"היינו חייבים להכניס צבא ללוב כדי למנוע טבח האזרחים"

ההתערבות הצבאית של מדינות המערב בלוב עלה לדיון בכנס בנושא יבשת אפריקה בג'נבה, שוויץ ■ גורדון בראון: "היו חששות לקטסטרופה ולמלחמת אזרחים בלוב ולכן התערבנו"

ההתערבות הצבאית של מדינות המערב בלוב, כדי למנוע מהנשיא מועמר קדאפי להפעיל את כוחות הצבא נגד בני עמו, זכתה לתגובות רבות משני צידי המתרס. לאחר שקדאפי הרג מאות אזרחים בלוב שהפגינו נגד המשטר המדכא במסגרת גל המחאה בעולם הערבי, חלק מהתגובות בעולם טענו כי המערב חייב היה להתערב כדי למנוע מקדאפי לטבוח בבני עמו המתנגדים, וחלק אחר אמרו כי ההתערבות המערבית היתה לא רצויה ולא הכרחית.

הנושא הזה, בין השאר, עלה לדיון בכנס בנושא יבשת אפריקה שנערך בשבוע שעבר בג'נבה, שוויץ, במסגרת שלושה ימים של כנס בינלאומי מרשים וראשון מסוגו תחת הכותרת GATEWAY TO AFRICA. הכנס, הראשון מבין 5 כנסים שיתקיימו אחת לשנה בערים מרכזיות בעולם, אירח רשימת דוברים מכובדת מרחבי העולם, ובניהם דיפלומטים ופוליטיקאים בכירים, דמויות מפתח בכלכלה, אנשי רוח, רפואה ועוד - מאפריקה, מישראל ומשאר העולם.

בין הדוברים הבכירים שהשתתפו בכנס, נציין את אל גור - סגן נשיא ארה"ב לשעבר ופעיל מרכזי למען איכות הסביבה; גורדון בראון - ראש ממשלת בריטניה לשעבר; קופי ענאן - מזכ"ל האו"ם לשעבר; רודי ג'וליאני - לשעבר ראש עיר של ניו-יורק; ברנרד קושנר - שר החוץ הצרפתי לשעבר; הישראלי פרופ' שלמה בן עמי - שר החוץ לשעבר, ועוד. יוזמת הכנס היא ירדנה עובדיה, קונסולית כבוד של גינאה המשוונית ויזמת בתחום הרפואי באפריקה.

Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

"היו חששות לקטסטרופה ולמלחמת אזרחים בלוב"

גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, אמר כי "היו חששות לקטסטרופה ולמלחמת אזרחים בלוב ולכן התערבנו (מדינות המערב - י.נ). היינו חייבים להתערב כדי למנוע מקדאפי לטבוח באזרחי לוב - ככל שהקואליציה העולמית נגדו יותר גדולה, כך יינצלו יותר חיים אדם".

לדברי בראון, יש לקהילה הבינלאומית אחריות להגן על אזרחי לוב. "אם מעשיו הנלוזים של קדאפי נגד אזרחיו יימשכו - ההתערבות שלנו תהיה רחבה יותר, לא רק מהאוויר, אלא פעילות רחבה יותר גם על הקרקע".

מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן, אמר כי "אם המנהיגים נכשלים בהנהגה ולא מנהיגים - אז הציבור לא ילך אחריהם ויחפש תחליף - ואת זה אנחנו רואים בגל ההפיכות בחודשים האחרונים". ענאן, שפעיל בהגנה על זכויות האדם, טוען כי יש לאפשר להמון להביע את דעתו, ואם העם רוצה דמוקרטיה אז יש לאפשר דמוקרטיה. "לציבור באפריקה לא מגיע להירצח ע"י השלטונות, לא מגיע לו לפחד כל יום על החיים שלו ועל עתיד ילדיו, וכאן הקהילה הבינלאומית חייבת לסייע".

