תקנות הרעש החדשות ייכנסו מחר לתוקף: "הארנונה תעלה"

כך טוענים במרכז השלטון המקומי ■ ממחר: איסור על הפעלת מפוחי העלים המרעישים, הגבלות על ירי זיקוקים ועל שיפוץ דירות מרכז השלטון המקומי שוקל עתירה לבג"ץ

מרכז השלטון המקומי שוקל לעתור לבג"ץ נגד התקנות החדשות להפחתת מפגעי הרעש בערים, שעתידות להיכנס לתוקף מחר במסגרת "רפורמת הרעש". בין התקנות, איסור גורף על הרשויות המקומיות להפעיל מפוחי עלים רועשים במסגרת העבודות לניקיון רחובות הערים, וזאת למורת רוחן של הרשויות שטוענות כי אין חלופה למפוחים אלה. במרכז השלטון המקומי טוענים כי התקנה החדשה תהפוך את רוב הרשויות בארץ ל"עברייניות בעל כורחן", וזאת כיוון שאין בנמצא כלים אחרים שיוכלו לאפשר את ניקיון הרחובות.

"האפשרות היחידה שתעמוד לרשות העיריות היא להעסיק מטאטאי רחובות רבים. כל עיר גדולה תצטרך לקלוט עוד מאות מטאטאים, דבר שיעלה לה כסף רב. מדובר בנטל כספי של מיליונים רבים, ולכן לא יהיה מנוס מלהעלות את מסי הארנונה שנגבים מהתושבים", אמר היום (ג') ל"גלובס" ראש המינהל למשפט במרכז השלטון המקומי, עו"ד כפיר כהן. לדבריו, עד לערב החג התקיימה הידברות בין בכירים בשלטון המקומי לבין השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בניסיון להשיג פשרה בסוגיה ולאפשר לרשויות להפעיל את המפוחים.

"השר לא רצה לבוא לקראתנו, ולצערי מדובר במהלך פופוליסטי", אמר כהן. "ערים כמו ירושלים ות"א נאלצות לנקות מדי יום כ-600 עד 700 קילומטר של רחובות. איך אפשר יהיה לעשות זאת בלי עזרים כמו מפוח?".

סוף לאזעקות ולמפוחים

האיסור על הפעלת המפוחים נלווה לתקנות נוספות שאמורות לסייע להורדת מפלס הרעש בערים: כך, ממחר יחולו הגבלות גם על ירי של זיקוקין די-נור, וירי כזה יותר רק במקרה שייעשה במרחק של קילומטר מאזורי מגורים וייאסר לחלוטין בין השעות 22:00 בערב ל-07:00 בבוקר.

עם זאת, במועדים מיוחדים כמו ליל עצמאות, פורים ויום ירושלים, יותר לרשויות המקומיות לחרוג מהתקנה.

גם אלה שמבקשים לשפץ בתים ולבצע בהם תיקונים, יידרשו להתיישר על-פי התקנות של רפורמת הרעש: עבודות כאלה ייאסרו לחלוטין בין השעה 20:00 בערב ל-07:00 בבוקר, ובימי שישי יותרו עד השעה 17:00 לפנות ערב.

בחודש יולי הקרוב תיכנס לתוקף גם הגבלה חדשה, שתאסור התקנה של מערכות אזעקה קוליות למכוניות. במכוניות שכבר הותקנה בהן מערכת כזאת, אפשר יהיה לעשות בה שימוש עד סוף יולי 2017, ואז לפרק אותה. "בזכות התקנות החדשות, הציבור יוכל ליהנות מסביבת מגורים שקטה יותר, שכן הרפורמה תביא לשיפור משמעותי בצמצום הרעש. אנו חיים במדינה צפופה ורועשת, ושקט הוא צורך בסיסי שהופך לנדיר", מסר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.