רשויות מקומיות לבג"ץ: האיסור על מפוחי עלים - פגיעה באזרחים

‏מפוח עלים הוא כלי גינון ואמצעי לשמירה על ניקיון הרחובות ■ ‎‎מרכז השלטון המקומי ועיריות ת"א ונהריה עתרו בבקשה לקבוע כי מותר להשתמש בסוגי המפוחים שאינם מרעישים‏

‎‎מרכז השלטון המקומי, עיריית תל-אביב ועיריית נהריה הגישו הבוקר (ה') עתירה לבג"ץ, בבקשה שיקבע כי התיקון החדש בחוק למניעת מפגעים, האוסר על שימוש במפוחי עלים באזורי מגורים, אינו גורף, וכי משמעותו היא שאסור לעשות שימוש רק במפוחי העלים הגורמים רעש חזק, אך לא בכל סוגי המפוחים.

זאת, בניגוד לעמדת המשרד לאיכות הסביבה, שלפיה מעתה חל איסור מוחלט על העיריות ועל המועצות להפעיל מפוחי עלים מכל סוג שהוא.

עוד מבקשים העותרים מבג"ץ כי יעכב את החלת התיקון לחוק האוסר שימוש במפוחי עלים, עד להכרעה בשאלה אם הוא גורף או חלקי.

באמצעות משרד עורכי הדין אליאס, בן-אריה, אסף, כותבות הרשויות בעתירתן כי השימוש במפוחי עלים מהווה כלי מרכזי בתשתית הגינון והניקיון העירוניים. בעזרת מפוחי העלים, טוענות הרשויות בעתירה, "מנוקים אלפי קילומטרים של רחובות, פארקים ואזורי תעשייה מדי יום".

לדבריהן, מניעת השימוש בכלי עזר כה משמעותי בתשתית הגינון, כפי שמבקש לעשות המשרד לאיכות הסביבה, עקב נזקי הרעש שהוא גורם, תגרום נזק העולה באופן משמעותי על התועלת שבהגבלת הרעש.

"האיסור הגורף על שימוש במפוחי עלים, שמבקש המשרד להגנת הסביבה, לא יצמיח את השקט שהמשרד מייחל לו, שכן באמצעות כלים ממונעים נוספים, שגורמים רעש לא פחות חזק, מנוקים מדי יום שטחים נרחבים ברחבי הארץ", נכתב עוד.

‏לדברי הרשויות, פרשנות המשרד להגנת הסביבה להוראה בחוק האוסרת שימוש במפוחי עלים אינה סבירה ואינה מידתית, "באשר היא פוגעת פגיעה העולה על הנדרש ברשויות המקומיות - הן בהתייחס למשמעות הכלכלית של איסור להפעלת מפוחי עלים, הן בהקשר ליעילות מערך שירותי הניקיון וטאטוא הרחובות, והן בהקשר להתחייבויות חוזיות להן מחויבות הרשויות עם קבלני הניקיון".

‎‎‏"הלכלוך יישאר"

‏מפוח עלים הוא כלי גינון ואמצעי לשמירה על ניקיון הרחובות, ובלשון החוק: "מכשיר ממונע המשמש לאיסוף עלים, לניקוי רחובות, חצרות וכיוצא באלה, באמצעות נשיפה של אוויר".

בינואר האחרון עבר בכנסת תיקון בחוק למניעת מפגעים שיזם המשרד להגנת הסביבה, האוסר על הפעלת מפוחי עלים הגורם לרעש באזור מגורים, במטרה לצמצם את נזקי הרעש בחוצות ארצנו. בהמשך, המשרד להגנת הסביבה הביע דעתו כי אין בנמצא מפוחי עלים שאינם גורמים רעש, ולכן האיסור על הפעלתם הוא גורף ומוחלט.

עם הגשת העתירה מסר יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, כי המשרד להגנת הסביבה פוגע באזרחים וגוזר גזירה שלא ניתן לעמוד בה.

"כמי שמובילים תהליכי חקיקה ירוקים ומכירים את השטח היטב, אנחנו מדגישים כי אין אלטרנטיבה למפוחי העלים", ציין בוחבוט.

לדבריו, ראשי הערים יזמו אינספור פתרונות יצירתיים לבעיות הרעש, שהיו מקובלים על חברי הכנסת. ואולם, המשרד להגנת הסביבה ממשיך להיצמד רק למפוחי העלים, ומבחינתו הם חזות הכול.

"מפוחי העלים מעבירים את הלכלוך ממקומות צרים במיוחד למקום איסוף מרוכז ונגיש, ומשם הלכלוך נאסף. כשנפסיק להשתמש במפוחי העלים יישאר הלכלוך, כי אין להם אלטרנטיבה, וכמי שמחויבים להגנת הסביבה ולאיכות חיי התושבים אך מכירים את השטח - אנחנו יודעים שאסור לעשות זאת", סיכם בוחבוט.‏‎‎‏