"השנה יונפקו בנאסד"ק שש עד עשר חברות ישראליות"

אף חברה ישראלית לא הונפקה השנה בנאסד"ק, אך לדברי רוברט מקוי, מנהל חטיבת ההנפקות הראשוניות בבורסה זו, המגמה עומדת להשתנות

את רוברט (בוב) מקוי (Robert McCooey), סגן נשיא בכיר בקבוצת נאסד"ק OMX ומנהל חטיבת ההנפקות הראשוניות של הקבוצה, פגשנו יממה לאחר שחברת SodaStream הישראלית, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות קלים, הודיעה על כוונתה לבצע הנפקה משנית - חמישה חודשים אחרי הנפקתה הראשונית בנאסד"ק, וכשהיא כבר שווה פי שניים מהשווי לפיו הונפקה בסתיו האחרון.

מקוי, לא במפתיע, ממש זורח מאושר כשאנו מזכירים לו את החברה הישראלית. "ברור שאני מכיר את SodaStream!", הוא משיב בהתלהבות. "יש לחברה מוצר נהדר! אני ממש אוהב אותו. אפילו הילדים שלי מתים עליו", הוא כמעט נכנס לרגע, בלי להתכוון, לתפקיד היחצ"ן של החברה. "יש לנו מערכות של החברה במשרדים שלנו בדאון טאון".

* בישראל SodaStream פחות מצליחה. איך אתה מסביר את ההיסטריה סביבה בארה"ב?

"חלק גדול מהאמריקנים פשוט אוהב לעשות דברים בעצמו, כמו להכין משקאות לבד. מבחינתו זו חוויה בפני עצמה, וכשמדובר על משפחות, זו חוויה שמחברת בין ההורים לילדים. כמו כן, מוצרי החברה הרבה יותר בריאים מאלו של חברות דומות אחרות".

* אני מניחה שאתה מתכוון לקוקה קולה.

(מחייך). "קוקה קולה נסחרת בבורסת ניו יורק ולא אצלנו, אך אני מקווה שיום אחד החברה תתעורר ותבין שכדאי לה לעבור אלינו".

הנפקות ללא הפסקה

ההערה הזו של מקוי לא נזרקה במקרה לחלל האוויר. התחרות בין שתי פלטפורמות המסחר המובילות בשוק ההון האמריקני - נאסד"ק OMX ובורסת ניו יורק יורונקסט (NYSE) - הופכת כמעט מדי יום ליותר ויותר אגרסיבית, ובשבוע שבו ביקרנו בניו יורק היא הגיעה לשיאה כשנאסד"ק הציעה לרכוש את NYSE - התפתחות מהותית בתהליך הקונסולידציה הבלתי נגמרת בין בורסות העולם.

מקוי סירב בתוקף להתייחס להתפתחות הזו, ונכון לרגע כתיבת שורות אלו NYSE דחתה את הצעת נאסד"ק, כך שהשתיים ימשיכו בדרכיהן העצמאיות.

מקוי היה די עסוק בשנה וחצי האחרונות. ההתאוששות הכלכלית - שגררה גאות בשוקי ההון - עוררה מחדש את שוק ההנפקות הראשוניות והמשניות. מתחילת השנה בוצעו בארה"ב (בכל פלטפורמות המסחר למיניהן) 49 הנפקות ראשוניות (גידול שנתי של 32%), בהן גויסו 17.8 מיליארד דולר (גידול שנתי של 219%). אשתקד בוצעו 154 הנפקות ראשוניות (לעומת 63 במהלך 2009) ובהן גויסו 38.7 מיליארד דולר (לעומת 21.9 מיליארד דולר ב-2009).

למרות זאת, הפעילות בגזרה הישראלית הייתה קצת פחות מרשימה. אשתקד הונפקו בארה"ב ארבע חברות (שלוש בנאסד"ק, ואחת - ורינגו - בבורסת AMEX שבבעלות NYSE), שגייסו 209.1 מיליון דולר, ואילו השנה בוצעה רק הנפקה אחת, של מדג'ניקס, שגייסה 11.2 מיליון דולר בבורסת AMEX.

