הרשויות בארה"ב יחקרו: האם גוגל הפכה למונופול בענף?

רשות הסחר הפדרלית תבחן מידת השליטה של גוגל על תעשיית החיפוש באינטרנט ■ ה-FTC המתין להחלטת משרד המשפטים בסוגיית אישור רכישת ITA ע"י גוגל

רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC) נערכת לחקירה לבחינת מידת השליטה של גוגל על תעשיית החיפוש באינטרנט, כך מסרו שלושה מקורבים שסירבו להזדהות היום (שבת) לסוכנות בלומברג. הרשות פנתה לחברות הייטק אחרות על מנת לאסוף מידע בעניין כדי לקבוע האם גוגל הפכה למונופול בענף.

ה-FTC המתין להחלטת משרד המשפטים האמריקני בסוגיית אישור רכישת חברת התוכנה ITA על-ידי גוגל, בתמורה ל-700 מיליון דולר. ביום 9 באפריל אישר משרד המשפטים אותה עסקה, ובכך התאפשר לרשות לבחון את תלונות המתחרים בענף שטוענים כי גוגל מתנהגת בצורה לא הוגנת.

חברת התוכנה ITA, שנרכשה ע"י גוגל, מפתחת מוצרים לארגון מידע על טיסות ומחיריהן. בגוגל מקווים שהמהלך יתחרה במנוע החיפוש של מיקרוסופט , בינג, שאחת מקטגוריות החיפוש שהגולשים יכולים להגדיר בו הוא "נסיעות וקניות".

האנליסט סנדיפ אגרוול מחברת Caris & Company מעריך כי שאילתות חיפוש בנושאי נסיעות יצרו כ-10%-12% מהכנסותיה של גוגל ב-2009, שהגיעו לכ-24 מיליארד דולר.

נושא השליטה הכמעט מוחלטת של גוגל בשוק החיפוש המקוון מהווה גורם לפיקוח הדוק עליה מצד רגולטורים במקומות שונים בעולם. ענקית האינטרנט כבר נמצאת תחת חקירה של הנציבות האירופית מאז חודש נובמבר 2010.

לפני כחודש הגישה מתחרתה של גוגל, מיקרוסופט, תלונה לממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי בטענה שהתנהלותה פוגעת בתחרותיות של שוק החיפוש המקוון.