גורדון בראון Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 גורדון בראון Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

ברנרד קושנר, שר החוץ הצרפתי לשעבר, אמר כי מדינות המערב לא יכלו לעמוד מהצד ולתת להרג של אזרחי לוב להימשך. "האזרחים קראו לנו לעזרה: 'סייעו לנו, או שנמות' - ולכן היינו חייבים להתערב. החלטנו להתייחס לאזרחי לוב המדוכאים כאילו היינו האזרחים שלנו". לדברי קושנר, "על מנת להגן על החלשים עלינו להיות חזקים מספיק כדי להיכנס למלחמה - אך גם חכמים מספיק כדי להשיג שלום".

רודי ג'וליאני, ראש העיר ניו-יורק לשעבר, דיבר על המעורבות של ארה"ב במתרחש בלוב והתייחס לביקורת שהוטחה נגד ארה"ב על כך שאיחרה בתגובה שלה על הרג האזרחים בלוב ע"י כוחותיו של קדאפי. "לפעמים ארה"ב תתערב ולפעמים לא - בהתאם למדיניות בכל מקרה", אמר.

ג'וליאני מסכים עם הדברים שנאמרו בכנס על הצורך לאפשר את המעבר לדמוקרטיה בלוב ובשאר מדינות אפריקה. לדבריו, "המתרחש בימים אלה בעולם הערבי יירשם בדפי ההיסטוריה - זו מהפכה ומהפכה חשובה, ככל שיותר מדינות באפריקה יהפכו לדמוקרטיה כך ההתערבות של ארה"ב ושאר מדינות המערב תפחת ושיתופי הפעולה יגדלו".

רודי גוליאני Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 רודי גוליאני Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

קופי ענאן Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 קופי ענאן Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

בניגוד לדוברים הקודמים, תיאודורו אוביאנג, נשיא רפובליקת גיניאה המשוונית ואיחוד המדינות האפריקאיות, מתנגד להתערבות המערבית בלוב. "אומרים שזה למען מטרות הומניטריות, אבל ראינו התערבות מערבית בעיראק ואנחנו ממש לא רוצים עוד משהו כזה", לדבריו. "לוב היא מדינה אפריקאית ולכן הפתרון יגיע מאפריקה - אנחנו לא צריכים שייכפו עלינו את הרצונות המערביים, ואנחנו בהחלט לא צריכים צבא שייכנס ללוב".

ואי אפשר לסיים בלי הזווית הישראלית. בין דוברי הכנס היה גם פרופ' שלמה בן-עמי, שר החוץ לשעבר, שדיבר על הזירה הרותחת של העולם הערבי. לדברי בן-עמי, שהתבסס על הניסיון הרחב שלו בסכסוך הישראלי-פלסטיני במזרח התיכון, אי אפשר לחזות מהפכות ובהחלט אי אפשר לחזות איך הן יסתיימו".

בן-עמי סבור, כי גל ההפיכות האחרון בעולם הערבי הוא משהו חדש ולא מוכר: "ההתקוממות של האזרחים הערביים כיום היא נגד שליטים מכהנים שרומסים את הזכויות שלהם - ולא נגד כוחות אופל לא מוגדרים. העם היום מפקפק בשלטון המדכא ורוצה חופש, ומצרים היא מקרה בוחן טוב - אם היא תהפוך בסוף לדמוקרטיה, זה עשוי להוות מודל לכל העולם הערבי".

לגבי ההפיכה בלוב, בן-עמי אומר כי "ההתערבות של ארה"ב ושאר מדינות המערב הייתה הכרחית כדי למנוע טבח מיותר של עריץ מדכא, ומה שמעניין הוא שהיא מתקבלת בהבנה גם בקרב הרבה ממדינות אפריקה עצמה. קשה לדעת אם ההתנגדות תצליח בסופו של דבר להפיל את המשטר של קדאפי, אבל מה שבטוח הוא שההפיכות בלוב ובשאר העולם הערבי ישפיעו וילוו אותו לאורך כל המאה ה-21".

כתב "גלובס" היה אורח של חברת Comtec מישראל, שהפיקה וניהלה את הכנס

ברנרד קושנר Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 ברנרד קושנר Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

אל גור Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 אל גור Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום