחי במרץ על האיום הגדול הבא: עזיבת הליגה הישראלית לטובת הליגה האדריאטית. פדרמן והמנכ"ל אלי דריקס אף נכחו בגמר של המפעל הסופר-אטרקטיבי שנערך בשבוע שעבר בלובליאנה, ועיתון הבית של המועדון ("העיתון הנפוץ במדינה") אף דאג להעביר רשמים חזקים ומשכנעים מאוד של הנוכחים כי "הגמר בלובליאנה היה מאורגן להפליא והאולם היה מלא עד אפס מקום".

למי שכבר בודק איזה קבוצות משחקות באדריאטית ואיפה ייערך הגמר של 2012, צריך לציין כמובן שכל סיפור האדריאטית הוא לא יותר מספין תקשורתי שנועד להלחיץ את מינהלת הליגה, כדי שתפסיק כבר את העוולה הלא-ציונית של קיום פיינל-פור בהיכל נוקיה הניטרלי.

האיומים של הנהלת מכבי לשבור את הכלים בכל פעם שמשהו לא מסתדר עם הרצונות שלה מתחילים להיות קצת מעיקים. שלא לומר מכוערים. חזית הסירוב מופיעה במשכן הכנסת כשמישהו מעז לחשוב על השוואת המיסוי של השחקנים הזרים לאלו של הישראלים; היא מופיעה בברצלונה ערב הפיינל-פור; היא מופיעה בכל פעם שעולה לדיון מספר הזרים בליגה; עוד יותר מעיקה העובדה שלספין הם גוררים גם את השחקנים ואת המאמן בלאט, עד כדי כך שבכל ראיון - אפילו כזה שלא נוגע לעניין - כבר במשפט השלישי מעלים הדוברים את שיטת הפיינל-פור הקלוקלת ועכשיו את סיפור הפרישה לאדריאטית.

מה איש המקצוע הנהדר בלאט נדרש לסוגיות לא לו? בכיר במינהלת הליגה מספר ש"פיני גרשון הודה בפניי שכאשר אימן את מכבי, ההנהלה היתה דורשת ממנו לפני כל ראיון שחס וחלילה לא ישכח לציין את חוסר הספורטיביות של הפיינל-פור בישראל, ושהאליפות חייבת להיקבע בסדרות פלייאוף". עכשיו זה תורו של בלאט לדבר מתוך גרונותיהם של מעסיקיו, למרות שדווקא הוא היה זה שנכווה מהעונה הקוסמופוליטית ההיא של מכבי.

במינהלת טוענים שהפעילות האחרונה בגזרת האדריאטית היא "ניסיון מתוכנן היטב של אנשי מכבי ליצור אווירה ציבורית שבסופו של דבר תביא לביטול הפיינל-פור, לצורך זה הם אפילו מנסים לרתום למהלך את אהרון פוגל (הפועל ירושלים) ואת לני רקנאטי (בני השרון). האווירה הציבורית הזאת נועדה גם כדי להפעיל לחץ על המינהלת לקבל את התכתיבים שלהם בעניין כמות הזרים בליגה בעונה הבאה". ומה זה בכלל משנה אם דירקטוריון המינהלת - שמכבי היא חלק ממנו - כבר קבע כי שיטת הפיינל-פור תימשך גם בעונת 2011/12.

במכבי כמובן מתעלמים מהעובדה שפיינל-פור בא לתקן את העיוות שנוצר בכדורסל הישראלי לאור ביזת התארים של המועדון בארבעת העשורים האחרונים, ושמאז אובדן האליפות לגליל ב-93' המאזן במשחקים בסדרות גמר שנערכו בשיטת פלייאוף הוא 36-2 למכבי. או שהקבוצה רוכבת לה על חוק לא ספורטיבי בעליל של שריונים לשחק באירופה.

אבל למי שמוטרד איך תיראה הליגה ללא מכבי, הנה פרט קטן שאנשי מכבי שוכחים לציין ושלמעשה מונע מכל המהלך הזה בכלל להתרחש: תקנון היורוליג קובע כי קבוצה לא יכולה לשחק ביורוליג אם היא לא נוטלת חלק בליגה המקומית שלה. כך שהחוק הזה של היורוליג הוא בבחינת התיקון הקטן של הארגון לשיטת השריונים שמעניק למכבי רישיון לשחק ביורוליג ללא קשר למיקומה בליגה.

ולגבי האיומים האלו? אלו לא ייפסקו עד שפעם אחת יקום מישהו ויגיד למכבי, רוצים אדריאטית? לכו. פשוט לכו.

2. עניין אחרון שקצת הוחמץ בתוך שלל הדיונים על האדריאטית והפיינל-פור, היה ניואנס קטן-גדול שקפץ לדייויד בלאט בראיון שלו עם רון קופמן בתוכנית "מתמסרים" בערוץ הספורט. אולי בפעם הראשונה, לא היה צריך אפילו להפעיל את הדמיון כשבלאט נשאל על עניין הבנק של מוני פנאן והאם הפסיד אצלו כסף. בלאט אמנם לא אמר במפורש את מה שכולם רוצים לדעת, אבל למי שרצה תשובה נחרצת לסימן השאלה הכי גדול בתולדות הספורט הישראלי - זה שאנשי החקירות של מס הכנסה מחפשים אליו תשובות כבר למעלה משנה וחצי - בלאט נתן אותה אפילו מבלי למצמץ.