דודו זקן: "הזהרנו כבר שמשכנתאות הפריים מסוכנות"

המפקח על הבנקים מסביר בשיחה עם "גלובס" את החלטת בנק ישראל להגביל את המשכנתאות בריבית משתנה ■ "הריבית תעלה תוך שנה ב-1%-1.5% והסיכון ללווים יגדל" ■ "יש בעיה בשוק הנדל"ן ולכן התערבנו. האם יש בועה? אני לא יודע להגיד"

"כשלקוח לוקח הלוואה בריבית משתנה, הסיכון עובר מהבנק ללקוח", אומר המפקח על הבנקים, דודו זקן, ומסביר את הרציונל שמאחורי החלטת בנק ישראל להגביל את המשכנתה בריבית משתנה. "לפני שנתיים נתנו אזהרה שהלוואה בריבית פריים מסוכנת, אבל לא הלווים הפנימו ולא הבנקים הפנימו. אמנם היום אנחנו בסביבת ריבית נמוכה אבל בתוואי עלייה מהיר. לפי חטיבת המחקר של בנק ישראל, הריבית תעלה תוך שנה בעוד 1%-1.5%, והסיכון ללווים יגדל".

- אם כך, מדוע הגבלתם את כל הלוואות הריבית המשתנה ולא רק את ההלוואות בריבית פריים?

"חשוב להבין שהבעיה אינה רק בהלוואות משתנות לפי ריבית הפריים אלא בכל הלוואות הריבית המשתנה. סיכון הריבית קיים בהלוואות בריבית צמודה ולא צמודה וגם בהלוואות מט"ח שיש בהן גם סיכון שער חליפין. בציבור יש אשליה שאפשר לעבור ממסלול ריבית משתנה לריבית קבועה ללא עלות, וזה לא נכון, כי כשהלקוח ירצה לעבור זה יהיה מאוחר מדי. הריבית הקבועה תהיה גבוהה והלקוח יהיה לקוח שבוי".

- מה המשמעות האופרטיבית של ההנחיה החדשה?

"היום אתה נהנה, אבל יש לך סיכון וייתכן שבדיעבד בחרת מסלול יקר. כעת, בטווח הקצר יתייקרו הלוואות המשכנתה, אך הסיכון שלהן יקטן. הלקוח יעבור ממסלול זול בסיכון גבוה למסלול יקר יותר בסיכון נמוך יותר. בטווח הארוך ייתכן שהריבית הקבועה תהיה יותר זולה, כי יש עלייה בכל הריביות, אבל בכל מקרה הסיכון שלך כלווה ירד".

- בעקבות הצעד שנקטתם, מה שיעור עליית ריבית המשכנתה, להערכתך?

"המשכנתאות יתייקרו בנקודת אחוז אחת בהלוואה ממוצעת".

ההוראה - לא כדי להוזיל את הדיור

כנהוג בבנק ישראל, זקן אינו מוכן להתייחס למצב בשוק הנדל"ן כבועה וגם אינו רואה בהנחיה החדשה צעד שיוריד את מחירי הדירות. לכל היותר זו תהיה תוצאת לוואי של ההנחיה.

- האם יש בועה בשוק הנדל"ן?

"יש בעיה ולכן התערבנו. האם יש בועה? אני לא יודע להגיד".

- האם מחירי הדירות יירדו?

"יכול להיות שתהיה השפעה על הביקוש למשכנתאות וכפועל יוצא מחירי הדירות יירדו. ההוראה לא כוונה להוריד את מחירי הדירות, אלא לצמצם סיכון ללווים ולבנקים".

- אם מחירי הדירות יירדו, האם אין חשש לפגיעה קשה בבנקים?

"כדי שיהיה נזק לבנקים, צריכה להיות פגיעה בכושר ההחזר של הלווים ובביטחונות. היום אנחנו בשבע השנים הטובות. אם כושר ההחזר ייפגע ושיעורי הדיפולט יגדלו מאוד וגם מחירי הדירות יירדו באופן משמעותי, נראה שהבנקים יספגו הפסדים. אז נראה איזה בנק עשה משכנתאות באיכות יותר טובה".

- במקרה זה, האם אין חשש לפגיעה ביציבות הבנקים?

"ברור שבתרחיש קיצון ייפגע החוסן הפיננסי".

- אם הצעד הנוכחי להרגעת השוק לא יצליח, מה תעשו בהמשך?

"נראה איך הצעד משפיע על השוק. במקרה הצורך, יש לנו עוד צעדים שנוכל לנקוט, המחסנית לא ריקה".