ברננקי צופה זינוק באינפלציה וירידה בצמיחה, אך מרגיע: "יוצאים באורח פלאי מבור עמוק. עמוק מאוד"

(עדכון) - "הריבית תיוותר על כנה ברמה של 0%-0.25% לתקופה ממושכת" ■ ה'פד': "הצמיחה בארה"ב נמשכת בקצב מתון; הירידה בשיעור האבטלה תהיה איטית" ■ תכנית ההרחבה המוניטרית לרכישת אג"ח תסתיים ביוני ■ ברננקי: "משמעות האינפלציה - לא תהיה QE3"

"הודענו כי החלטנו לסיים את תכנית ההרחבה הכמותית ואת רכישות האג"ח בסוף יוני. במקביל, אנחנו מבקשים להבהיר שאנחנו נמשיך לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות בשווקים ונבחן את צעדנו" - במילים אלה פתח יו"ר הפדרל ריזרב, בן שלום ברננקי, את מסיבת העיתונאים המיוחדת שכינס היום שמטרתה, לדבריו, "להכניס להקשר הנכון את הודעת הפדרל ריזרב". מדובר במסיבת עיתונאים הראשונה שמכנס יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב מאז שנת 1913, והשפעתה הצפוייה על השווקים בארה"ב היא רבה מאוד. ברננקי טען כי מסיבת העיתונאים היא צעד חשוב בהעלאת השקיפות של הבנק המרכזי מתוך כוונה לצמצם את חוסר הוודאות והספקולציות בשווקים. מדדי המניות בוול סטריט הגיבו באיפוק אך בחיוב לנאומו של ברננקי, עם עליות שערים קלות שהתחזקו רק במעט בזמן מסיבת העיתונאים.

ברננקי התייחס בפתח דבריו לעדכון תחזיות האינפלציה ע"י הפדרל ריזרב, במסגרתן האינפלציה תעמוד בטווח שבין 2.1% ל-2.8% - גבוה משמעותית מהתחזית הקודמת לאינפלציה ברמה של 1.3% עד 1.7%. "אנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות ואחר קצב הצמיחה בארה"ב", אמר יו"ר הפד. משמעות האינפלציה, הדגיש ברננקי, היא למעשה שהפדרל ריזרב לא ינקוט בתכנית הרחבה מוניטרית נוספת "משמעות האינפלציה היא שלא תהיה QE3" אמר ברננקי. כזכור, מוקדם יותר הערב פורסם כי תכנית רכישת האג"ח של הפדרל ריזרב, QE2, תסתיים בסוף חודש יוני. "להערכתנו השווקים כבר הפנימו את סיום תכנית ההרחבה המוניטרית ועל כן אנחנו לא צופים תגובה משמעותית בשווקים", דברי ברננקי.

בתוך כך הודיע עוד יו"ר ה'פד' כי הבנק המרכזי מעדכן מטה את תחזית הצמיחה לכלכלה האמריקאית ומאמין כי הכלכלה האמריקנית תצמח בשיעור שבין 3.1% ל-3.3% לעומת צפי מוקדם אופטימי יותר לצמיחה של 3.4% ל-3.9%. נציין כי עדיין מדובר בתחזית צמיחה גבוהה יותר מזו שמעריכים האנליסטים בוול סטריט - כ-2.9% צמיחה שנתית בממוצע. עוד העריך ברננקי, כי תירשם ירידה לשיעור צמיחה נמוך מ-2% בתמ"ג בארה"ב ברבעון הראשון כתוצאה ממה שהגדיר "אירועים ברי חלוף".

בנוגע לשיעור האבטלה המדאיג בארה"ב, אמר ברננקי כי "הציפייה היא להתפתחות איטית בכל הנוגע להפחתת שיעור האבטלה". בהמשך הוסיף: "למרות גידול בשיעור האבטלה של ארה"ב בחודש מארס, אנו ממשיכים לדאוג לייצר מיליוני מקומות עבודה חדשים מידי חודש".

"דולר חזק - אינטרס עולמי"

בדבריו, התייחס ברננקי גם לירידה החדה בערכו של המטבע האמריקני: "דולר יציב וחזק מייצג את האינטרס של הכלכלה העולמית", אמר והוסיף: "הדבר הכי טוב לדולר שלנו הוא כלכלה חזקה ואינפלציה נמוכה". לדבריו, "הכלכלה שלנו התחזקה וחוסר הוודאות בשווקים הולך ופוחת...הכלכלה האמריקאית מוציאה את עצמה באורח מפליא מבור עמוק, עמוק מאד".

עוד בדבריו, התייחס ברננקי למחירי הנפט והאנרגיה ואמר: "מחירי הגז המאמירים מקשים על הכלכלה שלנו... אך אין יותר מדי שנוכל לעשות בנוגע לעליית מחירי הגז והנפט. אין לנו יכולת לייצר יותר נפט בעצמנו ולהשפיע כך על הכלכלה. מה שכן ניתן לעשות, היא לדאוג לשמירה על מחירי גז גבוהים, במטרה למתן את הביקוש. בנוסף, גם אנו - כמו קהל המשקיעים הרחב - מביטים בצפייה להתקררות הסיטואציה במזרח התיכון ובצפון אפריקה".

"בכל מקרה", הוסיף ברננקי, "להערכתנו - מחירי הנפט והגז לא צפויים להמשיך לעלות בשיעורים דומים, בתקופה הקרובה".

באשר לחוב התופח של ארה"ב אמר ברננקי כי הדבר מצוי "בעדיפות העליונה" של מתווי המדיניות הכלכלית במדינה. "אפשר להבין למה הציבור בארה"ב הוא חסר סבלנות בכל מה שנוגע להתאוששות", אמר ברננקי בסוף דבריו. "עם זאת, אני מאמין שנראה את קצב ההתאוששות הולך וגובר ושארה"ב תחזור להיות אחת הכלכלות הדינאמיות בעולם".

הריבית - ללא שינוי

על פי הודעת הריבית אותה פירסם הפדרל ריזרב מוקדם יותר, החליט ברננקי גם החודש להותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי בשפל היסטורי של 0%-0.25%. עם זאת, לראשונה מאז שנת 1913 צפוי ברננקי לכנס מסיבת עיתונאים בה יענה לשאלות.

בהודעתו, שעיקריה היו צפויים מראש על ידי אנליסטים בכל רחבי ארה"ב, מבהיר ברננקי כי תכנית רכישת האג"ח של הבנק המרכזי (QE2), בעלות של 600 מיליארד דולר, תסתיים כמתוכנן ב-30 ביוני. מרבית האנליסטים חזו, כאמור, כי אכן תכנית ההרחבה הכמותית תסתיים בסוף יוני כמתוכנן ולטענת רבים בשוק האמריקני "המניות בארה"ב כבר הגיבו לבשורה בעת האחרונה לאור ההערכות הברורות בנושא".

עוד בהודעה, טוענים בבנק הפדרלי כי הצמיחה בארה"ב נמשכת בחודשים אלו "בקצב מתון". את העמדה מחזקים בבנק המרכזי האמריקני בנתונים לפיהם נרשמה עלייה בהוצאות משקי הבית וכן בפעילות העסקית בארה"ב.

המדדים בוול סטריט הגיבו להודעת ברננקי בחיוב ועברו מירידות - לטריטוריה החיובית כשהם נסחרים בעליות קלות בדקות הראשונות שלאחר פירסום ההודעה. הדולר, לעומת זאת, הגיב בירידה קלה אל מול האירו לאחר פירסום הדברים.