"השנה שחלפה הייתה פורייה עבור החברות הישראליות", בוחר מקוי להסתכל על חצי הכוס המלאה. "לפי מה שידוע לי ולצוות שלי, הפייפ ליין של חברות ישראליות שמתכננות לבצע השנה הנפקה בנאסד"ק הוא די חזק. רוב ההנפקות של 2010 בוצעו לקראת סוף השנה ולכן המגמה בשנה הנוכחית היא די חיובית".

* ובתרגום למספרים? כמה חברות ישראליות אתה מעריך שיונפקו השנה בנאסד"ק?

"אני מניח שבין שש לעשר, אך זה תלוי במצב של שוקי ההון ושל החברות עצמן".

* במונחים ישראליים, שש עד עשר זה די הרבה.

"ייתכן, אך כרגע שוק ההנפקות הראשוניות הוא די בריא. וכן, ייתכן שחלק מאותן חברות יבחר באופציית המכירה על אופציית ההנפקה, אך לפי מה שידוע לי שש עד עשר הנפקות ישראליות זה תרחיש די מציאותי".

לא רק שוק ההנפקות הראשוניות התעורר לחיים. שנות המשבר מנעו מחברות ציבוריות לגייס הון בשוקי ההון, וכשזה חלף, גדל מספר ההנפקות המשניות. אשתקד בוצעו בנאסד"ק שלוש הנפקות משניות של חברות ישראליות, ואלו גייסו 41 מיליון דולר. השנה כבר בוצעו חמש הנפקות משניות (כולל הצעת המכר של קומברס טכנולוג'י למניות ורינט), בהן גויסו 462.2 מיליון דולר.

"הנפקות משניות הן חלק אינטגרלי משוקי ההון", אומר מקוי. "חלק ניכר מהחברות הציבוריות מבצע הנפקות משניות על בסיס קבוע, חוץ מאשר בתקופות שבהן המניה של החברה מדוכאת, כפי שקרה בשנות המשבר".

ובמקום השני - ישראל

למקוי יש פינה חמה בלב לחברות הישראליות, וזה לא מפליא. אחרי סין, ישראל היא המדינה שייצאה הכי הרבה חברות לנאסד"ק, ומספרן הנוכחי עומד כרגע על 63 (73% מסך החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב). יתר החברות הישראליות נסחרות בבורסת NYSE, בבורסת AMEX או ברשימות דלות מסחר דוגמת הבולטין בורד/פינק שיטס.

סין, אגב, ייצאה עד היום לנאסד"ק פי שלושה חברות מישראל (בעיקר בשנתיים האחרונות), אך כפי שמקוי מסביר בחצי חיוך "יש בסין 1.3 מיליארד איש ואני חושב שזה קצת יותר ממספר תושבי ישראל".

* אין הרבה חברות ישראליות ששוות מאות מיליוני דולרים, ולכן רוב החברות הישראליות לא מאמינות כי הן מתאימות לנאסד"ק. אולי זו הסיבה שאיבדנו את המקום הראשון לסין?

"זו טעות לחשוב כך. גם חברות קטנות עד בינוניות יכולות להיות מונפקות בנאסד"ק. 26% מהחברות שהונפקו אשתקד בנאסד"ק גייסו פחות מ-75 מיליון דולר. חברה לא חייבת להיות גדולה כדי לבצע הנפקה. הנפקה היא רק שלב בדרך להפוך לחברה גדולה יותר".

* וכשחברה קטנה מונפקת בנאסד"ק, הדרישות ממנה כחברה ציבורית יותר מקלות לעומת חברות גדולות?

"חברה ששווה פחות מ-75 מיליון דולר אינה כפופה לחלק מדרישות סרבנס אנד אוקסלי (SOX), ואנו ממשיכים לפעול מול הרגולטור כדי להתאים דרישות אלו לכמה שיותר חברות, ולהקל על הקטנות שבהן".

* ישראל הפכה באחרונה משוק מתפתח לשוק מפותח. כיצד שינוי זה ישפיע לדעתך - אם בכלל - על האטרקטיביות של החברות הישראליות?

"לדעתי זה כלל לא ישפיע. רוב המשקיעים בוחנים את החברות לגופן, ולא לפי המדינה ממנה הן באו".