פורטיסימו מכה בברזל החם: תגייס כ-250 מיליון דולר

לאחר ההצלחות המרשימות עם סודהסטרים וקאדנט, בקרן הפרייבט אקוויטי שבניהולו של יובל כהן מעלים את הרף, וכבר נפגשים עם משקיעים פוטנציאליים לגיוס קרן שלישית

רק לפני ארבעה שבועות היה יובל כהן לגיבור היום, כשקרן פורטיסימו שהקים רשמה אקזיט מרשים נוסף עם מכירתה של מפתחת הטכנולוגיה לסקירת שיניים, קאדנט, ל-Align האמריקנית תמורת כ-190 מיליון דולר. העסקה עצמה אמנם לא הייתה עשויה מהחומר ממנו בונים קרנות פרייבט אקוויטי מצליחות, ורוב המשקיעים שליוו את החברה הוותיקה רשמו החזר מינורי על ההשקעה, אם בכלל, אך פורטיסימו עצמה השקיעה בחברה 10 מיליון דולר בקיץ 2009 בכדי לרשום שנה וחצי לאחר מכן החזר מרשים, שמשקף תשואה של 120% לשנה.

כעת יוצאת פורטיסימו לגיוס של קרן שלישית במספר, בהיקף של 250-300 מיליון דולר. בשבועות האחרונים החלו השותפים בקרן שמתמחה ברכישת השליטה בחברות שנמצאות בתהליך שינוי וצמיחה מהירה, להיפגש עם משקיעים פוטנציאלים ולהציג בפניהם את תוכניות הגיוס והאסטרטגיה שלהם. מהקרן לא נתקבלה תגובה לידיעה.

ההצלחה האחרונה בסיפור של קאדנט מתווספת להצלחה פנומנאלית אחרת, זו של חברת סודהסטרים. בהשקעה הזו רשמה הקרן החזרים של 240 מיליון דולר (ראו טבלה) שהם ללא כל פרופורציות להיקף ההשקעה שלה. נראה, אם כן, שהוצאתה של הקרן החדשה לדרך נובע גם מכך שבפורטיסימו רוצים למנף את הצלחותיהם האחרונות, ומהר.

סדרי גודל תובעניים יותר

פורטיסימו יצאה לדרך ב-2004 עם קרן של 80 מיליון דולר. הקרן, שהוקמה על ידי יובל כהן, שמוליק בראשי, אלי בלאט, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן (ארבעת הראשונים הם חברי ילדות) רשמה החזרים מוצלחים למדי בתקופה קצרה יחסית, וניתן להכליל אותה כיום ברשימת הכוכבים בהיי-טק הישראלי של העידן הנוכחי. על פי הערכות, התשואה השנתית שסיפקה הקרן הראשונה עומדת כרגע על יותר מ-50%, החזר פנומנלי במונחי קרן פרייבט אקוויטי שמשקיעה על פי מודל סולידי יחסית.

הקרן השנייה של פורטיסימו החלה לפעול עם 150 מיליון דולר בשנת 2008. פורטיסימו גייסה חלק לא מבוטל מההון לשתי הקרנות הראשונות שלה ממשקיעים מוסדיים, וביניהם הבנקים הגדולים, חברות הביטוח הפניקס, מגדל ומנורה, וקרנות פנסיה כמו פסגות ומבטחים. לאור הביצועים הטובים, נראה שאין סיבה למשקיעים שלא להמשיך ולהשקיע. עם זאת, פורטיסימו גדלה כאן הפעם לסדרי גודל תובעניים יותר, ותחפש משקיעים גם בחו"ל.

בפאנל שערך באחרונה "גלובס" התייחס כהן לתחרות מכיוון הקרנות הזרות שפועלות בישראל שמולן תתחרה פורטיסימו על קבלת הצ'ק לקרן החדשה: "אנו צריכים לקבל בברכה את התחרות, ולהראות שאנחנו יותר טובים", אמר כהן, "אין ספק שלנציגות מקומית יש יתרון ככל שהחברה מקומית יותר ומורכבת יותר".

פורטיסימו אוהבת להגדיר את אופן פעילותה, כקרן שמשקיעה בחברות טכנולוגיה ותעשייה ב"נקודת פיתול" (inflection point). האסטרטגיה של הקרן היא איתור חברות במצבים בהם יש להן פוטנציאל צמיחה גדול, ואז להשקיע באמצעות מעורבות מאסיבית של השותפים בקרן בחברה, ולהשביח את היקפי המכירות והרווחיות שלה.

בין חברות הפורטפוליו של הקרן אפשר למצוא את חברת AOD, המפתחת תוכנה לבתי אבות ואוכלוסייה מבוגרת, אותה רכשה הקרן ממג'יק בסוף 2007. במרוצת השנים היו לקרן גם החלטות שנויות יותר במחלוקת, כדוגמת ההשקעה ביצרנית מדפסות התלת ממד סולידו. במקרה זה הודיעה פורטיסימו באוגוסט כי תשקיע בחברה, אולם לאחר מכן נסוגה מכוונתה.

ההחזרים הגדולים של פורטיסימו
 ההחזרים הגדולים של פורטיסימו

פורטיסימו

שנת הקמה: 2004

שותפים: יובל כהן, שמוליק בראשי, אלי בלאט, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן

הון מנוהל: 230 מיליון דולר, בשתי קרנות

החזר שנתי מהקרן הראשונה (IRR): כ-50%

אקזיטים בולטים: נור מקרופרינטרס, סודה סטרים וקאדנט

השקעות נוספות: רדוויו, אמבלייז. ADO, עורב טכנולוגיות, אפימילק